Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #1 Skrevet 15. januar 2008 Er bare 14 uker på vei. Sjefen har gjort det klart før meg at han ikke vil ha meg her pga at jeg er gravid. Vært lovet lønnehøjning som jeg ikke fikk. Begrunnelse: Skal du bli belønnet før at du skal bli borte før oss??? Han vil ikke ha meg tilbake når jeg er ferdig med permisjon pga mange barn. Har slitt meg igjennom en tuff kvalmeperiod som begynner å bli bedre nå. Vært borte bare 2 dager pga graviditet(liten blødning) Jobber 100% er totalt pumpad på krafter. bekkenet plager meg og 3 unger hjemme som krever sitt. Vad gjør jeg? Hvordan holde ut i jobben så mange måneder til???Har ikke motivasjon når jeg ikke er ønsket! før alles info så gleder jeg meg sinnsykt til bebien kommer.
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #2 Skrevet 15. januar 2008 Du kan jo få sykemeldt deg? Noen leger er så ålrighte og forståelsesfulle at de ville gitt deg en sykemelding i en sånn situasjon. Du kan begrunne ønsket om sykemelding med at du blir mer stresset og at du føler deg helt utslitt. Dersom du bare får sykemelding for en periode kan du jo bruke den til å få litt mer energi igjen =) Og dersom sjefen din sier deg opp, kan du gå til sak pga usakelig oppsigelse. Om du har tre eller fire barn skulle da ikke ha betydning for om du kan gjøre en god jobb eller ikke? Du kan også ta kontakt med eventuell fagforening (dersom du er medlem av en slik) og få hjelp der. Da vil du slippe å være alene i samtaler med sjefen din og du vil da få et vitne på alt som blir sagt. Masse lykke til!
smuppemor Skrevet 15. januar 2008 #3 Skrevet 15. januar 2008 Jeg er ikke så god på dette her, men en ting har jeg lest og det er at d IKKE ER LOV Å DISKRIMINERE PGA GRAVIDITET...Hvis du er fagorganisert kan du jo dra inn de, og søke på arbeidsmiljøloven og lese hva som står der. Høres ut som du jobber i et mannsdominert yrke, at sjefen ikke er vant med å behandle gravide...ikke at d har noe å si selfølgelig...større dust tror jeg en må lete lenge etter! Og jeg synes ikke du skal slite deg helt ut. Finn ut hva du kan gjøre med tanke på jobben, la sjefen vite at du ikke godtar å bli hersa med, og som sagt få hjelp/dra inn evt fagorg. Og så sykmelder du deg så mye du føler du trenger. En trenger krefter til både å takle graviditeten best mulig( blir ikke akkurat lettere etterhvert), og har du begynt å få bekkenløsning må du passe på det, og så skal en og kunne ta seg av familien/barna... Håper ting ordner seg til d beste for deg! Kanskje andre som har opplevd lignende ting kan gi et bedre svar, men du må ikke la deg presse til å jobbe fullt om du ikke har krefter til d ihvertfall...
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #4 Skrevet 15. januar 2008 Å tusen takk før svar!!! Trur du virkeligen at man kan få sykemelding før "slitenhet" Tanken lokker men jeg er ikke den som sykemelder meg før inget liksom. kan jeg med godt samvete være hjemme???? JA kanskje det! Tusen takk før svar, det var godt å fortelle noen om dette. Kjennes diskriminerende her på jobben. Jeg gjør en kjempe jobb. det har jeg blitt fortalt fra mange hold, men den instillingen snudde når jeg fortalte at jeg var gravid!
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #5 Skrevet 15. januar 2008 ÅÅÅ takk så snille dere er!!! Trudde kanskje det var jeg som ikke tålte så mye nå som jeg er gravid! Ja det er et mannsdominert yrke. Eneste jenta her. Er ikke medlem av noe fagorg, men skal se vad jeg har før muligheter i loven! Tusen takk!
playground princess Skrevet 15. januar 2008 #6 Skrevet 15. januar 2008 Jeg er 50 % sykemeldt pga total mangel på energi. Sliten og trøtt hele tiden, får ikke nok søvn. Så ta en telefon til legen! Legen mente jeg skulle ha 100 % sykemelding noen uker, men da hadde jeg gått på veggene hjemme... Nå er jeg heldig og har en sjef som er klar over hvilke rettigheter jeg har. Veldig forståelsesfull! Lykke til! (Dersom du sykemelder deg, sjekk loven likevel... Den drittsjefen burde få tilsnakk!)
*LilleTroll + spira Skrevet 15. januar 2008 #7 Skrevet 15. januar 2008 Hei! Tror du kan trekke inn arbeidstilsynet eller NAV her. Det skal ikke være sånn at man føler ubehag ved å gå på jobb fordi man skal gjøre noe så fantastisk som å sette et lite liv til verden!
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #8 Skrevet 15. januar 2008 Nei! helt enig, men jeg går rundt og kjenner meg dum pga av det. Takk og lov så har jeg mistet den respekten som jeg hadde før så nå er det mest sinne i meg. Men jeg er ju redd for at jeg skal ødelegge før meg selv. da tenker jeg på referanse til andre jobber etterhvert. har jo lust at kunne løpe opp på jobben og si hei uten å føle meg hatet når bebien er født!
Christoffer i magen Skrevet 15. januar 2008 #9 Skrevet 15. januar 2008 Spør du meg så er sjefen din en STOR dust. Prøv vis sjefen din at han ikke kan herse med deg som han føler for. Kan være lurt å prøve å få 100% sykemld frem til permisjon for da kan han ikke finne på en eller grunn for å få sagt deg opp. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #10 Skrevet 15. januar 2008 Ja, jeg får kanskje prøve på det. Bør jeg lyve før legen å si at jeg er så pass dårlig at jeg ikke klarer jobbe eller skal jeg si som det er...? hjelp!!!
Nætte;mortil2 Skrevet 15. januar 2008 #11 Skrevet 15. januar 2008 Må bare si meg enig med de over her som ber deg om å trekke inn fagorganisasjonen din! Og er du ikke medlem av en så bli det nå!! Dette er rett og slett horibelt! Du skal overhodet ikke bli behandlet slik fordi du er gravid! OG at du har barn hjemme.. I alle dager... Skal han kun ansette menn som ikke har familie så får han gjøre det, men det skal sannelig ikke gå ut over deg! Nei fy f... Kom deg til lege og få sykemelding (så mye som du trenger) og kontakt fagforeningen pronte!! Han sjefen din er ikke mye sjef.. Bare en inkompetent fyr som tror han er noe!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ble rett og slett sinna her jeg nå..
orkidee* Skrevet 15. januar 2008 #12 Skrevet 15. januar 2008 Hei hi. Jeg har ikke spesielt god peil på dette men jeg har her boken om: LOV OM ARBEIDSMILJØ OG STILLINGSVERN MV.(arbeidsmiljøloven) ISBN-10:82-05-34652-6 ISBN-13:978-82-05-34652-9 (bok nr) tror noe eller hele denne er å finne på nettet. og her står det hvilke rettigheter du har som gravid, ang: Rett til permisjon §12-1 svangerskapskontroll. "rett til fri med lønn" (det i " " er utdrag av det som står.) §12-2 Svangerskapspermisjon "har rett til permisjon i inntil 12 uker under svangerskapet." Og under § 15-9 oppsigelsevern ved svangerskap og etter fødsler eller adopsjon. (1) "gravide kan ikke sies opp pga graviditeten" Det er bare å banke i bordet med den lille røde boka!! Det med lønn tror jeg du også har rett på men det er jo best hvis du har det skriftelig.. Du (vi) er vernet om i ganske mange paragrafer i arb.miljøloven så be din sjef om å skaffe seg boka og lese hvor mye feil han tar, det er ikke lov i diskriminere noen i Norge, så ikke la dritten knekke deg. Skaff deg sykemelding eller søk om svangerskaps permisjon i sv.skapet. IKKE finn deg i at NOEN er stygge mot deg i den supre tiden du er i nå! Dere har vel også en tillits valgt på jobben din? han skal kunne hjelpe deg. Håper dette var litt til hjelp.. Lykketil med sjefs problemene, og med svangerskapet. Hilsen fra
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #13 Skrevet 15. januar 2008 Herregud så snille dere er!!! Jeg blir jo helt rørt av denne backup`en. Tusen takk!! allesammen. det mener jeg virkeligen.
Cesi Skrevet 15. januar 2008 #14 Skrevet 15. januar 2008 Det skal utrolig mye til før en arbeidsgiver kan si opp en ansatt, selv under "vanlige" forhold. Det skal være utrolig god grunn til det! Når du er gravid er du nærmest "immun". Loven er helt klar på dette punktet, så du trenger strengt tatt ikke å være fagorganisert eller ta kontakt med tillitsvalgt med mindre du trenger støtte av noen andre. INGEN kan bli sagt opp pga graviditet.Dette gjelder også hvis man er i prøvetiden! Arbeidsgiver PLIKTER å gi deg samme stilling som du hadde før, når du kommer tilbake etter permisjon. Du skal ha akkurat samme lovfestet lønnsøkning som alle andre, og har like stor rett til ferie og feriepenger Men om du har lyst til å komme tilbake til en arbeidsplass med en så usympatisk sjef er en annen sak. De fleste leger vil nok skrive ut en sykemelding dersom du ønsker det. Ingen skal være nødt til å lide seg gjennom en arbeidsdag fordi sjefen er helt på jordet. Ta det med ro, du har alle rettigheter på DIN side!!!!!!! Lykke til!!!!
blirjegsnartmamma Skrevet 15. januar 2008 #15 Skrevet 15. januar 2008 Jeg er ikke gravid, eller i samme situasjon som deg. MEN - jeg har jobbet for 2 i flere måneder nå, og virkelig slitt meg selv ut. Gråt hele tiden, orket ikke mer enn å gå på jobb. Gikk til legen, og han sykemeldte meg med engang! Så gå til legen, fortell hvor sliten du er, hvordan det påvirker hverdagen osv. HVis han ikke da kommer med sykemelding, ber du om en.
Mininni Skrevet 15. januar 2008 #16 Skrevet 15. januar 2008 Prøv å få en eller annen form for dokumentasjon på at det er graviditeten som er problemet arbeidsgiver ser med deg - f.eks på mail e.l. eller om du har kolleger som kan bekrefte det. Bevisene bør helst være skriftlig. Men saken er i alle fall den at en arbeidsgiver som sier deg opp eller skivser deg ut (det er faktisk sånn at et å bli tilstrekkelig dårlig behandlet kan være sidestilt med oppsigelse i noen tilfeller) er SKIKKELIG ute og kjøre i forhold til loven - som Cesi sier over her har du alle rettigheter på din side (men det er altså smart å kunne dokumentere arbeidsgivers holdning). Jeg vil faktisk anbefale deg å ta kontakt med JURK - juridisk rettshjelp for kvinner, drevet av jusstudenter - og høre om de kan hjelpe deg. Det er gratis, og de er som regel veldig flinke!
Mininni Skrevet 15. januar 2008 #17 Skrevet 15. januar 2008 Forresten, her er nettadressen: www.jurk.no
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #18 Skrevet 15. januar 2008 DET ER IKKE LOV Å SI OPP NOEN OM MAN ER FAST ANNSATT!!!! det er hvertfal ikke god nok grunn at man er gravid. I mitt første svangerskap var jeg sykemeldt 50-100% nesten hele tiden. dette var på grunn av søvnmangel og diabtesproblemer. Forteller du om problemet så får du nok heeeeeelt sikkert sykemelding. Lykke til
maria isabell Skrevet 15. januar 2008 #19 Skrevet 15. januar 2008 dritt sjef, det er vel ikke lov å holde på slik? nekte lovet lønnspålegg og nektet å komme tilbake i jobb??? få deg sykemelding med god samvittighet...tydelig at du har en mannelig sjef med lite forståelse som aldri har vert gravid ja:)
junijente fikk julijente Skrevet 15. januar 2008 #20 Skrevet 15. januar 2008 Du finner hele lovsamlinga, med forskrifter og annet "tilbehør" på www.lovdata.no Søk på arbeidsmiljøloven e.l. Diskriminering av gravide er ulovlig, det samme er diskriminering pga kjønn, som man nesten også kan påstå at dette er. Har selv vært eneste jente på flere arbeidsplasser, med delte erfaringer på dette, men må vel nesten si heldigvis til at jeg aldri ble gravid på noen av stedene, vet virkelig ikke hvordan sjefen(e) hadde tatt det. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #21 Skrevet 16. januar 2008 Tusen takk igjen alle som har gjett meg støtte og gode råd. Har noe at drive med nå ja:) fått litt kamp følelse tilbake. Takk!!!
Yonna Skrevet 16. januar 2008 #22 Skrevet 16. januar 2008 Hvis du ikke er organisert eller har annen tilgang på bistand, kan du også kontakte JURK - Juridisk rådgivning for kvinner. De gir gratisk juridisk hjelp til kvinner og har en egen gruppe som jobber med arbeidsrett og særlig problemstillinger som er vsæregne for kvinner som f.eks. diskriminering pga. svangerskap og fødsel. Det er et generelt forbud mot diskriminering, og dette betyr at du både i svangerskapet og i permisjon etter fødeselen heller ikke kan bli forbigått når det gjelder lønnsutvikling.
connie79 er 2barnsmor:) Skrevet 16. januar 2008 #24 Skrevet 16. januar 2008 Lykke til.. Ser du har fått mange gode råd. Håper det ordner seg. Du stiller i allefall sterkt lovmessig. Lykke til igjen.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #25 Skrevet 16. januar 2008 ja! tusen takk! angrer ikke på at jeg spurte dere jenter!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå