Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter litt med at jeg har hodet fult av tanker på hvordan gjøre det riktig i forhold til babyen min. Det dreier seg mest om å planlegge hvordan man skal være mest mulig konsekvent i forbindelse med alt! Mat, søvn, stell, hvile, alt. Ønsker ikke å lage "ris til egen ræv" ved å gjøre ting på en måte for så å ta en oppvask i etterkant fordi man gjorde feil i begynnelsen. Redd for å lage unoter/vonde vaner som er vond å vende. Det blir utrolig mye stress av slik væremåte og jeg går glipp av det å kose seg hjemme med baby. Har dere det slik også? Hun er førstemann........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det litt motsatt... Ikke for det, jeg har også tro på å være konsekvent, men jeg tror også på å la barnet spise når hun er sulten, sove når hun er trøtt om dagen. Er ikke så nøye på det ennå. HUn er 3 mnd nå, og jeg synes det er greit å kunne være litt fleksibel. Kan være jeg får svi for det senere, men jeg koser meg masse nå!! Var litt sånn som deg til å begynne med, men ga opp det etter et par uker!! Min første også..

Skrevet

Å kunne ønske jeg var flinkere til å slappe av!!! Ta f.eks. at hun våkner på natten og sutrer for noe. Egentlig skulle jeg ha hoppet opp av sengen og gitt henne smokken. Men lar henne sutre/grine 5-7 min( ferber) og så gir henne smokken. Kan holde på slik en stund ja... Men det hjelper jo faktisk ikke. Hun våkner likevel om natten. Men er redd for at hvis jeg spretter opp og gir henne smokken at hun da skal våkne enda mer om nettene slik at vi går i skytselstrafikk for å gi smokk? Skjønner?

Skrevet

Hei.

Vår er 4 mnd nå.Han sove bare godt på siden.

Hender han våkner om natta pga at han har havnet på ryggen.Da begynner han å smågråte.Står opp med en gang og snur og gir smokken.

Da sover han som en drøm flere timer til.

Hadde jeg latt han ligge å sutre så hadde han bare blitt mer våken.

Skjønner at du redd for å lage ris til egen bak , men hva om du prøver å gi smokken med en gang.Så ser du hva som skjer;)

Ellers så har jeg troen på at de kan sove når de vil og spise.

Vår lillegutt fant nattrytmen selv..Så har sluppet å måtte venne han til at det er natt:)

Lykke til!

Skrevet

Jeg har det stikk motsatt her, og vil ikke lage for strenge rutiner eller vaner på ting. Lillegutt spiser når han er sulten, får sove når han begynner å gnu seg i øynene, og taes opp når han er lei seg. Blir det noen dårlige vaner så får de heller dukke opp, også tar vi det der og da.

Jeg tror ikke babyer blir bortskjemte av å få den kosen, maten og søvnen de utrykker behov for.

Skrevet

Jeg mener at babyene trenger mye närhet og oppmerksomhet. Når vi fikk vår förstefödte så ville jeg ikke gi ham "dårlige" vaner som f eks bli bärt på, byssing, putte tilbake smokken med en gang han begynte å sutre, sove i vår seng o.l.

Han ville ikke sove i sin egen seng, når vi la han der begynte han å skrike, og vi prövde alle råd som kunne få han til å sove der men ingenting hjalp.

Så reiste vi bort til min familie når gutten var 4 uker og skulle väre der i 2 uker. Han sov sammen med meg i sengen i de 2 ukene, og vi kosa oss mye.

Når vi kom hjem etter 2 uker så tenkte jeg at nå ville han ihvertfall ikke sove i sin egen seng etter å ha sovet sammen med meg i to uker, men jeg ville pröve å legge han förste kvelden vi kom hjem, og gutten klaget ikke! Gikk utrolig greit, han sover fortsatt i senga si mange måneder senere :)

Tror nok at han trengte närhet og kos fra mamma`n sin!

Så nå er jeg mer avslappet, de vokser jo så fort uansett, og hvis han får noen "uvaner" så forsvinner de nok med tiden..

Pröv å nyt tiden og ikke tenk på det som kan skje i fremtiden!

Skrevet

Jeg vil bare sitilføye at hun får så mye mat hun vil men ikke om natten og får så mye kos hun vil, men ikke om natten. Men tankearbeidet dreier seg mye om det sistnevnte skriver om, bli vant til byssing, bli bært på og ligge i min seng og kose. F.eks. la henne ligge sammen med meg og sove på dagtid i min seng. Lyset er slått av. Så tenker jeg på; er det dumt å ha det mørk midt på dagen? Er det dumt å ha henne i min egen seng? Kan hun bli for fort vant til dette og få problemer med å sove i lys andre steder? Lar henne ligge på siden, for da sovner hun fortere uten sutring og sover bedre. Hva med p gjøre dette til en vane da? Krybbedød....opp å snu henne tilbake midt på natten osv.... Den type tanker om småting som ikke blir småting når man gir de oppmerksomhet. Men kos og oppmerksomhet får hun masse av ellers.

Skrevet

Det jeg gjör når vi noen ganger på dagtid sover i vår seng er å slå på lyset slik at han vet at det er dag. Om natten har vi en svak lampe som vi har på hele natta da vet han at det er natt. Han sover i sin egen seng bare om natta. Slår på lyset om morgenen når det er tid å stå opp.. Det med å ligge på siden , gutten min har den siste tida begynt å sove bedre på siden, han kommer jo uansett til å snu seg selv snart så jeg mener ikke det er en dårlig vane..Tenk hvor kjedelig det er å bare ligge på ryggen hele natta, de små trenger litt avveksling og så lenge de ikke kan gjöre dette selv så må vi hjelpe dem..

Krybbedöd tenker jeg mye på også, det tror jeg alle mödre gjör men bortsett fra å ta noen forsiktighetsregler så er det ikke mye vi kan gjöre..

Skrevet

Snapppie, vil bare si att jeg kunne ha skrevet det inlegget selv! Er forstegangsmor og kjenner meg altfor godt igjen i tankene dine, bare så du vet det:) Var faktisk litt godt å høre att det ikke bare er jeg;) Tror det er veldig viktig å være bevisst på det, hvilket vi jo er, og prøve å slappe litt mer av. Men samtidig synes ikke jeg det er ett "problem", bare att det til tider er unødvendig og slitsomt med så mye tankearbeid.

Vil jo gjøre alt riktig og jeg er også redd å skape en dårlig vane når det gjelder mat (skal jeg gi dessert når hun bare spist litt mat eller blir det en vane...ja du vet tankene;)) , soving og mye annet. Jeg er overbevist om att når jeg eventuelt får barn nummer to så kommer jeg bare til å rista på hodet av hvordan jeg var med førsteman!

Skrevet

Hjelpe meg, gjør det som føles naturlig for deg!!!! Da blir babyen rolig og harmonisk fordi den ikke har en hysterisk mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...