Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer fra kontroll nå, og fikk beskjed av jordmor at jeg skulle slutte å ta tran nå, og frem til jeg har født - dette fordi tran kan virke fødselshemmende! Det har jeg aldri hørt om, isåfall hadde jeg da sluttet med det litt før termin, istedenfor over termin :( Hun presiserte at det antagelig ikke hadde så mye å si, men at kvinner som tar tran veldig ofte har lenger svangerskap, og går oftere over tiden, enn de som ikke tar tran. Hun sa også at man absolutt bør ta tran gjennom hele svangerskapet, MEN at man altså slutter når man nærmer seg termin, og heller begynner på´an igjen når babyen er ute. Er det bare jeg som ikke har fått med meg dette? Jeg ante det virkelig ikke!

Da jeg dro hjem til jul tok jeg ikke tran den tiden vi var der, og da hadde jeg mye mer vondter/maserier enn jeg har hatt etter at jeg kom hjem igjen, og nå funderer jeg jo selvfølgelig på om det kan ha en sammenheng. Uansett; den tranflaska skal aldeles ikke røres noe mer før baby er ute!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri hørt det før, men skal jammen meg ta en pause når jeg nærmer meg termin da ja!

Takk for at du delte dette :)

Skrevet

Det skulle bare mangle - jeg ante det ikke, og begynte å lure på om dette var noe alle andre visste :D Men jeg ville så gjerne ha visst om det før, så tenkte at få alle andre som heller ikke var klar over det, så er det ok å bli informert :)

Skrevet

Aldri hørt jeg heller. Har jo blitt oppfordret av JM til å ta tran. Men, vet du om dette gjelder omega 3 kapsler også? For det er jo ikke det samme som tran. Tror uansett jeg lar pillene stå...

Skrevet

hva med omega 3... er den også fødselshemmende? da er det slutt på de to kapslene en stund framover ja....

Skrevet

Jeg aner ikke...men i og med at det er akkurat det samme i dem, så skulle man jo nesten tro at det gjaldt dem og ja. Synes det er rart at jeg aldri har hørt om dette før. Men det er jaggu verdt forsøke - risikerer ikke flere dager på overtid enn absolutt "nødvendig" :)

Skrevet

Grei informasjon å få med seg nå når termin nærmere seg og dagene begynner å bli fryktelig lenge. Skulle kanskje tro at dette gjaldt omega3 også? I så fall lar jeg tablettene ligge i fred de neste ukene.

Skrevet

MINE SKAL IKKE RØRES FØR ETTER FØDSEL ALTSÅ, DET ER HELT SIKKERT!!!!

Skrevet

Jepp, slutt på omega3 -kapsler foreløpig! Om det skulle ha noe å si så er det ikke dem som skal forsinke fødselen min mer enn nørdvendig! He he. Er jo bare så klar..

Skrevet

Jeg fant faktisk dokumentasjon på dette. En dansk studie fra 1991 som forenklet fortalt viser at kvinner fra færøyene har lengre svangerskap pga høyere inntak av omega-3 enn vanlige danske kvinner. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1827949?dopt=Abstract).

Til gjengjeld skal det også sies at barn av kvinner som tar omega-3 / tran gjennom mesteparten av svangerskapet og under amming har i gjennomsnitt høyere IQ ved 4-års alder jfr en norsk undersøkelse publisert i 2003 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12509593?dopt=Abstract)

Jeg tror en kombinasjon av å ta tran inntil de siste par ukene før termin, og så slutte med det, for så å begynne igjen rett etter fødsel må være optimalt.

Skrevet

Jøss, det var nytt for meg!!! Kanskje kapslene får en liten hvileperiode snart! Hvor lenge før bør man slutte mon tro?

Skrevet

Åsså jeg som hadde så dårlig samvitttighet for at jeg har glemt omega-3 kapslene mine de siste ukene. Like greit da :-)

Skrevet

Hm..., tok tran hele svangerskapet sist, men fødte likevell 10 dager før termin, tro hva som ville skjedd ellers....Effekten kan vel kanskje variere litt. Men greit å vite, kommer nok til å stoppe litt før termin nå ja.

Skrevet

hvor lenge før er dette snakk om da?

har 24 dager igjen, skal jeg vente litt til før jeg slutter eller skal jeg slutte nå da? thihi.. blir vell å prøve alle midler jeg også etterhvert, men jeg har jo som sagt 24 dager ennå, så begynner ikke enda. men greit å vite når jeg skal slutte med tranpillene, for det skal jeg!

Skrevet

hei! takk for tipset Pelin..! har aldri hørt om dette...tar tran, og har termin i morgon! kjem ikkje til å fortsette med det no nei!! Dette var nytt for meg!!!

Skrevet

Farsken!! Jeg har trappet OPP med omega3 den siste uken! Termin om 4 dager...jaja...nå er det slutt ihvertfall:) Takk Pelin!!

Skrevet

Jeg fikk samme rådet ang Omega 3 kapsler.

Skrevet

Okey, siste tranpilla ble tatt i dag!

Skrevet

heh, her driver jeg og er så flink og tar tran med EKSTRA omega 3 hver eneste kveld... Det blir nok ikke mer tran her før jenta er ute, nei! Dette var jeg ikke klar over. Tusen takk, Pelin!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...