Gå til innhold

Utredning-adhd hos voksne

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har noen erfaringer?

hva som sjer på denne utredningen og noe om hvilken behandlings former som er vanligst hos voksne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber med det.

Man må til utredning hos spesialist, hvor man både kartlegger barndommen ( er en del av de diagnostiske kriteriene som går på adferd og læring i skolealder o.l.) og de ser på hvordan man har fungert i livet generelt.

Behandling vil nok bestå i medisinering med Ritalin, Conserta, Strattera eller liknende preparater.

Skrevet

men hva sjer på denne utredningen?

har blitt henvist, og lurer på hva jeg kan vente meg?

thanks!

Skrevet

Din saksbehandler har standardiserte skjemaer som fylles ut, går på spm om læring og mestring, aktivitetsnivå, aggresjon, rusproblematikk etc.

De kan også be om tillatelse til å innhente komparentopplysninger, dvs info fra fex foreldrene dine, om hvordan du fungerte på skolen og hjemme i barneårene. ( fra ca fyllte 7 år).

Dette må du selvsagt godkjenne før det kan gjennomføres.

Deretter vil de bruke litt tid ( noen dager/ uker) på å gå gjennom historikken din for å se om du oppfyller kriteriene for diagnosen.

Gjør du det, vil du innkalles for vurdering av oppstart på medikamentell behandling på de preparatene jeg nevnte..

Da vil det bli en fase med innsetting og justering av dose, kan ta litt tid å finne det som er bra for deg..

Råd fra meg: Hvis det ender med at du får medisin, be om Conserta eller Strattera...

Lykke til:)

Skrevet

takk for svar du..

et lite spørsmål til, hvorfor de medisinene?

Skrevet

Strattera er det nyeste og har minst bivirkninger ( er ikke sentralstimulerende). Men ikke alle har effekt av det.

Conserta er i grunn det samme som Ritalin, men en depot- versjon. Dvs at du slipper å ta to- fire doser om dagen, men kan klare deg med en eller to.

Det vil holde deg mer stabil i ft humørsviningninger (Huff... vanskelig ord...hehe), og i ft konsentrasjon/ ro..

Er også de to typene mine pasienter er mest fornøyd med ( 10 års psykiatrisk erfaring).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...