*jaja* Skrevet 15. januar 2008 #1 Skrevet 15. januar 2008 Har ei jente på 5 år. Går i barnehage full tid (men blir levert forholdsvis sent og hentet tidlig). Jeg er student. Nå i det siste har hun blitt grinete ved levering. Hun sier også hun ikke vil i barnehagen fra hun slår opp øynene om morgenen. Hun vil heller være hjemme sier hun, for hun elsker å være hjemme Hun har aldri vært den som er mest frampå, hun er mer forsiktig. I de siste mnd så har hun faktisk blitt litt tøffere, noe som har gjort at hun ikke har vært sutrete og grinete på en stund. Nå plutselig starter det igjen. Hun kan fort bli veldig lei seg bare hun ikke får på eller av seg en genser. Og har minimal lyst å være i barnehagen. Barnehagepersonalet sier at hun har venner å leke med, ingen er slemme mot henne og de passer ekstra på om det er noe. Jeg bruker sjeldent deres våkentid med å lese på studier, så da venter jeg til etter leggetid. Når de (har 2 barn) ikke sovner før kl. 21 så blir det ikke så veldig mye lesetid på kvelden heller. Derfor så er studiedagene mine kjempehellige og jeg bare MÅ få tatt igjen det forsømte på slike dager. Men samvittigheten min over å sende jenta i barnehagen når jeg allikvel er hjemme! Og jeg kan ikke fortelle henne at jeg er hjemme og leser heller, for da skjønner hun ikke hvorfor hun ikke også kan være der og blir kjempelei seg. Huff, hva skal jeg gjøre??? Er det ok å ta en "hvit løgn" slik om at ingen er hjemme og hun kan ikke være hjemme alene? Og tips til hvordan hun skal kunne like barnehagen igjen? steike tid, ble visst langt dette... takk til dem som gidder å lese!
balsam Skrevet 15. januar 2008 #3 Skrevet 15. januar 2008 og jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet!
Tigerlily -har jente&gutt Skrevet 15. januar 2008 #4 Skrevet 15. januar 2008 Dersom det blir vanskelig for henne hvis du sier du er hjemme og leser så kan du ta en "hvit løgn". Hvorfor skulle du ikke det? Du skal finne rutiner som fungerer for dere som familie - ikke kun for dine barn! Når det gjelder trivsel i barnehage, så kan det være at hun er for lite i barnehagen(har for korte dager). Ofte så har barnehagene en kjernetid hvor de har et program. Frilek foregår derfor før og etter kjernetiden. I den barnehagen jeg jobber er kjernetiden fra 9.30 til 14. Utenom denne tiden er det altså frilek - og det er ofte her relasjonene dannes! Nye leker blir oppfunnet osv osv. Noen barn takler helt fint å komme sent i barnehagen - de kaster seg inn i den eksisterende leken. Andre blir stående litt tafatte midt på gulvet og vet ikke helt hva de skal ta seg til. For disse barna er det fint å komme tidlig i barnehagen slik at de kan være med på å starte en lek. Siden det er viktig for deg å få lest, så ville jeg ha levert henne forholdsvis tidlig (feks ved 8 tiden) og hentet henne igjen feks ved 15 tiden. Det er mye bedre at du har noen gode lesetimer hjemme på dagen, og at du kan vie din oppmerksomhet til dine barn uten å få dårlig samvittighet når ettermiddagen kommer.
*jaja* Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 15. januar 2008 Takk for svar begge to. Jeg leverer henne før kjernetiden starter (ca 0930) enkelte dager, noen dager blir det tidligere og henter henne rundt kl. 1500, enkelte dager før og enkelte etter. Hun er like lei seg for å bli levert og like glad når jeg kommer for å hente I den perioden hun begynte med dette, så var minstejenta syk og var hjemme med meg + at jeg lå inne på hennes rom om natten for å passe på. Kan det være at hun er sjalu? Vi passer på å gi like mye oppmerksomhet til begge to. Fint at dere sier jeg kan ta den hvite løgnen uten dårlig samvittighet, selv om jeg ikke liker det da..hehe.
Odine! Skrevet 15. januar 2008 #6 Skrevet 15. januar 2008 JEg støtter den hvite løgnen - du skal jo gjøre skolearbeid.
Zaratustra Skrevet 15. januar 2008 #7 Skrevet 15. januar 2008 Akkurat som å lese om min 5-åring! Jeg er hjemme med baby, så hun kan nok være sjalu på det, men akkurat som hos deg har det gått litt i perioder og hun mislikte bhg også før babyen kom. Sier hun ikke liker de store gutta som dytter, men nå er hun størst og det er like ille. har lenge hatt en mistanke om at miljøet ikke er det beste, mye sykdom/turn over blandt personalet osv, men trodde vi kjente avd.leder privat og var trygg på henne. Forrige uke hadde jeg imidlertid et ublidt møte med henne og ble veldig overrasket over at hun var sånn, hvis det er slik hun er mot barna7assistentene så hadde jammen jeg gruet meg for å være der også! Hadde mest lyst til å ta med jenta mi og aldri gå dit mer! Så mitt råd blir vel å prøve å finne ut hva som er grunnen til at hun mistrives. Vi får også høre at hun har venner og er der for lite, men det hjelper jo ikke med noen å leke med dersom "tantene"ikke er helt gode!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå