Gå til innhold

En annen "husmor-ting": teflonbelegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei steikepanne med teflonbelegg og det har vært supert. Men i det siste har maten begynt å sette seg mer og mer fast når jeg bruker den.

Finnes det en måte å oppfriske teflonbelegget? Eller må vi kjøpe ny?

Det er ikker riper i den. Har vel hatt den halvannet år nå, hvor lenge kan man beregne at sånt skal vare? Kjelene fra samme merke har jeg ikke dette problemet med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt at man ikke skal vaske de med såpe. Prøv å smøre med litt olje og ikke vaske vekk.

Skrevet

Man balsamerer den gjerne med litt matolje. Pannen din er kanskje blitt litt tørr - og olje hjelper godt.

Skrevet

Men hvordan få den ren uten såpe?... Kan jo prøve litt olje, men den blir vel vasket vekk etter neste gang jeg har brukt panna? Har ikke lyst til å kjøpe ny heller, er jo litt dyrt sånt hvis man skal bytte en gang i året...

Skrevet

Jeg skal aldri mer ha noe med teflonbelegg: Samme hvor forsiktig man er, så synes jeg det fort blir gammelt, og belegget "flasser".

Jeg har ei steikepanne med titanbelegg som jeg er veldig fornøydd med.

Gjest irismor
Skrevet

Varmt vann og kost.

Såpe er fyfy.

Da dreper du teflonbelegget i stekepanna di.

Skrevet

Enkelte teflonpanner mister noe av teflonet etter tid pga slitasje...ikke noe å gjøre med. Jeg har kjøpt teflonpanner fra Tefal, ikke alt for dyre og holder myyyyye lengre enn de fleste andre.

Viktig og ALDRI bruke noe av metall i de pannene, kun tre, silikon og "plast"..

Skrevet

Kanskje vi skal gå for det neste gang... som antageligvis ikke blir så lenge til. Min flasser ikke da, det er vel litt skummelt? Er vel farlig å spise teflon, er det ikke?

Skrevet

Jeg ble fortalt av en kokkevenn at man aldri skulle varme teflonbelgg mer enn til middels varme. Man kunne visst ødelegge belegget av det.

Aner ikke om føken kokkelure har rett :)

Ellers kan det som andre nevner være en idé å smøre med olje

Skrevet

titan er bedre ja, skal kjøpe nye gryter når jeg skal ha induksjonstopp...mulig det blir titan belegg da.

Skrevet

Hva slags stekepanne er det? Merke?

Er belegget brunt? Da har du brukt for høy varme, og teflonen er svidd. Da er den ødelagt.

Jeg har jobbet i kjøkkenutstyrsforretning, og har sett mange mishandlete stekepanner. Mange tror at belagte kokekar er så enkelt, men det stemmer ikke. Man må være ganske påpasselig med hvordan man behandler dem for at de skal holde seg fine. Dessuten er det forskjell på belegg, og noen tåler mer enn andre. Når det gjelder stekepanner er det slik at man får det man betaler for. Det er en grunn til at noen panner koster 200,- og andre 1200,-.

Skrevet

Vi bruker aldri metallredskaper i panna, så den har ingen riper, men som noen nevner over her så er den nok blitt tørr. Bare at når jeg har stekt fisk i den må jeg nesten vaske med såpe, for ellers smaker det fisk av det neste jeg steker også... :(

Skrevet

På tide å kaste gryta da, ja! Den flasset først øverst på kanten, og da var den noen år gammel.

Til Ugl@ under: Induksjonstopp er genialt. Jeg blir glad hver gang jeg skal koke noe, for det går så fort :-)

Skrevet

Er nettopp det som irriterer meg at vi kjøpte en litt dyr en for at den skulle vare lenger... Hadde vi handlet på Ikea ville ikke dette innlegget eksistert ;)

Neste gang jeg handler skal jeg forhøre meg mer i butikken.

Skrevet

Må legge til: Det er ikke enten/eller med teflon og titan. Titan har ingen slip-effekt i det hele tatt, det ligger under slip-belegget og forsterker det slik at det ikke skal flasse av. Alle belagte panner har en form for teflon, men teflon er rett og slett et fabrikknavn, ikke navnet på selve stoffet. Ikke alle panner har teflon-belegg, f eks Tefal bruker sitt eget belegg, Nowo og Woll et annet.

Skrevet

En annen ting; hvordan får stekt f.eks biff riktig hvis man ikke skal bruke mer enn middels varme?

(Jepp,dette er min største bekymring idag hvis noen er lei innlegget...;)

Skrevet

Jernpanne! Biff blir best i jernpanne. Der er jeg enig med kokkelurene :)

Skrevet

Selv forholdsvis dyre panner kan tåle mindre enn man tror. F eks koster Iittala (tidligere Høyang) ca 800 kr for en 28 cm panne (gjorde i hvertfall det da jeg solgte de), men den egnet seg allikevel ikke til å steke biff og annet som krevde høy varme. Da ble belegget svidd. Iittala har dessuten mye lettere for å få bobler/blærer i belegget enn andre panner jeg har vært borti, og bunnen er tynn og har lett for å slå seg.

Av alle pannene jeg har erfaring med, er det bare Nowo/Woll som virkelig holder. De er dyre, koster 1000-1300 kr for en panne, men de tåler høy varme og stålredskaper (selv om det er unødvendig å bruke det, når det finnes så mye fint i plast), og bunnen har 25 års garanti mot å slå seg. Belegget har fem års garanti. Men man må være nøye med hva slags fett man bruker i pannen. Selv om belegget tåler høy temperatur, tåler det ikke at fett svir seg mot det. F eks olivenolje og smør/margarin tåler kun middels varme. Har sett mange panner som har møtt sin skjebne i olivenolje. Rapsolje er mye bedre hvis man skal steke ved høy varme.

Skrevet

Biff blir best i jernpanne! Nowo og Woll tåler det også, men biffen blir bedre hvis du bruker støpejern.

Skrevet

Skriver mange svar her, men akkurat dette har jeg masse erfaring med: Det er en seiglivet myte at man ikke skal vaske med såpe. Det er tvert imot, man må være nøye med å vaske godt med zalo hver gang pannen har vært i bruk for å få vekk fettrester. Hvis ikke svir de seg fast neste gang pannen brukes, og avleirer seg mot belegget. Dermed er pannen ødelagt. Man kan til en viss grad få vekk fastbrent fett ved å koke ut pannen med vann og en ss oppvaskmaskinsåpe. La småkoke i ca en time. Må ikke koke tørr.

Skrevet

Det er ikke farlig, da hadde ikke pannene kunnet selges. Teflonet passerer rett gjennom kroppen.

Skrevet

det er helt riktig som en lenger ned her sier: man må vaske med såpe ellers blir fettet brent fast neste gang man bruker panna.

Ellers er følgende VIKTIG: bruk ikke den høyeste temperaturen lenge på en teflon/titan stekepanne. Til Biff f.eks så er det jernpanne som gjelder. OG: skyll ikke panna når den er helt varm, la den avkjøle seg litt. Hvis ikke kan bunnen bli skjev og buet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...