Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #1 Skrevet 15. januar 2008 Noen venner av meg har en datter på fire og et halvt år. Hun har gått i barnehage ca et år, tror jeg. Hun snakker aldri med voksne. Hun snakker med foreldrene sine, men jeg tror ikke det er veldig mye. Er en veldig søt og snill jente, men jeg er fryktleig bekymret for henne. Hun leker og ler og snakker sammen med andre barn. Men som voksen får jeg nesten ikke kontakt med henne. Hun har aldri sagt et ord til meg. Ikke nikker hun eller rister på hodet en gang hvis jeg spør henne ja-nei spørsmål. Burde ikke dette vært tatt tak i av foreldre og barnehage for lenge siden?? Jeg har spurt hva de sier i barnehagen, men får liksom ikke noen ordentlige svar fra foreldrene. Hva skal jeg gjøre?
Gjest Filifjonka Skrevet 15. januar 2008 #2 Skrevet 15. januar 2008 Hvor godt kjenner du foreldrene? Dersom det er et problem som jobbes med, er du sikker på at de ville delt det med deg? Jeg sier ikke dette for å være ekkel med deg, men for noen så kan slike problemer være temmelig touchy. Du sier at du har spurt foreldrene men ikke får noen svar. Det kan tyde på at de ikke vil snakke om det med deg. Kanskje har de tatt tak i det, kanskje jobbes det hardt både i barnehagen og hjemmet uten at du får vite om det. Eller kanskje foreldrene foretrekker å feie det under teppet og late som ingenting. Det vet vi ikke, ikke du, og ikke jeg. Og ut i fra det du skriver i innlegget ditt så tror jeg ikke du vil få vite det heller. Det er heller ikke stort du kan gjøre. Barnehagen har taushetsplikt, så du kan ikke snakke med dem. Rettere sagt, de kan ikke snakke med deg og vil antagelig avfeie deg om du prøver. Foreldrene vil heller ikke snakke med deg om saken. Da kan du ikke gjøre noe som helst.
Ingenting Tingeling Skrevet 22. januar 2008 #4 Skrevet 22. januar 2008 Tror heller ikke at det er så mye du kan eller bør gjøre med dette. Det er dessuten mye som tyder på at hun er helt normal. For det første er det temmelig vanlig at barn i førskolealder ikke prater med "alle" voksne, og så lenge hun prater med foreldrene, og kommuniserer godt med andre barn, mener jeg at du trygt kan legge bekymringene dine til side.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #5 Skrevet 22. januar 2008 Ikke sikkert dette er helt unormalt. Har du snakket med henne uten at foreldrene er til stede? Kan hende foreldrene ofte snakker for henne om du skjønner og derfor venter på at de skal svare for henne. Jeg har opplevd det samme med min nå 5åring. Hun svarte mine venninner og pratet som en foss når jeg ikke var der, men når jeg var der ble hun stille. Merkelig..hehe. Men uansett. Noen barn trenger tid til å føle seg trygge. Lek med henne bare på tomannshånd om mulig, se om det bedrer seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå