Gå til innhold

30 % sykemeldt-skal ha reduserte dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

....men, dette med reduserte dager er ikke så enkelt å få gjennomført. Har en jobb med veldig høyt tempo, og mye som skjer, jobber i barneverntjenesten. Det er vanskelig å pakke sammen sakene sine, når det skjer ting og man føler man må følge opp med en gang. Dette har altså ført til at jeg ikke har fått gå tidligere, som var planen. Da jeg kom hjem fra jobb i går, var jeg helt ferdig. Mannen lurte på om det var noe galt, for jeg var så stille. Sannheten var at jeg bare var så sliten at jeg ikke orket å prate. I dag ringte jeg inn og sa at jeg ble hjemme. Når det ikke funker med kortere dager, må jeg bare ta ut en hel dag.

Får jo litt dårlig samvittighet, men det passer jo aldri å være syk. Og i dag fant jeg ut at jeg bare MÅ ta ansvar for meg selv og babyen. Det er ingen andre som gjør det. Jeg trengte virkelig en helt rolig dag. På jobben løper jeg fra det ene til det andre, så det er aldri rom og tid for en time-out.

Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget....måtte bare få ut noen tanker. Kanskje er det andre som kjenner seg igjen også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er forøvrig 22 uker på vei....

Skrevet

Ikke ha dårlig samvittighet! Du blir ikke mer effektiv på jobb av å slite deg ut, og hvis du sliter deg ut kan det jo hende du må sykemeldes helt og holdent. Nei, du gjør det rette. Ta det rolig med god samvittighet.

Skrevet

Jeg har et forslag:

Hvis det ikke fungerer å gå hjem tidligere,

hva med å komme senere på jobb?

Jeg er også delvis sykemeldt, og det er virkelig ingen andre som passer på at oss.

For meg har det vært stooor forskjell på de ukene hvor jeg har hatt kortere dager,

og de ukene hvor jeg har en hel dag hjemme.

Jeg fungerer veldig mye bedre med kortere dager, både hjemme og på jobb.

Uten det, hadde jeg nok gått fullstendig i stå.

Skrevet

Ja, det kan hende det er bedre å komme senere. Har ikke hatt mulighet til å prøve det enda, på grunn av allerede avtalte møter, både tidlig og sent på dagen. Får prøve meg litt frem. Hjemme i dag i allefall og det er godt!

Skrevet

Du har ikke mulighet til å jobbe fulle dager, og heller ha helt fri en eller to dager da? Vet ikke hvor mange timer 30% utgjør i din jobb, men det kan jo være et alternativ, hvis du alikevel ikke klarer å komme deg hjem igjen fra jobb når du skal?

Skrevet

hei.

jeg er nettopp blitt 40% sykemeldt og legen min anbefalte meg sterkt å ta hele dager hjemme nettopp pga det du sier. Hennes erfaring var at man alltid gjorde mer jobb enn det man skulle når man tok reduserte dager. Jeg har derfor gjort som hun anbefalte,men samtidig blir man veldig sliten etter en hel dag med jobb,så det er noen ganger vanskelig å vite hva som er best ja...

Skrevet

30 % utgjør ca 1 1/2 dag. Har vanlig 37,5 timers arbeidsuke. Jo, jeg har mulighet til å ta en hel dag fri, og de timene som da gjenstår kan brukes til å korte litt ned på de andre dagene. Jeg får se...snakke litt med sjefen om det kanskje. Ordner seg nok :)

Skrevet

Hvorvidt det er lurt å jobbe kortere dager eller ha helt fri noen dager, tror jeg avhenger av hva som er bakgrunnnen for sykemeldingen og hvilken arbeidssituasjon du har. For meg som er sykemeldt pga kvalme, passer det best med reduserte dager. Ellers kommer jeg meg ikke på jobb. Jeg begynner da to timer senere enn jeg vanligvis gjør. En jeg kjenner som er sykemeldt pga ryggplager, trenger fri hele dager.

Dersom reduserte dager er best for deg, tror jeg det er lettere å ta det ut på morgenen enn ettermiddagen. Hvis jeg først har kommet på jobb, kommer jeg alltid på ting jeg burde ha gjort, og ender opp med å gå hjem samtidig som de andre kollegaene.

Skrevet

Har det akkurat som deg, dubro..Jeg har valgt en hel dag fri, nettopp fordi det er sånn stress på jobb, og det er lite vits å prøve kortere dager, blir nesten bare mer stress av det..

Sjefen min vil heller at jeg korter ned dagene, enn en hel dag fri- men sorry, det er kroppen min som bestemmer når jeg må ha fri..har valgt onsdager som fridag, og det passer bra foreløpig..Men det blir jo tyngre og tyngre på grunn av magen, så snart velger jeg vel 40% sm..

Skrevet

Ja, jeg har også vurdert onsdager som den beste dagen å ta ut en sykemeldingsdag. Men, skal gi det en ordentlig sjanse med reduserte arbeidsdager først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...