Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #1 Skrevet 15. januar 2008 Jeg mistet jobben under svangerskapet. Gamlesjefen var litt av en dritt.. Han klarte å sno seg unna slik at han slapp å sparke meg. Men jeg mistet jobben hvertfall.. Når andre som intervjuer meg spør hvorfor jeg mistet jobben, er det greit å si det som det er? Jeg vil jo ikke at dem skal tro at jeg er selvforskyldt i oppsigelse. Men selvfølgelig, jeg holder meg for god til å snakke dritt om han. Jeg er bare redd hva han sier når noen f. eks. ringer ang. referanser.. Han har vel ikke lov å si noe stygt om meg? Jeg brukte advokat mot han. Har ikke snakket med han siden. Men uansett så har jeg en super referanse fra han som jeg sender med søknaden.. Kanskje jeg slipper at de ringer han.. Men hva ville du fortalt?
ennaH Skrevet 15. januar 2008 #2 Skrevet 15. januar 2008 Jeg ville i alle fall ikke fortalt det slik. Fikk du sparken FORDI du var gravid, eller var det andre årsaker som gjorde at du fikk sparken MENS du var gravid? Dersom du fikk sparken fordi du var gravid, ville jeg kanskje sagt: "Jeg synes dette er vanskelig å svare på, ettersom man ikke skal snakke stygt om tidligere arbeidsgivere. Men saken er at jeg mistet jobben da sjefen oppdaget at jeg var gravid".
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 15. januar 2008 #3 Skrevet 15. januar 2008 Jeg ville nok vært veldig forsiktig med å si for mye negativt om gamlesjefen. Det kan få dem til å lure på om du kanskje kan bli et "problem" for dem senere. Siden du har fått god referanse fra han så tenker jeg nok at de stusser litt dersom han plutselig sier noe annet om de ringer han....da er det jo han som virker rar...ikke du :-)
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #4 Skrevet 15. januar 2008 Hehe ja det er det som er litt vanskelig. Han begynte i allefall med dette da jeg sa at jeg var gravid. Så det var nok derfor ja. Men det blir mitt ord mot hans. Det var ingen andre grunner egentlig. Han begynte på skolen, eide fortsatt firmaet. Jeg skulle fortsatt jobbe for han. Men den dagen jeg sa jeg var gravid, ville han plutselig ha meg som ansatt hos de nye vikarene. Det var noe han sa til dem, å de måtte fortelle meg. Han sa det til dem samme dag som jeg sa jeg var gravid.. Enda det ikke er lov, fordi han eier fortsatt fimrmaet, å jeg var fast ansatt. Men jeg visste ikke bedre, skrev under. Fikk ny prøvetid. Å i den nye prøvetiden sier de andre opp, fordi de klarer ikke jobbe for han. Å da mister jo jeg også jobben. Å han slapp unna graviditet, permisjon og alt det der. Men jeg kunne ringe når jeg skulle ut i jobb å se om de hadde noe ledig, for han ville gjerne ha meg der. Ja særlig jeg gidder det liksom.. Der var i allefall i korte trekk.. Takk for svar=)
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #5 Skrevet 15. januar 2008 Jeg mener det motsatt. Vær ærlig. De som intervjuer deg er ikke dumme mennesker. Jeg har selv jobbet som intervjuer i et vikarbyrå. Men det har klart mye å si hvordan du fremlegger saken. Ikke si: han dumme sjefen....GJør som ble sagt her oppe, vær blyg og si at dette er en sak du syntes du kunne være foruten. Om du i tillegg har brukt advokat, er dette en sårbar sak og har ikke noe med dine evner til å jobbe. Om du tror du får en negativ referanse gi beskjed på forhånd at det kan skje. Jeg har selv ringt til referanser hvor jeg fikk beskjed om at jeg kanskje ikke fikk høre det positive personen hadde gjort. I dette tilfellet fikk jeg bare høre positive ting om personen. Har du ren samvittighet - vær ærlig. Vi kan alle komme ovenfor råtne sjefer, det skal ikke hindre deg i å søke nye jobber. Lykketil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå