*ale* Skrevet 15. januar 2008 #1 Skrevet 15. januar 2008 selv om jeg husker at jeg lovte meg selv at jeg aldri skulle bli det når jeg var lita... Lillemor (ble 6 i november) går i 1. klasse. Ikke får hun hull i ørene ennå, ikke får hun egen mobiltelefon, ikke får hun kanin, hun får heller ikke gå alene til skola. Venninna får se "alt" av filmer, bla a Harry Potter, King Kong o.l. mens jeg mener de er alt for skumle for 6 åringer. Her må hun være i seng SENEST halv ni i uka, mens venninna får være oppe til i ti tiden. Denne venninna har da også egen tlf, hull i ørene, katt mm. Litt guffent å være "streng" men mener jo jeg har rett.. Dere med litt store barn, hvordan gjør dere dette? Er jeg en streng mor??? Hvordan takler dere det med at "alle de andre får men ikke jeg...." ?? Vanskelig....
Lavendel*06*10* Skrevet 15. januar 2008 #2 Skrevet 15. januar 2008 Synes ikke du er streng.. Ho er jo bare 6 år!
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #3 Skrevet 15. januar 2008 Nå har ikke jeg så store barn, men jeg kjenner jo de som har barn i den alderen. Høres ut som om du er normal, men venninnens foreldre er slappe, syns jeg... Men hvorfor kan hun ikke gå til skolen? Mye trafikk?
Gjest irismor Skrevet 15. januar 2008 #4 Skrevet 15. januar 2008 Må si at du høres nesten ut som min mamma når jeg var 6år. Min mening er at man har ikke vondt av litt "strenghet" Du gjør det som du mener er best for din 6 åring. Mamma gjorde det hun mente var best for hennes 6åring. Og jeg har da ikke tatt skade av det =)
*ale* Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 15. januar 2008 Mye trafikk, hun har nedsatt hørsel (bruker høreapp) så hun hører ikke bilene så godt. Og så er hun typisk 6 års svimmel, så stoler ikke på at hun kommer seg fram i tide.. Sånn type..ÅÅÅÅ en fin kattepus, jeg går denne veien....
Torpekjærringa Skrevet 15. januar 2008 #6 Skrevet 15. januar 2008 Syns ikke du er streng..... jenta mi blir 7 i mars - og har hull i øra & kanin ) men hun får ikke mobiltelefon på mange år, ikke gå alene til skolen, se skumle filmer........ og hun er i seng kl 8 ;o) har flere venninner med jevngamle barn - og tror de også kjører samme "linjen" som meg ;o)
Mille** Skrevet 15. januar 2008 #7 Skrevet 15. januar 2008 Syns ikke du høres streng ut, men jeg kjenner til følelsen. Jenta mi på snart 10 år har ei venninne hun leker mye med (skilsmissebarn uten at det nødvendigvis betyr noe) som får legge seg sent, gjøre lekser på kvelden, får det meste hun peker på, se på tv og spille data når hun vil osv osv. Syns det er veldig vanskelig å takle den der "men alle andre får:..." men jeg pleier å spørre hvem er alle andre? Og som regel er det bare ett par stykker, resten har det sånn som hun har det hjemme. ;o) Så pleier jeg å si at det er jeg som er mamman din, jeg er ikke venninnen din sin mamma så jeg bryr meg egentlig ikke om hva hun får lov til. Har heldigvis gode venner med barn i samme alder som våre, og som er enda strengere enn oss, pleier ofte å referere til de når hun begynner med "men alle andre" kommentarene. ;o) Men jo, det er til tider litt guffent å være streng, men så lenge man vet at man handler til det beste for barnet så må det bli sånn noen ganger. Lykke til videre, det kommer til å bli værre! ;o)
*ale* Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 15. januar 2008 Hehe... Ja regner med det ikke blir lettere når tenårene nærmer seg.. Begynt å få en feel med 14-is tia allerede synes jeg... Utrolig så fort de blir veslevoksne og rappkjefta de småjentene... Argumenterer som bare det... " Ja men mamma, hør nu hær..."... hehehe..
Mille** Skrevet 15. januar 2008 #9 Skrevet 15. januar 2008 Hehe....jepp, og heving med øyebrynene, himling med øynene, og ikke minst rappkjeftet. Må bare velge å overse sånt innimellom, ellers blir det rabalder her hjemme hele tiden. ;o)
*ale* Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 15. januar 2008 Ja.. Vi krangler heldigvis lite, hun er en snill og fornuftig jente:) ... Men litt pussig å se , faren får fullstendig fnatt når de der faktene kommer fram, han aner ikke hvordan han skal takle det.. Tror de to skal få slite litt i årene framover.,..
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #11 Skrevet 15. januar 2008 Guttungen ville ha hull i øret han også, men der sa jeg stopp, nå når ha nærmer seg 10år er han glad for det selv. Han har fått se Harry Potter siden han var 5-6, det er jo barnefilmer og barn har ikke vondt av litt skummelt så lenge en voksen ser sammen med dem. Jeg forteler også skumle historier som han lytter til med skekkblandet fryd. Mobil har han had i flere år og er en fornuftig og dreven bruker.,Legge tiden synes jeg nesten er litt sen. Min går i 4 klasse og må i seng kl21, da han var 6-8år år var leggetida kl 20 i uka.
Pappas fultreffer :) Skrevet 15. januar 2008 #12 Skrevet 15. januar 2008 Jeg synes ikke du er streng i det hele tatt. Jeg har en sønn på 8 år og han går ikke alene til skolen enda han, han går i andre klasse. Ikke får han noe dyr eller mobil eller. Også må han være i seng senest 20.00. Jeg mener at den venninna nok burde hatt litt "strengere" regler jeg.
Mille** Skrevet 15. januar 2008 #13 Skrevet 15. januar 2008 Godt å se det er flere som legger seg kl 21, jentungen er såååå uenig i at det er passe tid å legge seg på for ei i 4. klasse. ;o)
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #14 Skrevet 15. januar 2008 Jeg håper jeg kan være like streng som deg *ale*.
Pappas fultreffer :) Skrevet 15. januar 2008 #15 Skrevet 15. januar 2008 Og når jeg får den der "alle de andre" så spør jeg "hvem er alle de andre?" Da kan han som regel ikke svare i det hele tatt
*ale* Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #16 Skrevet 15. januar 2008 Hun fikk se litt Harry Potter hos hun venninna en gang i høst (uten at noen spurte først) og da ba hun de om å slå av etter en liten stund og var kjemperedd... Så synes hun er alt for liten til sånt ennå, siden hun reagerer sånn på det.
*ale* Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #17 Skrevet 15. januar 2008 Vel... I følge henne har "alle de andre på hele skooooola" egen tlf.. Sikkert nesten sant også, men jeg FATTER ikke hva hun skal med den nå.... Er jo aldri uten voksentilsyn....
cheni Skrevet 15. januar 2008 #18 Skrevet 15. januar 2008 Jeg syns ikke at du er for streng i det hele tatt... Unger trenger masse søvn, og mine barn la seg i 7-8 tiden når de gikk i første klasse. Nå er jenta mi 11 og må legge seg kl 22, og sønnen min på 14 legger seg kl 22.30. Harry Potter er det 11 års aldersgrense på, og en på 8 kan se den sammen med foreldrene syns jeg. King kong er da 15 års grense på??? Grenser skaper trygge barn, og de vil på sikt forstå at du bare vil det beste for dem...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå