Ikkelektuell Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Abortmotstanderes mantra er at alle embryoer og fostere har livets rett, at abort er regelrett mord, og at ingen har rett til å avbryte et påbegynt svangerskap, fordi det er å "leke Gud" og lignende metaforer. Det jeg da lurer på er; hvordan kan dere si at det i noen tilfeller likevel er greit å ta abort og altså, ifølge dere, myrde et barn? Er spiren til et menneskeliv mindre verdt i de tilfeller hvor det er resultat av f. eks. en voldtekt? Jeg bare lurer, for denne inkonsekvente tankegangen er faktisk litt fascinerende i sin ugjennomtenkthet.
VeslePhreaken Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Jeg har forresten alltid reagert litt på nettopp den setningen "leke gud".. Leker man ikke gud når man skaper barn også?
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Hei Bærkorg:) Har lest en del av innleggene dine nå, og må gi deg full applaus... Har bare vært her et par dager, men tror jommen du er helten min allerede:) Du får sagt ting jeg tenker så utrolig bra! satt og leste gjennom den siden med innlegg ang abortmotstandere.. Og må si jeg etter hver satt og lo høyt etter ørten av Sharis sine "veloverveide" innlegg.. Skrev et innlegg selv, men ble blankt avvist som morder med dårlig samvittighet av frøken "Sharis-know-it-all" Må bare gi opp.. Noen er så bastante, at det er ikke provoserende engang.. Hvertfall: You go girl!
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #4 Skrevet 15. januar 2008 Veldig godt poeng! Jeg forsøkte å ta dette opp gjentatte ganger med en innbitt abortmotstander i den andre tråden her inne, men hun fikk det visst ikke med seg, og etterhvert ga jeg opp. Jeg håper hun ser dette innlegget, og forklarer oss hvordan dette henger sammen. Og Vivianca,- du har helt rett. Bærkorg er en gave til oss andre her på kranglesida.
nubse Skrevet 15. januar 2008 #5 Skrevet 15. januar 2008 Jeg er imot abort selv, men har ikke noe behov for å diskutere dette med noen-da jeg ikke klarer å se noen grunn til å ville skifte side eller gi andre medhold i deres synspunkter. Ikke vil jeg tråkke på noen som velger annerledes enn meg heller, og er i en kanskje vanskelig situasjon. Denne tråden er derimot litt viktig, selv om det ikke er (eller er?) ditt syn på saken, Bærkorg, fordi det er så sant.. Hvis et embryo er ett liv, ja da ER det vel for pokker et liv uansett hvordan det kom seg inn i mors mage!? Hadde jo vært interessant å vite hva de som har denne tankegangen legger til grunn for den.
Ikkelektuell Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 15. januar 2008 Takk for fine ord. Det er imidlertid forbausende få som har meldt sin interesse for denne tråden. Kan det være at de jeg henvender meg til ikke har noe godt svar på det jeg spør om? Igjen; jeg bare lurer...
Ikkelektuell Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 15. januar 2008 Nubse, Mitt syn er at dersom man skal innta et standpunkt i en sak, så gjør man klokest i å være så konsekvent som overhodet mulig, for å best kunne fremme sitt syn på en overbevisende måte. (Og det er vel det som er abortmotstanderes mål - å få folk til å slutte å ta abort?) Den logiske bristen jeg refererer til utgjør således en brist i hele grunnmuren til denne motstanden, idet dens standpunkt er tuftet på prinsippet om livets rett. Derfor er jeg veldig nysgjerrig på en utdypning av disse tankene fra dem det gjelder - dersom det er mulig å få dem i tale, selvsagt.
Patetica fåkksi Skrevet 15. januar 2008 #8 Skrevet 15. januar 2008 Hun er nok for opptatt med aa kaste opp.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #9 Skrevet 16. januar 2008 Jeg er i mot abort som prevansjonsmiddel, eller for det er den enkleste løsningen etter ubeskyttet sex eller dumhet! Og ja jeg synest det er å ta livet av et barn/foster. Etter en voldtekt, så er det like mye å ta livet av et barn, men i mange tilfelle så kan det stå om livet til mor om barnet blir beholdt, grunnet den ødelagde psyken. Hva er da best, at barnet skal være i magen, vokse og gro.... men etter ganske lang tid når dette barnet er stort nok til å klare seg utenfor mors liv så ender det sine dager inni der fordi mor ikke klarer å bære på skammen. Kanskje bærer hun på sin fars barnebarn? Det er veldig mange forskjellige vanskelige situasjoner, og det blir feil å sitte her å dømme alle under en. Velger også å være anonym her, da ikke alle klarer å ytre sin mening på en saklig måte uten å hetse.
Patetica fåkksi Skrevet 16. januar 2008 #10 Skrevet 16. januar 2008 Abort som prevensjonsmiddel er vel heldigvis ikke saa utbredt. Hvis man baerer fram sin fars barnebarn er abort ok, hvis det er etter voldtekt er abort ok, men hvem har rett til aa si hvor grensa gaar? Det finnes like mange forskjellige situasjoner og bakgrunner som det finnes forskjellige mennesker, og det som er ok for deg er ikke nödvendgvis ok for meg. Det er heldigvis derfor det er selvbestemt abort, saa den som vet best kan ta den avgjörelsen.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #11 Skrevet 16. januar 2008 Jeg er helt enig med deg HI. Det som også mange abbortmotstandere glemmer er at alternativet til fri abort er illegale aborter, ikke ingen aborter. Det vil alltid være mange kvinner som av ulike grunner ikke orker å bære fram et barn, og jeg kan ikke forstå at noen ønsker et samfunn med "kjøkkenbord og strikkepinner". Illegale aborter er verden over en vesentlig dødsårsak for kvinner i fertil alder. Abort vil aldi være en enkel sak, men som jeg ser det finnes det ikke noe godt alternativ til fri abort til uke 12.
sydilla Skrevet 16. januar 2008 #12 Skrevet 16. januar 2008 uten å si at jeg er enig - men det kan jo ha noe med det faktum at det i noen situasjoner blir liv mot liv. Mors liv mot barnets?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå