Gå til innhold

Feil veilledning...

Anbefalte innlegg

Skrevet

30.12-07 kom vårt lille mirakel til verden. Som foreldre for første gang er jo det meste et stort under på de felste mulige måter...

På sykehuset fikk de litt mistanke om litt gulsot på henne da og derfor fikk jeg beskjed om å amme henne hver 3 time. Etter 4 dager reiste vi hjem og fortsatt hadde vi beskjeden om å amme hver 3 time og første uka gikk strøkent! Jeg ammet henne siste gang i 22-23 tiden på kvelden og hun sov til 7-8 på morgenen.

Så kom hennes andre leve uke og utfordringene kom løpende...

Natt til mandag hadde vi bare barne skrik fra ende til annen. Babyen vår klarte å amme meg tom og fikk hun ikke puppen så bare skrek hun. Vi vugget, sang, klappet på, strøk, masserte og gjorde alt mulig for å få henne til å sove. Men så fort hun lukket øynene og vi la henne i senga så begynte det på nytt. Først mistenkte vi at det ble sånn siden jeg drakk brus på søndag.

Og det bare fortsatte.

Natt til tirsdag og onsdag hadde vi det samme helvete! Jeg drakk bare vann, og begynte å bli veldig beviss på hva jeg spiste...

Onsdag dro vi en tur på helse stasjonen for å få litt råd og veilledning for det sier seg selv at man er litt uvitende og usikker når det er første gang. Eneste rådet vi fikk der var å fortsette å amme henne hver 3 time og gi henne fennikkel te mot mage smertene.

Natt til torsdag og fredag forsatte det. Så fredag dro vi en tur til legen og han sa følgende: når du vekker henne hver 3 time så får hun ikke et full endt søvn mønster, la det derfor gå 4-5 timer istedenfor. Selv om samtlige sykesøstre på sykehuset å sånn vil hugge hodet av meg sa han. Så vi gjorde det og det ble litt bedre Men langt fra bra.

Vår lille baby har fortsatt å skrike og bære seg og det er utrolig frustrerende når dette skjer. Jeg som fersk i faget blir jo litt usikker på meg selv og veldig betenksom på om jeg er en god mor når alt jeg gjør ikke bringer frem noen resultater. Hun bare skriker og skriker. Jeg går rundt med henne på skulderen, synger natta sanger, snakker og vugger. Så undersøker man mer og er villig til å prøve alt som kan hjelpe for å få henne til å sove igjen og få fred på nettene.

Da fikk vi høre om minifom og ammete og kjøpte dette. Det også hjalp mye men fortsatt ikke nok.

Så idag ville jeg/vi prøve noe nytt og gjorde som våre foreldre gjorde med oss når vi var små. Vi lot henne bare sove og ventet på at hun våknet og sa fra selv og hva skjer?? Det er stille!!! Ikkenoe "ukontrollerbar" skriking, men hun er stort sett stille, sover og spiser og sover litt til...

Så jeg begynner å tro at å prøve og feile er et bedre alternativ enn å være helt A4 og følge bøkene...

Krysser fingrene for at vi faktisk får sove til natten :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer:)

la jenta styre matinntaket, så blir det rett. Då styrer ho også produksjonen. herregud.... kvar 3. time er avleggs. forstår ikkje at fagfolk kan seie slikt engang. La også jenta sove om natta, ho våkner om ho er svolten.

lykke til

Skrevet

Bøkene kan være en god veiledning, men til syvende og sist er det mors magefølelse som vet best! Godt at du endelig turte å gjøre som du følte var best! Fortsett med det, og lykke til!

Gratulerer så mye med lille beibi! :-D

Skrevet

Det er vel neppe nytt lengre, men babyer skal jo helst være selvregulerende, og altså få mat når de selv mener de trenger det.

Synes det er veldig leit at fagfolk har gitt deg slik informasjon de har uten å fortelle om den biten også.

Men håper ting blir bedre nå og du kan nyte tiden som nybakt mamma.

Gratulerer så utrolig mye!

Og et tips når det kommer til amming og slikt, ammehjelperen, både her inne, på deres nettside og irl er fabelaktige, hør gjerne med dem om pupping og amming er tema:)

Skrevet

Gratulerer m den lille jenten!

Vi gjorde samme som dere m lillemor, lot henne styre matinntaket...d gjør jeg fortsatt, og d fungerer strålende...I begynnelsen skulle hun ha mat ofte, men nå har hun laget sine egne rutiner, og spiser ca hver 3. time på dagtid..om natten sover hun, hun vendte seg av m nattammingen av seg selv :)

Masse lykke til i tiden fremover, og STOL på magefølelsen din, den gir deg som oftest en pekepinn :)

Skrevet

Jeg fikk samme beskjed på sykehuset som deg.Måtte amme hver 3. time pga lillegutt hadde gulsott.

De sa at det var fordi at antistoffene i melken min ville være med på å gjøre ham god igjen,og at det var veldig viktig å få ham til å drikke.Han var jo veldig slapp i begynnelsen pga gulsotten,så jeg brukte ca 1 time på å amme han,for så å måtte begynne å amme 2 timer etterpå igjen!!Spurte de på sykehuset om jeg kunne la det gå 3 timer fra jeg var ferdig å amme,istedetfor 3 timer fra jeg begynte,men det fikk jeg ikke lov til..han måtte inn å ligge i lys,og da kom de inn på rommet mitt å vekket meg for at jeg måtte amme han.

Var skamsliten!Fikk jo sove ca en time/halvannen før jeg måtte opp igjen..og jeg sov ca 1 time før fødselen min starta,og 2 timer natta etter..

Vet ikke helt hva som er rett,men det kan umulig være slik som de rådet meg til.De ødela mye av det som skulle være en god opplevelse for meg.

Hadde foresten såpass mye melk at jeg måtte pumpe vekk litt av sprengen,men det kom ikke på tale at de kunne gi ham litt av den så jeg kunne fått mer enn 2 timers søvn på et døgn...

Neste gang vet jeg litt mer hva eg går til,og da kommer jeg nok til å bare "kreve" litt mer av personalet på sus.

Hvor fødte du?

Det lureste er nok å finne en gyllen middelvei som funker bra for dere=)

Håper dere sover godt =)

Skrevet

Gratulerer med jenta:-)

Selv fikk vi råd fra sykehuset om å amme barnet så ofte barnet ville ha. Om det så var hver time, så ville vi få igjen for det.

Så i begynnelsen ammet jeg hver time, men det endre seg etterhvert og det gikk gradvis over til hver 3.time. Av og til gikk det 4 timerr, men hun har styrt det selv fra første stund.

Nå er hun 17mnd...

Mitt råd til mine venninner som venter barn/ akkurat fått barn, er at de må stole på seg selv. Hvis de føler noe er riktig, så er det som regel det:-) Selv om det er feil for noen andre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...