Gjest ->>- Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 "More recently, calls to action by Western feminists and human rights activists have provoked similar negative reactions. African women have perceived many of these efforts as condescending and derogatory toward their culture. In the words of one infibulated Somali woman, "If Somali women change, it will be a change done by us, among us. When they order us to stop, tell us what we must do, it is offensive to the black person or the Muslim person who believes in circumcision. To advise is good, but not to order."22 In many Western publications dealing with female circumcision, one anthropologist observes, "African women are...depicted as aberrant, while intact Western women have their sexuality affirmed as the norm."23 Yet, as Nahid Toubia points out, Western women also subject themselves to medically unnecessary, hazardous procedures, such as cosmetic surgery and the insertion of breast implants, to increase their sexual desirability.24 " (http://www.guttmacher.org/pubs/journals/2313097.html) Sånn om noen av de som leser engelsk her skulle føle for å ta den til seg ellerno'.
___ Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Skulle ønske engelsken min var bedre. Dette virker interesant, men jeg tør ikke kommentere det av fare for at jeg har misforstått noe fundamentalt.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Jeg ser ikke at det endrer debatten vesentlig. Som du selv hevder i dine innlegg er dette snakk om kulturarv.....ikke nødvendigvis positivt av den grunn. Hvis dette var noe som nylig ble innfør,t og var frivillig i høyeste grad, ville innlegget hatt betydning. Det finnes mengder med eksempler på hva f.eks muslimer gjør som aldri kan eller bør bli akseptert kun fordi det er en del av deres kulturarv. Steining, vansiring, æresdrap osv.....og vi kan for all del ikke sammenlikne det med kosmetisk kirurgi (som er frivillig) og/eller f.eks toppløs opptreden på en beach.
Gjest ->>- Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Nei, det var mest poenget deres om at kulturell endring må komme innenfra og at det er fort gjort at vår vestlig normbaserte inngripen fremstår som patroniserende jeg hadde i tankene. Artikkelen i sin helhet er forresten svært interessant og går grundig inn i tematikken.
Darth Vader Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Jeg er faktisk uenig i at kulturell endring alltid må komme innenfra.
Gjest ->>- Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Ok. Jeg er enig i påstanden, men tror den indre endringen kan påvirkes utenfra. Selve verdisettet tror jeg må internaliseres før faktisk endring forekommer.
Anne-B. Skrevet 14. januar 2008 #8 Skrevet 14. januar 2008 Kultur må nødvendigvis endres innenfra, men da fordi man har tatt til seg skikker og seder fra andre kulturer.
Loglady Skrevet 14. januar 2008 #9 Skrevet 14. januar 2008 Det finnes sikkert mengder med eksempler på hva vi vestlige gjør som ikke bør bli akseptert kun fordi det er en del av vår kulturarv også, don't you think? I hvert fall hvis vi bytter briller med enkelte andre kulturer.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #10 Skrevet 14. januar 2008 Da er vi enige faktisk. Verden kan ikke tie for å hindre fremgang:)
Twintipp og himmelblå Skrevet 14. januar 2008 #11 Skrevet 14. januar 2008 Jeg skjønner ikke den evige debatten om at våre reaksjonsmønstre er skapt av samfunnet vi lever i. Såklart det er det. Hvorledes skulle vi ellers ha fått det ifra?! Det er vel ingen åpenbaring det Staff kommer med? Eller?
Darth Vader Skrevet 14. januar 2008 #12 Skrevet 14. januar 2008 Det kan jeg være enig med deg i. Altså at man ikke lykkes med endring før den også blir arbeidet aktivt for innenfor en kultur også. Men jeg mener at det er riktig å påvirke - med ulike midler - og at det har effekt. Siden vi snakker om Somalia i dag, så er det jo en kjennsgjerning at en del av de somaliske miljøene ikke er helt sunne for kvinner. Menn har enorm makt, og besitter sannheten - og makten. I et samfunn med svært mange analfabeter - og flest blant kvinner - kan det være helt nødvendig med ytre initiativ og påvirkning for å sette i gang endringsprosesser som vil være positive for kulturen og menneskene som bor der totalt sett. Uten denne påvirkninga er det ikke sikkert at man oppnår denne endringa - i alle fall ikke i et kortsiktig perspektiv. Utdanning for kvinner i Afrika er jo en måte å påvirke og skape endring. Ved å gi kvinner kunnskap gir man dem redskaper til å i neste omgang skape endring for dem selv og barna sine.
flashdancepants Skrevet 14. januar 2008 #13 Skrevet 14. januar 2008 Vanskelig å bestride engelskspåklig forskning, altså. =) Det er utvilsomt veldig viktig å lytte til hva disse kvinnene mener, men det kan allikevel tillegges for stor betydning. Jeg synes ikke denne kvinnen har noe større rett til å utale seg på vegne av millioner av andre kvinner, like lite som ->>- kan uttale seg for meg. Hvor er inlegget som representerer den andre siden; kvinnen/e som ikke er fornøyd med fistulaen sin? For eks. de som oppsøker sykehus for å sy seg igjen etter fødsel og påfølgende utstøtelse fra samfunnet somselv påtvang dem inngrepet? Sammenlikne brystoperasjon og oppskjæring og sammensying av underlivet er mildt sagt drøy. Det er sikkert akademisk korrekt å stille seg relativistisk til absolutt alle tema, men det er meningsfoskjeller her som i Somalia.
Gjest ->>- Skrevet 14. januar 2008 #15 Skrevet 14. januar 2008 Om du leser hele artikkelen finner du nok hennes stemme også, serr'u.
Loglady Skrevet 14. januar 2008 #16 Skrevet 14. januar 2008 Godtar du samtidig at enkelte fra andre kulturer enn vår ønsker å endre vårt samfunn til noe de etter sitt syn mener er bedre?
flashdancepants Skrevet 14. januar 2008 #18 Skrevet 14. januar 2008 Det var du som postet akkurat det utsnittet, så tenkte det var hovedpoenget ditt, serr'u også. Du må gjerne utdype det jeg skrev ytterligere, jeg er formelig sprekkferdig på å høre hva du mener om det.
flashdancepants Skrevet 14. januar 2008 #19 Skrevet 14. januar 2008 Kan du ikke for eksempel se at man kan forstå andre kulturer ihjel også, i forsøk på å være så dømrade politisk korrekt?
Gjest ->>- Skrevet 14. januar 2008 #20 Skrevet 14. januar 2008 Ja, hovedpoenget var som nevnt at man bør være varsom med å påprakke andre sin kulturelle normer da det fort fremstår fryktelig patroniserende. Og forsåvidt at vi absolutt bør ha en offentlig debatt om universell moral, universelle normer etc., da dette har mye å si for vår rett til å ha rett if you get my drift. Ingenting av det jeg sier indikerer at jeg synes vi skal akseptere kvinnelig kjønnslemlestelse, men jeg tror det er nødvendig å være seg bevisst etikken rundt det å påtvinge sitt samfunns normer på et annet samfunns normer. Debatten er så absolutt av interesse.
Darth Vader Skrevet 14. januar 2008 #21 Skrevet 14. januar 2008 Hva mener du nå? Om jeg godtar at noen vil omskjære norske jenter? Nei - det er en ulovlig og ondskapsfull skikk. Om jeg godtar at noen menn vil nekte å lære kona si norsk og jobbe ute? Nei - det er i strid med menneskerettene at et menneske skal bestemme over et annet på den måten. Om jeg godtar at noen vil nekte oss å spise gris? Nei - hva jeg spiser er mitt problem og skader ingen (i alle fall ingen andre enn meg selv - mulig jeg kommer til helvete men det får nå bare så være). Om jeg godtar å sette homofile i fengsel på grunn av deres legning? Nei, det er en ulovlig og ondskapsfull skikk. Om jeg godtar at kvinner steines når de har blitt voldtatt (fordi de samtidig har vært utro)? Nei - jeg gjør ikke det heller. Eller var det andre ting du tenkte på? Kom gjerne med eksempler :-).
Gjest ->>- Skrevet 14. januar 2008 #22 Skrevet 14. januar 2008 Jovisst kan jeg det. Selv er jeg motstander av å være kulturrelativist i alle sammenhenger, men synes det er morsomt paradoksalt hvor politisk korrekt det er å unngå etnosentrisme helt opp til det punktet hvor vi blir virkelig provosert langt inn i folkesjela og dermed likevel insisterer på at våre verdier er de universelt riktige.
Darth Vader Skrevet 14. januar 2008 #23 Skrevet 14. januar 2008 Forøvrig så er det mange ting jeg kunne tenke meg ble endret i vårt samfunn også. Gjerne på initiativ fra andre kulturer.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #24 Skrevet 14. januar 2008 Nei for samtlig av det de ønsker strider mot sunn fornuft......noe de selv hadde innsett hvis de ikke hadde hjernevasket hverandre i århundrer.
flashdancepants Skrevet 14. januar 2008 #25 Skrevet 14. januar 2008 Jeg har som nenvt et snes ganger, minst, ikke påstått at noen her aksepterer kjønnslemlstelse. I de aller fleste tilfeller skal man være varsom med påprakking, sign me up there, men ikke akkurat i denne sammenhengen. Som nevnt tidligere kommer vi ikke unna hvordan moderniseringa vårt samfunn har gått gjennom har åpenbart de sannhetene vi nå, kanskje i mange sammenhenger, prakker på andre som ideelt sett burde gå den veien selv for å få god nok innsikt i hva det innebærer. Og ja, de fleste samfunn må gjøre sine egne erfaringer. Men noen steder og i noen situasjoner har man ikke så god tid; det er urettferdig og grusomt å lene seg tilbake å stilltiende se på millioner av kvinner som lemlestes mens venter på at de selv skal komme til den konklusjonen. Det er en veldig vanskelig problemstilling. Men jeg heller mot i verste fall å fremstå som arrogante.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå