Gå til innhold

Angående diskusjoner og sakelighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at man må ha master i retorikk for å diskutere på den siden? Og er det slik at de som har gode meninger men ikke nødvendigvis klarer å utrykke dem like feiende flott som en språklig elite ikke kan regne med å bli tatt alvorlig?

Synes det er unødvendig å putte folk i bås språklig sett, når budskapet tross alt er det viktigste. Det er antagelig ikke noe problem å hevde seg på en side som dette, om man vil, men hvorfor må man vifte med "jeg er smartere enn deg"-flagget om det ikke har noen betyning for det som diskuteres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe samme sier jeg!:)

Skrevet

Den "språklige eliten" vil automatisk gi seg selv (og bli gitt) mer tyngde i enhver debatt, muntlig eller skriftlig, ofte fordi de også har bedre måte å argumentere på og slik kan vinne en diskusjon med tungtveiende argumenter, med store ord og gjerne også med mer generell kunnskap om tema.

For ofte henger det med å være belest og belært sammen med det å kunne argumentere godt og formulere sine argumenter.

(trykkleif, dysleksi og mindre feil satt til side)

Skrevet

Nei, jeg ser ingen grunn til at begrepene må være flotte og fancy for at man skal bli tatt alvorlig dersom retorikken henger på greip.

Jeg ser heller ikke at det å bruke et noe akademisk språk er å "vifte med jeg er smartere enn deg-flagget."

Skrevet

Orker ikke diskuter noen verdens ting i kveld,jeg.

Hverken hvor jeg hadde sex sist (selv om det var i senga vår) eller når det skjedde (som ikke er så lenge siden,men egentlig ikke av interesse for noen nå i ettertid).

Orker ikke diskutere Somalia,Norge,Staff eller andre ting i dag.

Men ellers er jeg helt enig med deg HI =o)

Skrevet

Det er nok enklere å misforstå et innlegg med dårlig norsk......

Skrevet

Man hevder seg på forskjellige måter. I min verden bør ikke språket være en blanding av urnorsk og vanlig bokmål.

Liker folk akkurat som dem er jeg. Vinner ikke frem eller får mer respekt hos meg fordi man bruker fremmedord istedefor "dagligtale"ord ihvertfall! Det enkle er ofte det beste!

Skrevet

Synes den kommentaren din om det ikke var verdt å legge ut diskusjoner her, fordi det ble nesten som å intrudusere den i en ungdomsskole hadde litt av den holdningen.

Sa heller aldri at det å bruke akademisk språk var å vifte med det flagget, men det er det derimot å fremstille andre på en nedlatende måte, som du gjorde overfor.

Ingen tviler på at du er smart, men hva slags betyding har det i en diskusjon?

Skrevet

Det var ikke språket jeg siktet til da, det var evnen til å holde en rød tråd. Jeg synes debattene her fort preges av mange "ergo er mor Nille en sten"-slutninger. Det gjelder selvsagt ikke alle debattanter, men forbausende mange. Og jada, det er selvsagt en subjektiv vurdering som det meste annet.

Skrevet

Ikke rart jeg ikke altid får uttrykket meg slik jeg ønsker da, Er jo svensk jeg vet dere , hehehe, Ikke er jeg akademisk utdannet heller. ;o))

jeg synes en diskusjon er viktig riktig og nødvendig om temaer som oppter oss og opprører oss. Det er viktig å kunna debbatere , møte motstand og se hva andre mener. På et slikt forum hvor skriftspråket er det som er grunleggende for det du vil si må man nesten ta høyde for at ikke alt kommer frem slik man ønsker. man hvet hva man selv tenker men det er ikke altid det synes like klart id et man skriver, men fordi man selv ser det trur man andre også gjør det.

Hva gjelder saklighet synes jeg det er altformange som tyr til personangrep når tempen stiger i en debatt og i mitt sinn har man tapt uansett da. Når man begynner å diskutere andre personers IQ, eller deres baren eller hva det nå slulle være. Da har de meldt seg ut av sakligheten.

Skrevet

Alt og alle kan misforståes. Kommunikasjon er en komplisert sak.

For at noen skal motta informasjon må først avsenderen tenke, så skrive... og så må mottakeren lese, og da er det opp til mottakeren om h*n tolker det h*n leser, slik avsenderen mente det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...