Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Jeg lurer på om jeg skal gi barnet mitt på 10 uker full dose med tran, eller holder det med halv(2,5 mg), det er jo ikke nødvendig å overdrive heller i starten? Så jeg gir ikke mer enn 2,5 mg..Må jeg varme den litt, eller kan den gis rett etter en har tatt ut flaska fra kjøleskapet?
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Start med liten dose og trapp gradvis opp frem til barnet er 6 mnd (sa HS vår). Varm den litt så den blir lunken. Trekk tranen opp i sprøyten og varm den mellom hendene. Her opererer forresten HS med mål i ts. Så vi er straks oppe i en ts nå, startet med en pitteliten smak.
ifie Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Man skal ha kommet opp i full dose (en spiseskje/ca 5ml) når babyen er 6 mnd, mener jeg å huske. Eller var det 5?? Flere mnd, hvertfal! Jeg varmer skjea i varmt vann fra springen før jeg heller den kjøleskapkalde tranen i. Da blir den lunken
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Babyer fra 4 uker-6 mnd skal ha 2,5 ml, fra 6 mnd skal de ha 5 ml. Ikke varm tranen, men hold skjea under varmt vann før du heller oppi tranen, det holder.
LilleTrolle Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 På tranflaska vår (Möllers) står det anbefalt dose på 2,5 mg til spedbarn opp til 6 mnd. Fra da av 5 mg. Vi gav med engangssprøyte fra apoteket (vasket og kokte den mellom bruk), og holdt den under varmtvann i springen slik at det ble litt lunk på den. Men har hørt at man kan gi det kaldt også. (Vi gav riktignok opp etter en stund, lillegutt nektet å svelge det og bare spyttet det ut igjen. Endte opp med å gå over til D-dråper, i tillegg til at jeg tar Omega3-kapsler i håp om at han tar opp litt i morsmelken. Men vi får vel snart gi tran et forsøk til.)
ano`num *17.03.10* Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Kald tran for et barn som er vant til lunken væske vil lett føre til ubehag/luftsmerter for barnet. Vi varmer skjeen i varmt vann fra springen, og væsken blir lunken på et blunk. Er det ikke noe med at tran ikke bør varmes pga spalting? Mener å ha hørt det en gang? En annen ting. VVbeholdere kan inneholde bakterier, samme med ukokt vann for de minste. Er en redd for det er det gjort på et blunk å koke opp litt vann bare for å stikke skje`en i Viktig å være obs på at det ikke blir for varmt heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå