Gjest Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Her er Redd Barnas definisjon på overgrep. Overgrep Et overgrep vil si at et menneske krenker et annet menneskes rettigheter. Overgrep kan ramme begge kjønn i alle aldre. Dette er situasjoner og opplevelser som skaper frykt, sorg, sinne og frustrasjon.
___ Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Med "rettigheter" - menes da menneskerittighetene?
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Det vet jeg ikke, brukte klipp og lim... Vil jo ikke (i lys av både gårsdagens og dagens debatter tillegge noen en mening som kanskje ikke finnes:p) Men skal lete litt mer jeg:)
~sjiraff~ Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Da er det vel ikke noe tvil om at kjønnslemlestelse er et overgrep?
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Der finnes visst en hel haug med definisjoner på overgrep og dette er den mest generelle. De andre er spesifikke enten på typen overgrep eller hvem overgrepet har blitt utført mot. I Norge er definisjonene på overgrep lovfestet i Norske Lover. I praksis kan man jo si det (nesten i allefall) at dersom ikke norsk lov definerer det som et overgrep er det ei heller det i norsk kultur! (noe som er å dra den langt, emn det er jo en gjennomgangstone om dagen:p)
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Jo det er tvil for en av forutsetningene er jo følgende; Dette er situasjoner og opplevelser som skaper frykt, sorg, sinne og frustrasjon. Og så kan man jo tolke da. Ja, det kan skape frykt, der og da, men ikke varig da dette bare skjer en gang. Sorg?! Nei, tviler, men selvfølgelig ikke umulig, jeg skal ikke tillegge noen føleleser jeg ikke kjenner denne gangen heller. Sinne? Neppe, kanskje når de kommer til vesten eller treffer på noen som lærer dem om en annen hverdag?! Frustrasjon? Ikke over selve utførelsen men kanskje resultatet når de blir eldre?!
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Opp hopp... Jeg liker definisjoner jeg så denne skal få henge høyt litt til, sånn siden debatten ennå ikke er kjølnet nevneverdig...
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #8 Skrevet 14. januar 2008 Hepp hepp... Trengs den mer da eller er vi ferdige med den?!
___ Skrevet 14. januar 2008 #9 Skrevet 14. januar 2008 Fint med en defenisjon, men den gjorde det ikke så mye klarere. Er jo mulig å tolke i alle rettninger ettersom hva som passer en selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå