Gå til innhold

Angående Somalia-debatten...

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av vår verdens sterkeste drifter er seksualdriften.

Å klusse med den driften ved å redusere lysten og vellysten er å klusse med noe av det som gjør oss til mennesker. Spør enhver mann om han frivillig går med på å gi fra seg ereksjonsmulighetene for all fremtid. Spør en kvinne om hun frivillig gir fra seg klit´en sin. Jeg vil tro mange heller ofrer en arm eller et ben. Eller begge armene OG bena.

Og hvis det hadde vært tradisjon i Somalia for å kappe armene og bena av kvinner når de kom i puberteten, ville det da vært et overgrep, eller helt OK, fordi det var deres tradisjon?

Man vil føle sorg over tapet av en kjær kroppsdel. Selv småjenter vet å sette pris på det som finnes mellom beina.

Og dersom man føler sorg over å ha mistet noe pga samfunnets tradisjoner, er det ikke da helt klart et kulturelt overgrap man snakker om?

Omskjæring av kvinner er kulturelt betinget, ja. Det er et kulturelt betinget overgrep.

Tenk på det, og se om ikke det med kultur ikke rettferdiggjør ugjerninger. Det er forresten kultur for å ta livet av mennesker med steining i Iran. Steining kan ta lang tid.... De dreper f.eks. kvinner som har vært utro på den måten. Eller kvinner som har fått barn uten å være gift. Kulturen rettferdiggjør, eller?

Har vi kulturelt betingede overgrep i Norge? Se der fikk dere noe å tenke på...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriver under på denne!

Skrevet

Jeg leste overskriften slik: angående somalia-dietten. Og hadde tenkt å hudflette deg litt for å være usmakelig. Istedet viser det seg at jeg ikke kan lese.

Forøvrig er jeg fullstendig imor omskjæring av kvinner, da det ikke har noen fordeler, men alvorlige ulemper.

Skrevet

Kulturen rettferdiggjør ikke. Men den forklarer ofte.

Ja, jeg tror det også i Norge er delvis kulturelt betinget hva man opplever som overgrep.

Skrevet

Ingen som sier at noen kultur rettferdiggjør grusome overgrep, vold eller avstraffelser. Ta feks dødsdom i USA, selv om noen begår grusome drap, gir det da automatisk samfunnet tillatelse til å ta den dømtes liv? Hva er rett? Et liv i USA er like mye værdt som et liv i Irak, metodene er kansje noe aneledes og forbrytelsene forskjellige, men livet i seg selv er vel akurat like mye værdt?

Skrevet

Jeg tror ikke det er noen her inne som synes omskjæring av jenter er OK. Det betyr ikke at vi tror det er like ille å bli omskåret hvis du lever i en kultur der dette er vanlig, som hvis du lever et sted det blir massivt fordømt. De fysiske konsekvensene kan være grusomme, hvor grusomme avhenger litt av hvordan det blir gjort, men i Norge får du sansynligvis i tilleg større psykiske vanskeligheter pga fordømmelse, folk som synes synd på deg, at folk forakter foreldrene dine osv.

For øvrig er det mange ting som skjer i Norge som folk fra andre land kan oppfatte som stygge overgrep,- abort, å plasere folk på gamlehjem, fengsling, skoleplikt, plikt til å dekke brystene i det offentlige rom osv.

Hva vi oppfatter som overgrep er veldig avhengi av hva vi har lært.

Skrevet

Nå husker ikke jeg land, men en dame som var blitt voldtatt skulle steines til døde, fordi hennes mann var av den mening at det var et overgrep mot ham og hans manndom. Og domstol og politikere og alle var enige i dette i det gitte landet.

Overgrep...

Tror du at din mann hadde sett på det som et overgrep mot seg dersom du var blitt voldtatt?

Kan dette muligens være en liiiten smule kulturelt betinget?

Skrevet

Jeg spurte ikke om det er kulturelt betinget hva man opplever som overgrep. Jeg spurte om det finnes kulturelt betingede overgrep i Norge.

Selv kvinner i Somalia vet de har blitt utsatt for et overgrep. Til tross for kulturen. Hvor dumme tror du at de er?

Skrevet

Ikke alle kvinner i Somalia vet det er et overgrep, hvor lærde tror du de er?

Skrevet

Kommer nok ann på hvordan du deffinerer "overgrep". Er det noen som her en defenisjon?

Skrevet

"Overgrep -inngrep i, krenking av andres rettigheter, begå o- mot noen"

I og med at det er 20% som ikke er omskåret selv i Somalia og Sudan, vil kvinner i mange tilfeller før eller siden finne ut at det ikke er nødvendig å bli omskåret. Den dagen vil jeg tro de blir rasende, samme hvor stolte de var den dagen de ble renset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...