juliogjuleprinsesse Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Jeg har termin i juli, og da er det jo vanlig å ta ut sommerferie. I år vil jeg jo være i permisjon i juli. Kanjeg overføre feriedagene til neste år, eller må jeg ta de ut før permisjonstiden?? Noen som kan dette?
<3 Prinsesse <3 og <3 prins <3 Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Hei;) Jeg kan prøve å svare deg:) Jeg har termin 1. juni. Jeg har snakket med sjefen min om dette her. Jeg blir satt på permisjon 3 uker før termin. Etter ca 6 uker skulle hun ta meg av permisjon og sette meg på 5 uker ferie. (Har ikke tatt ut noe ferie i år) Deretter rett på permisjon igjen slik at den blir forlenget med de 5 ferie ukene. Vi får også 5 uker ferie for det året vi er hjemme med bebisen vår;) Noen av de ukene skal jeg bruke neste sommer etter permisjonen slik at jeg ikke begynner på jobb igjen før i August. Litt rotete forklart, men håper du skjønner hva jeg mener. Det kan godt være du kan overføre, men da vil du ha 10 uker ferie i 2009. Arb. giveren din vil sikkert at du tar noe av dette sammenhengene med permisjonen. Nå må vi bare glede oss til sommeren;)
:) AprilSkatt :) Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Hei. Du kan kun overføre 2 uker ferie til 2009.. så du må altså ta ut 3 uker i år. I mitt tilfelle, siden jeg har termin i april så vil jeg ta 3 uker ferie i sommerferien. Dermed får jeg forskyvet permisjonen med de 3 ukene. i tillegg flytter jeg over 2 uker til 2009, som jeg tar ut mens pappaen har permisjon.. dermed får vi 5 uker sammen av hans permisjonstid. Håper du ble noe klokere )
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Dette var et lurt spørsmål. Jeg har faktisk ikke tenkt på at jeg har fem uker ferie i år også, utrolig nok. Går ut i permisjon helt i slutten av juni og har ikke tenkt å ha noe ferie før det. Termin 20.juli foreløbig. Noen andre der ute med termin samtidig som har tenkt omkring dette med ferie? Jeg skjønner liksom ikke helt når jeg skal ta ut de tre ukene jeg må ta ut i år.. De to som kan overføres til neste år er det jo greit med.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Anonym 22:41: når du sender skjema om foreldrepenger til nav, setter du opp tre uker ferie en gang utpå høsten (må være minst 6 uker etter fødselen). Det samme gir du beskjed om til arbeidsgiver. Da stopper permen i tre uker, du har "ferie" og får lønn fra arbeidsgiver, og så starter permen opp igjen.
*Super*Mamman* Skrevet 15. januar 2008 #6 Skrevet 15. januar 2008 Jeg har termin i mai, men kommer ikke til å ta ut ferie i år. Har rett og slett ikke råd. Neste år får jeg jo ikke feriepenger, men MÅ da ta ut ferie i følge min arbeidsgiver. Så de feriepengene jeg får i år, skal jeg sette av til ferien neste år. Ellers så får vi overføre kun 2 ukers ferie til neste år..
cille35 Skrevet 15. januar 2008 #7 Skrevet 15. januar 2008 Hei Bruden, er du sikker på at du ikke opptjener feriepenger under permisjonen? Det gjør vi, sjekk det ut, og evnt. legg det inn som et lønnskrav ved neste forhandling.
nr2påvei Skrevet 15. januar 2008 #8 Skrevet 15. januar 2008 Jeg fikk ingen feriepenger i fjor da jeg fødte en gutt september 05, og fikk utbetslt mine permisjonspenger direkte fra staten og ikke via arbeidsgiver. Det er da automatisk at du kunn får utbetalt feriepenger for 15 uker eller noe i den duren - så jeg merket ikke noe når feriepengene kom for 2005, da fikk jeg jo full pott. Det var da litt av et sjokk da sommeren 07 kom og jeg fikk en sjekk på 254 kroner mot forventet 15-16.000(!) Fikk heldigvis litt penger fra arbeidsgiver for de resterende 4 månedene jeg hadde vært i jobb i 2006. Mao, dat anbefales å få permisjonspenger utbetalt fra arbeidsgiver, da kan man hvertfall forhandle litt, og så er det greit å sjekke regelverket! Nå venter jeg nummer to og er hvertfall mentalt forberedt når ferien kommer:)
*Super*Mamman* Skrevet 15. januar 2008 #9 Skrevet 15. januar 2008 cille35 En får vell bare feriepenger for 15 uker av fødselspengene.. Utgjør bare ca 5000 for min del...
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #10 Skrevet 15. januar 2008 Hør med jobben din hvilken praksis de har! Man har krav på å overføre 10 dager tror jeg det er (blir 2 uker), men på arbeidsplassen min får vi overført hele ferien, sånn at jeg i teorien har 10 uker ferie i 2009 (går ut i permisjon i midten av april) Kan jo være en idé å ta det ut i lønn og, dersom du har mulighet til det!
cille35 Skrevet 15. januar 2008 #11 Skrevet 15. januar 2008 Vi opptjener fulle feriepenger, og får også full lønn i svangerskapspermisjonen oppad begrenset til 9G. Det er et gode som er fremforhandlet av de ansatte. Dvs at du vil opptjene feriepenger av enten 100 % eller 80 % av lønnen mottatt i permisjonstiden. Man skal ikke komme dårligere ut av det etter endt fødselspermisjon. :-)
*Super*Mamman* Skrevet 15. januar 2008 #12 Skrevet 15. januar 2008 Cille 35 Har dere en spesiell avtale med deres arbeidsgiver da el? Jeg vil få utbetaling i fra NAV, og de betaler ut feriepenger kun for 15 uker... Slik er det for de aller fleste:( Kjedelig å miste så mye penger...
cille35 Skrevet 15. januar 2008 #13 Skrevet 15. januar 2008 Hei Bruden, Det er opp til den enkelte arbeidsgiver hvordan de løser dette (litt avhengig av organisering selvsagt). Min arbeidsgiver er en aktør i det private markedet, og gode løsninger for de ansatte er regnet som en nødvendig utgift for å tiltrekke og holde på arbeidstakerne. Spesielt i tider med et stramt arbeidsmarked. Det skal nevnes at jeg tidligere var ansatt i et delvis statlig, selskap - og der var ordningen også den samme. Man fikk til og med beregnet og utbetalt et gjennomsnitt av de tilleggene man ville ha mottatt dersom man jobbet (dvs. ulempetillegg pga arbeidstid, helgevakter el.). Igjen var tanken at man ikke skulle komme dårligere ut pga. svangerskapspermisjon. Uansett er det viktig å fremme disse kravene for å få til en endring. Snakk med fagforeningen om det er aktuelt, alternativt legg det frem til forhandling ved lønnsoppgjøret.
*Super*Mamman* Skrevet 15. januar 2008 #14 Skrevet 15. januar 2008 cille35 Så kjekkt da.. Tror ikke det er mulig i min situasjon. Er sykepleier og jobber på sykehus.. Hadde blitt alt for dyrt hvis de skulle begynne å betale ut feriepenger til dem som har hatt permisjon...
cille35 Skrevet 15. januar 2008 #15 Skrevet 15. januar 2008 Er det noen som trenger å holde på arbeidstakere er det vel nettopp sykehusene :-) Synes uansett du og evnt. andre i samme situasjon bør løfte opp problemstillingen for enten ansattrepresentanter, fagforening eller direkte overordnet. Det er jo kvinner som stort sett tar den største økonomiske belastningen med svangerskap - og selv om vi hadde fått barn uansett, ser jeg ikke at det et holdbart argument. Norge trenger barn!
Student Skrevet 15. januar 2008 #16 Skrevet 15. januar 2008 Er du sikker på at du ikke vil få utbetalingene dine fra lønningskontoret? Hvem er arbeidsgiveren din da? Selv jobbet jeg i Forsvaret forrige gang, og der gjelder hovedavtalen for staten og den gir full opptjening av feriepenger.
~~ElleMelle~~ Skrevet 16. januar 2008 #17 Skrevet 16. januar 2008 Man har bare rett til å ta 4 uker og 1 dag av årets ferie å "bake inn" i permisjonen. De fire resterende dagene må man eventuelt føre over til neste år og feks ta rett ietterkant av permisjonen. Men siden de fleste arbeidsgivere praktiserer at man kan overføre 14 dager ferie fra året før, kan man med henvisning til det søke NAV om å få disse 14 dagene i permisjon også, om man har de tilgode fra i fjor. Men siden min arb.giver ikke tillater at noe ferie overføres måtte jeg eventuelt tatt ut disse 4 dagene før jeg går ut i perm i vår. Mitt Nav kontor sa da at jeg bare skulle ta 5 uker ferie i permisjonstiden, fordi de ikke gjorde noe med det (ikke krevde noe ekstra begrunnelse) før det var ønske om mer enn fem uker ferie...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå