Bellen^2 Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Jeg kjenner at jeg trenger å finne en eller annen måte å få litt "ro i sjelen" på etter en lang dag. Jeg merker at jeg hele tiden er småstressa, og små ubehagelige episoder/saker og grublerier på jobben følger ofte med meg hjem. Det er nok en litt spesiell situasjon akkurat nå som gjør meg ekstra sårbar, en hektisk periode i en ny stilling der mange stiller krav til en, samtidig som jeg trekkes hjem til småtten og gubben. Noen som har noen gode tips til ei som er litt lei av å hele tiden være litt småsvett og stressa?
Bellen^2 Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #2 Skrevet 14. januar 2008 PS: Mer strikking er ikke et alterativ;)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Hmmm nå spør du bra. Du er jo i en situasjon som de fleste av oss ikke har kommet i enda, du jobber jo også masse og har helt ny jobb. Klart det tar på med alt som skjer med junior og syk mann i tillegg. Skjønner godt at du trenger litt ro i sjelen. Men hva man kan gjøre ja...jeg pleier å ta et to-timers bad når jeg trenger litt ro. Nå kan jeg ikke huske å ha sett et badekar hos dere, men du kan vel låne balja til junior? Hehe :-p Hva med en liten tur i nabolaget på kveldstid? Litt tenke og grubletid for bare deg? En lang mail til en god venninne? Jeg skriver masse med søster'n min som er på jorden rundt-tur i 8 mnd, og der får jeg ut all frustrasjon og alle gleder, det hjelper veldig på min sjelefred. Kanskje en massasje, ansikt- eller fotbehandling en lørdag formiddag? En tur på svømmehallen med badstu for bare deg? Hva som helst som får tankene litt unna alt det andre som skjer. Selv om du er kone og mor, så er du jo fortsatt deg selv. Det er nok fort gjort å glemme den personen vi var før vi ble mødre, og ganske viktig å ta vare på. Jeg vet ikke helt, men jeg tror det er viktig å finne en greie som er bare din. Håper du finner den! Klem :-)
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 15. januar 2008 #4 Skrevet 15. januar 2008 jaggu ikke lett å gire ned etter en hektisk hverdag nei. Gruer meg til den begynner for fullt her. Må si jeg synes Sanasol hadde mange kjempegode ideer. Selv så har jeg jo brodert både stort og smått....det er enkelt og avslappende litt kjerringaktig tidsfordriv hehe Ei god bok er jo heller ikke å fornekte, det kan fort få tankene helt andre steder bare den er spennende nok ;-)
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 15. januar 2008 #5 Skrevet 15. januar 2008 Ja det er mange gode tips her som jeg også nok kommer til å ha nytte av etter en stund. Ellers kan jeg også anbefale yoga. Det får meg totalt avslappet når jeg er stressa. En god kopp te og en bok og krype under dyna med varmeteppe er også deilig. Da føler jeg meg skikkelig kjerring, men du så deilig. Tror det er viktig å nyte de små øyeblikkene når den hektiske hverdagen tar og sluker en.
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #6 Skrevet 15. januar 2008 Åh, jeg skjønner deg veldig godt.. Og det er viktig at du slapper av! Det er bra for deg og din mann og ikke minst bellengutten! Jeg pleier å ta meg et deilig bad med lavendelolje. Men nå har jeg luksusen med å ha badekar. Hadde ikke alltid det, og da pleide jeg å ta meg et deeeeilig fotbad etter jobb. Be mannen din massere føttene dine godt etterpå. Jeg lover deg at det er ingenting som er bedre når man er stresset! - Og det er faktisk litt intimt, selv om man ikke kan hverken kline eller være intim på andre måter. Håper dette var et tips som falt i smak. Har forresten en fotbalje og litt forskjellige deilige produkter som du kan få av meg.. Jeg har så mange fra min tid i Scholl at jeg klarer ikke bruke det opp før det går ut på dato.
Millapril Skrevet 16. januar 2008 #7 Skrevet 16. januar 2008 Dette har jeg også tenkt på. Har ikke så mange gode råd enda, men vet at det som fungerte tidligere for meg var å gå meg en lang tur med musikk i ørene og bare tenke på mitt. Det jeg også gjorde tidligere, var at jeg "tømte hodet" før jeg gikk fra jobb. Skrev en "to-do" liste og la på pulten før jeg gikk hjem. Da slapp jeg i hvertfall å huske på så mye ekstra hjemme og visste at alle gjøremål og oppgaver lå klart da jeg kom på jobb dagen etter. Det har jeg brukt mye hvis jeg er superstresset og føler det flyter litt over.. Ellers fungerer også en treningsøkt, der man ikke har tid til å tenke så mye, bra for meg. Deilig med en lang, varm dusj etter på også. Ny hverdag venter for oss småbarnsmødre som skal begynne å jobbe snart skjønner jeg..
Tussi og Maja Skrevet 16. januar 2008 #8 Skrevet 16. januar 2008 Huff ja, ikke enkelt å være arbeidende småbarnsmor! Begynner snart i jobb jeg også, og gruer meg! Ser det har kommet mange gode tips her. Men lapper med to-do-liste er alfa omega for meg når jeg er stresset på jobb. Da prøver jeg som Millapril å lage en liste som ligger klar til neste dag. Da slipper jeg å ha det hengende over meg at "jeg må huske å gjøre det, det og det imorgen". I tillegg har det hendt at jeg har hatt en lapp på nattbordet som jeg har skrevet ned det jeg har kommet på når jeg ligger og grubler. Når jeg da har skrevet det ned, slapper jeg bedre av med en gang. Ellers synes jeg også en god treningsøkt hjelper både på å få ut frustrasjon, samt å få mer energi etterpå;-) Håper du får slappet mer av når du nå blir vant til den nye situasjonen!
Bellen^2 Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 16. januar 2008 Oi, her var det mange gode idéer! Tror jeg tar en print og gir til gubben, den må da fungere på samme måte som å ha med en lapp fra legen:) Ønskelisten min hadde da sett sånn ut 1. Hus med BADEKAR. Jeg er så lei husjakten at jeg snart gir blaffen i hele huset bare jeg får badekar:) 2. Fotmasasje. Bellenmannen pleide å være så flink til dette da jeg gikk gravid, men nå har det liksom gått litt i glemmeboken. Definitivt noe som kan tas opp igjen:) (Ste)svigermor driver helsekost så jeg har masse fotpleie produkter og oljer stående i boden et sted så det er bare å finne det frem (men takk for tilbudet Seier & Glede:) Å lage en sånn "to do" lapp skal jeg definitivt begynne med. Jeg bruker så mye energi etter at jeg drar fra jobben på å minne meg selv på ting jeg må huske å gjøre dagen etter. Kanskje jeg burde fått meg en liten notisbok i lomma:) Jeg merker at det allerede har begynt å stramme seg i nakken og spes. høyre skulder, så nå har jeg sendt melding til svigerinna mi som er akupunktør at hun må sette av en time til meg:) Åh, tusen tusen takk for gode idèer og koselige meldinger jenter. Det i seg selv gjør godt i sjela:)
måken og vesla Skrevet 17. januar 2008 #10 Skrevet 17. januar 2008 Her var det jammen mye nyttig for oss som snart skal begynne å jobbe. Jeg er også fan av huskelister, men kan jo se for meg at jeg må løpe fra jobb for å hente i barnehage, før jeg har rukket å skrive huskelista... For meg har yoga vært det beste jeg har prøvd, men ulempen nå er at det kan bli stressende å skulle dra på en bestemt time et sted. I tillegg hadde yogalæreren min en ide om at TV er stressende og at man absolutt ikke burde deise ned foran TVen hvis man var stressa og egentlig burde roe ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå