Gå til innhold

Rehabiliteringspenger og engangsstønad.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får og har fått rehabpenger i 8 mndr,når den lille kommer til verden,har jeg da rett på engangsstønad? Har ikke vært i jobb på flere år,heller ikke hatt inntekt..Takknmelig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener du har rett på engangsstønad i hvertfall.har samme prob jeg skjønner du men jeg begynte og jobbe i august for og prøve og opparbeide meg rett til mnd utbetaling.

Har du vært inne på NAV.no?

der står det du trenger og vite.

Skrevet

Jeg mener at du får fødselspenger av rehabiliteringspenger og ikke engangsstønad.

Du bør selvfølgelig sjekke det med nav, men jeg får utbetalt rehabiliteringspenger og mener at jeg skulle få fødselspenger når den tid kommer.....er ikke lenger en i uke 10 nå:)

Lykke til, jeg håper vi får fødselspenger.

Skrevet

Hei!

Jeg har akkurat vært i møte med Nav angående støtte når jeg får barn. Har selv gått på rehab penger i over 1,5 år og alt kommer ann på om jeg får videre støtte utover det. Men første år med rehabpenger er jo ganske uproblematisk.

For å si det sånn: dersom det fortsatt er grunn til å få rehabpenger fremover og dette ikke skyldes svangerskap/fødselsplager eller følger av dette OG du følger opplegget ditt med evnt behandlinger osv som kreves for å få rehabpenger så vil du fortsette med dette etter at barnet kommer.

Samme hva har du krav på engangsstødnad da rehabpenger ikke er grunnlag for "vanlige" fødselspenger som andre får. Dette kommer evnt i tillegg til rehabstødnad dersom du følger dine tiltak og får videre vedtak grunnet din sykdom/skade.. Engangsstødnad må søkes om hos Nav trygd.

Så ser ut som det kan gå ganske greit for deg. Litt verre for meg som kanskje må over på atføring osv.. da må jeg jobbe/gå på skole med den lille hjemme og det frister lite:s

Lykke til:)

Skrevet

Man får desverre ikke fødselspenger av rehabpengene.. Men man kan derimot få beholde støtten om tilstanden er det samme og grunnlaget for rehab fortsatt er til stede;) Og man følger behandling el..

Skrevet

Noen av dere som vet når man skal si ifra om at man er gravid når man går på rehabiliteringspenger? Hva anbefaler dere ev.

Skrevet

Lurte på dette selv... Og ble skikkelig "satt på plass" av noen bærter som visstnok jobber i Nav som skrev her inne at man hadde meldeplikt osv. Tenkte selv at etter jeg hadde vært på UL og visste at alt var bra osv skulle jeg melde fra. Og i og med at jeg flyttet og byttet Navkontor hadde jeg møte og informerte i samme slengen.

Men som min saksbehandler da sa hadde jo dette ikke noe med rehabiliteringspengene å gjøre så lenge grunnlaget fortsatt var der og ikke hadde med graviditet å gjøre så hun så ganske rart på meg. Tror jeg hadde venta litt lenger enn uke 19 om jeg hadde valgt igjen. Men på et tidspunkt må man jo søke engangsstødnad så da er det jo like greit at de da vet.

Jeg står i fare for å bli flytta over på atføring og mistenker at etter de fikk gravid nyheten er det enklere å sette meg dit da de vil slippe å utbetale penger og dette alltids må utprøves på et eller annet tidspunkt likevel.. Er bekymret for at tidspunktet fremskyndes i mitt tilfelle :s Men men.. nå ligger kopi av mitt helsekort alt i mappen så det som skjer skjer....

Men tror da ikke man har forpliktelse til å si dette før det nærmer seg fødsel, men aner ikke hvordan regler er i forhold til dette osv. Kanksje Nav bærtene kan synse litt igjen..?

Skrevet

Dersom du går over på attføring får du fremdeles penger. Du kan motta engangsstønad og starte igjen på attføringen 6 uker etter fødsel. Det skal jeg, jeg studerer via nettet og kan lese når jeg vil. Har tenkt å lese ekstra mye før jeg føder slik at jeg kan ta det med ro en god stund etter fødsel. Attføringspenger skal beregnes utfra den inntekten du hadde året før du ble sykemeldt eller fikk en skade (og utgi 66 % av dette)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...