Gå til innhold

Lover og regler og sånn........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde kjøpt meg en hund. (en valp, shetland sheepdog).. Har ventet på at valpen skulle bli leveringsklar i mange,mange uker... Nå sier de at jeg ikke får kjøpt den allikevel!! Jeg betalte inn depositum på 5000 kr. Pengene har jeg fått tilbake, men de ville heller selge den til søsteren til hun som hadde den! Dårlig gjort!

Kan jeg anmelde de for det, eller er løpet kjørt når de har betalt tilbake pengene??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ihvertfall du skal ha rente av de 5000.

"(2) Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter han å betale rente etter § 71 fra den dag han mottok betalingen."

Ellers så har du rettighet i Kjøpsloven:

§ 23. Rett til oppfyllelse.

(1) Kjøperen kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse. Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller for så vidt oppfyllelse vil medføre så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller.

§27 (5) Kjøperen kan i alle høve kreve erstatning dersom forsinkelsen eller tapet skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side.

Skrevet

ja, så jeg kan egentlig ikke anmelde det da? jeg skjønner jo at de ikke har gjort noe direkte straffbart siden jeg har fått pengene igjen, men synes det er så dårlig gjort!!

Gjest Pusikatt
Skrevet

Lov og lov. Tror ikke det nytter å anmelde, men hvis du mener du har lidt vesentlig tap pga. dette, kan det være på sin plass å gå til sak mot selger. Det som er hovedproblemet her, er kontraktsbruddet. Uansett om dere har gjort avtalen skriftlig eller muntlig, er avtalen bindende, og særlig fordi dere hadde enighet om depositum, som du betalte. At du har fått det tilbake, hjelper ikke på kontraktsbruddet. Avtaleloven sier at en avtale er bindende så lenge du har fått et tilbud, som du har akseptert, og selger har gjort seg kjent med dette, hvilket de har, ettersom de har krevd depositum. Du kommer nok lengre ved å gå til advokat, enn til politiet...Lykke til

Gjest Pusikatt
Skrevet

OBS OBS, Kjøpsloven er først og fremst for næringslivet, altså der kjøper og selger er næringsdrivende. For privatpersoner gjelder FORBRUKERkjøpsloven.

Skrevet

Forbrukerkjøpsloven gjelder bare når selger er næringsdrivende eller opptrer som dette - ikke når begge parter er privatpersoner, da gjelder kjøpsloven. Her er det jo snakk om kontraktsbrudd. Dere har fått pengene igjen, men kan kreve renter og/el evt erstatning for tap dere har hatt i forbindelse med kontraktsbruddet. Det er i utangangspunktet ikke straffbart å bryte en kontrakt, så du kommer ingen vei med en anmeldelse...

Skrevet

Huff.. ja.. jeg ønsker jo egentlig ikke å lage noe bråk, men man blir jo skuffa da når man går å gleder seg til noe i mange uker, også skjer det sånne ting :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...