Gå til innhold

Er så fortvila, håper på hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært i et vikariat de siste mdr og tjent rundt 5000 i mdr... men idag fikk jeg den VONDE beskjeden om at dette ikke vil fortsette og jeg står nå uten jobb.. ( Hadde ikke fast kontrakt eller noe, så har jo visst at dette kunne skje. ) Men jeg skjønner ikke dette med 6 av 10 mdr for å oppnå fødselspenger... Gjelder det KUN de 6 siste mdr før permisjon eller har mdr jeg har jobbet frem til nå hatt noe å si ?? ( Har termin i begynnelsen av juli.)

Det verste med dette er at min samboer ikke har krav på pappaperm om jeg kun mottar engngstønaden... er så fortvilet og lei meg at jeg har snart ikke har tårer igjen... kan noen VÆRE SÅ SNILLE og forklare meg dette...

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har jobbet 6 av de 10 siste månedene før du skal ut i permisjon, så får du permisjonspenger og ikke engangsstønad. Og hvis du melder deg arbeidsledig, så teller det som arbeid i denne sammenhengen. Jeg kommer muligens til å havne i samme situasjon som deg, men det ordner seg som regel :)

Skrevet

Når de regner ut om du har rett på fødselspenger, ser de på de 10 siste mnd før terminen din. Har du jobbet i minimum 6 mnd tilsammen i løpet av de 10 mnd, har du rett på fødselspenger....

Hvis du det siste året har hatt inntekt over grunnbeløpet ( 66000 i året), har du rett på arbeidsledighetstrygd nå når du er uten jobb, og arbeidsledighetstrygd er med i beregningen av fødselspenger, altså at det stilles på lik linje med lønn/ arbeid...

Men arbeidsinntekten utgjør bare 63% av din gjennomsnittlige lønn, så noe mindre vil det jo bli da......

Jobber faren da? Hvis han gjør det, kan du jo melde deg på en rekke kurs/ fag, altså bli litt student igjen. Da får nemlig far rett på permisjon i stede for mor.

Når har du termin?

For at du skal ha rett på fødselspenger i fra lånekassen mens du har permisjon fra studiene, må du ha hatt rett på lån/ stipend i 6 mnd før terminen din.. Mulig du rekker det, hvis du har termin i juli.

Skrevet

Sender deg også en trøsteklem, skjønner godt hvor fortvilet du er nå:)

Håper alt ordner seg:)

Klem

Skrevet

Siden du har termin xx.07.08 betyr det at du fra september -07 til

juli -08 må ha jobbet 6 mnd. Hvis du har jobbet 4 mnd. nå i vikariatet du nevner, mangler du 2 mnd. med arbeid. Du har enda god tid til å klare det. Lykke til!!! :)

Skrevet

Ja, og du kan også gå til legen din å få sykemelding frem til terminen. Da får du også rett på fødselspenger.. Sykepengene også stiller på lik linje med lønnet arbeid:)

Lyv på deg en bekkenløsning e.l.. Ja, er litt fyfy, men i en slik situasjon synes jeg det må få være lov! hehe...

Skrevet

tusen takk for gode svar :D

Til Bruden-07 : Jeg har nok ikke krav på sykepenger så lenge jeg ikke er fast ansatt, jeg har kun fungert som ringevikar, og har dermed ikke noe grunnlag for sykepenger desverre. :(

Men hvis jeg melder meg arb ledig nå, har jeg da krav på dagpenger om jeg tjente mer enn 66 000 i fjor, er det riktig oppfattet ? Beklager at jeg er så dum, men jeg skjønner ikke dette...

Dere er snille dere :D

Skrevet

Har ikke noe å si at du ikke er fast ansatt i forhold til sykepenger. Så lenge du har hatt inntekt i 4 uker har du krav på sykepenger...

Fikk sykepenger sist jeg, Jobbet bare som ekstravakt, hadde ikke arbeidsavtale en gang...

Skrevet

Når de beregner sykepengene dine, tar de gjennomsnittet av de siste mnd forresten...

Og det er helt sant; det har IKKE noe å si at du ikke er fast annsatt, men så lenge du har hatt et arbeidsforhold der, og mottat lønn, er det tilstrekkelifg for å få sykepenger:)

Skrevet

Tusen takk for god hjelp :) Men det er fremdeles noe jeg ikke skjønner ang evnt sykepenger.... Så lenge jeg ikke er satt opp på noen vaktliste kan jo ikke arb.giver betale meg noen sykepenger for de 20 første dagene eller hva det nå er.... jeg kan vel ikke bare få sykepenger fra Nav med en gang ? Trodde at jeg var i deep shit om jeg ble sykemeldt.... hvis ikke prøver jeg på det i morra, skal nemlig til legen da pga bekkenet.

Skrevet

Jeg tror nok bruden-07 har rett. Jeg jobber selv som støttekontakt, med en arbeidskontrakt som sier at arbeidsgiver (kommunen) ikke betaler sykepenger, slik at om jeg blir sykmeldt (det har jeg også vært), så får jeg ingen penger i arbeidsgiverperioden (16 dager eller noe sånt), men etter dette beregner NAV sykepenger ut i fra hva jeg har tjent de siste månedene. De ukene jeg har vært sykemeldt uten sykepenger går da ikke inn i grunnlaget, slik at dette ikke teller negativt på beregningen. I ditt tilfelle er jeg usikker på om du får sykepenger fra arbeidsgiver, men etter arbeidsgiverperioden har du rett på penger fra NAV, beregnet ut fra din faktiske inntekt de siste månedene, ikke etter hva du er satt opp på av vakter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...