&susy& Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Mener du ku-melk? 10 mnd: melk i mat, som feks saus basert på ku-melk. 12 mnd: drikke ku-melk. Max 6 dl/døgn.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Hehe...ja skrev litt fort. Mente kumelk ja. Men hvorfor skal vi vente så lenge..Er det for at de kan utvikle melkeallergi? eller...
Mia_I Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 I den offisielle infoen fra Helsedirektoratet står det at det er fordi melk kan fortrenge jern i fra kosten. Og jern er jo en av hovedgrunnene til at man skal begynne med fast føde.
mamma mai Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Var hos fastlegen min i dag, han sa at man fint kunne gi kumelk fra 6 mnd. alder, prøv forsiktig....
En liten mamma Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Nei, ikke gjør som legen din sier! Det er svært få grunner (om noen?) til å gi en 6 måneders gammel baby kumelk! Morsmelk, mme og vann er de eneste anbefalte drikkene til så små barn!
Kaia25 Skrevet 15. januar 2008 #7 Skrevet 15. januar 2008 Heddas mamma - hvilket grunnlag har du for å heve deg over og gå i mot legens råd? Regner med at du ikke en gang har møtt den aktuelle babyen?
FanteGuri Skrevet 15. januar 2008 #8 Skrevet 15. januar 2008 Fastleger, altså almennpraktiserende leger, er vel ikke akkurat de som har mest peiling på ernæring til babyer. I boken "mat for spedbarn" som er laget av sosial- og helsedirektoratet, står det at man ikke skal gi barnet kumelk som drikke eller i grøt, før ved 12 mnd alder, pga av at kumelk kan fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten. Man kan bruke mindre mengder kumelk i matlaging, samt gi barnet yoghurt ved 10 mnd alder. Denne informasjonen har jeg også fått hos helsesøster. Selvfølgelig er alt dette anbefalinger, ingen som sier at man MÅ følge disse rådene, men jeg tror ikke det er så dumt å vente med kumelk i allefall.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #9 Skrevet 15. januar 2008 Men vi kan jo gi naturell yoghurt fra ungen er rundt 6 mnd. Vi får jo til og med kjøpt yoghurt naturell på babymatglass. Er det ikke kumelk det da? Har også en kokebok der det er endel oppskrifter til babymat, og der kan man bruke yoghurt naturell til forskjellig.. Jeg har ikke mye peiling, så er derfor jeg spør;) Grunnen til at jeg er nyskjerrig på kumelk er fordi snuppa mi vil ikke ha væske. Sliter med å få i henne mme, vann drikker hun, men det er jo ikke så store mengder som den mengden med mme hun drakk før. Ellers vil hun ikke ha annen væske..Er derfor jeg lurte ang. kumelka..lot henne smake litt her omdagen, og det kunne hun godt drukket mer av;) Ble sur da hun ikke fikk mer. hehe. Men vil jo ikke gi om jeg gjør noe galt.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #10 Skrevet 15. januar 2008 Gutten min å nekter mme og vann, spiser heller ikke grøt. Så han får soyamelk til måltidene. Lager også litt grøt på det til tider. Han vil nesten ikke ha saft heller, så her går det lite væske til dagen. Men for å få i han litt melk så får han asså soyamelk til måltider og biola naturell med havregryn og frukt til lunsj. Han nektet å spise mer grøt i jula, så syns det ble litt mye med 3 brødmåltider til dagen. Han digger i allefall den blandingen=) Men er redd han får i seg lite jern.. Han vil ikke ha leverpostei heller.. Skal på helsestasjonen snart, bare de blir friske der.. Han er forresten 10 mnd.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #11 Skrevet 15. januar 2008 Så vi kan gi soyamelk? smaker det godt da? hihi. Og vi kan også gi biola naturell?? Da må jeg nesten løpe og kjøpe. Vil så gjerne få i jenta mer væske. Hun spiser jo grøt da, mne det er for lite med kun ei flaske mme i døgnet.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #12 Skrevet 15. januar 2008 Nei, egentlig ikke. For når gutten vår sluttet med mme, rundt 7 mnd. så fikk jeg beskjed fra nestle (ernæringsekspert) om at to grøtporsjoner til dagen (havregrøten) dekte behovet for melk til en baby på den alderen. Vi begynte ikke med soyamelk før rundt 9 mnd. Det var da vi begynte med biola også. Jeg snakket med legen om det, å tok sjansen på å gi han det da. Hvertfall siden han nektet grøt også. Hvor gammel er babyen din? Gutten min syns soyamelka er grei. Han drikker den hvertfall, prøver jeg med mme på kopp, så vil han ikke ha. Gir han bare i kopp til måltider. Han har ikke fått det i flaske. Han drikker max en halv kopp til hvert måltid. Jeg syns ikke soyamelka er spesielt god, men helt grei. Bruker den i sauser selv. Har forresten også gitt biola syrnet melk. Biola er ikke det samme som vanlig yoghurt, den har bakterier som er bra for mage/tarm. Veldig greit om dem er harde i magen også=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå