Gå til innhold

dømmene...

henrikke 91 og torbjørn 07

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer på hvorfor det er så mange som er så dømmene i forhold til unge mødre.. det finnes vel ingen perfekt alder for å bli mor, unge mødre er vel gode mødre også. vi elsker jo barna våres like høyt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du lurer på hvorfor folk er så dømmende i forhold til unge mødre?

1. Samfunnet vårt er bygd opp slik at utdannelse samsvarer et fullverdig liv. Som ung mor, har du vært liten utdannelse. Dermed blir du en byrde for samfunnet. De aller fleste unge mødre (langtifra alle, men store deler) mottar overgangsstønad og utvited barnetrygd. Det er en stor bekostning for staten (og går på andres skattepenger). Dermed viser det seg at du trenger hjelp for å kunne fungerei samfunnet og forsørge for barnet ditt. Hele greien med utdannelse er at man skal klare seg selv, og være en del med å bidra i samfunnet. Det handler ikke om at du kanskje en dag kommer til å være den som skatter - du klarer deg allikevl ikke alene.

2. Ganske enkelt fordi du er ung. Uansett hvordan man vrir eller vender på det, er unge langt mindre reflekterte. Både i form av livserfaring og andre ting. Livserfaring er et grunnleggende punkt når det gjelder ens kompetanse som forelder. Dermed ser også folk ned på en ung mor grunnet dette.

3. Ja, man kan være gode mødre uansett. Det kan allikevel ikke diskuteres på at eldre mødre har levd livet, fått bedre livserfaring og har stortsett en tryggere livssituasjon. Med dette fins det også unntak, men nå tenker jeg generelt.

Som ung mor blir du på sett og vis en byrde for samfunnet, dermed fins det fordommer mot deg. Og slik er det - og slik bør det muligens være på sett og vis. Forhåpentligvis klarer de aller fleste å få seg en god jobb (helst utdannelse og...) slik at de kan klare seg alene i samfunnet vårt. Dessverre er det mange unge mødre som aldri gjør det.

Gjest LindeOgWill
Skrevet

Folk er dømmende fordi de er tangsynte. De er dømmende fordi de drar alle under en kam, fordi ung = uansvarlig, og fordi unge mødre, desverre, generelt sett ikke har gjort noe spesielt for å gi mennesker rundt seg et annet inntrykk enn det de har for seg fra før.

Skrevet

helt enig. hvis en jente på 17, 18 år har lyst på en unge og mener de kan ta av seg ungen så må de jo få lov. jeg synes det er er dumt av jenter som vet at de ikke kan ta av seg ungen blir gravide. jeg mener at uansett alder så blir man like glad i ungen og en god mor.

klem

Skrevet

Det handler bare om og gå inn for det. Personlig synes jeg det er er dumt og planlegge - og gjennomføre det - et barn i en alder av 16-17-18 år. Ble selv gravid som 16 åring( ikke planlagt), er 18 nå, føler meg som en tipp topp mor, har taklet morsrollen kjempe bra, og det vet jeg det er mange fler her som gjør og, men det er som Siklerotte sier over her. Utdanning er viktig - man klarer seg ikke alene osv.

MEN. Det kommer ett men.. Det er jo også en viss forskjell på og planlegge og det og "havne i uløkka".. Jeg synes man skal ha respekt for unge som ikke er så "egoistiske" (ja, jeg er imot abort) og tar abort når "uhellet" først er ute.. Det står stor respekt i det og føde, fostre opp og være mor til et barn når man selv er et. De aller fleste klarer morsrollen fantastisk. Det som er synd er at "eldre", og andre for den saks skyld, ser bare de som ikke klarer seg bra, de som ikke er ansvarsfulle unge mødre og alt det der.. Men det finnes jo voksne som heller ikke er egnet til og være foreldre. Så i bunn og grunn kan jeg avslutte med det jeg startet med: Det handler om og gå inn for det.. Og tilpasse seg situasjonen, samt vokse litt opp..

Skrevet

Det med modenhet er så individuelt...Noen kan bli en god mor i en alder av 16 noen når de er25, andre når de er 40 og noen blir aldri klar for det å få et barn og sette et annet menneskes behov foran ens egne! Når det er sagt må jeg bare si at de unge mødrene jeg kjenner er oppegående sterke kvinner som er i ferd med å ta utd eller er ferdig:) Men dette er seff individuelt

Skrevet

Nå er det helt klart en stor forskjell på det å bli uplanlagt gravid og planlegge en graviditetet i ung alder. Allikevel må jeg si at jeg rynker litt på nesten når du skriver "egoistiske" - selv i anførselstegn. Helt greit at folk er imot abort, men det behøver så absolutt ikke nødvendigvis å være en egoistisk handling. Det er vel som oftest mer en handling de færreste utgjør av egoistiske årsaker.

Skrevet

Fant bare ikke noe bedre ord for det der og da.. :)

Skrevet

Og selvfølgelig vet jeg det at det finnes personer som ikke er i stand til og ta seg av et barn/eller blitt misbrukt, og derfor tar abort... Men jeg og snakket sånn generelt. De fleste er jo oppegående selv om de er unge liksom.. Man burde jo ta ansvar for sine egne handlinger. DET er voksent.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, allikevel mener jeg at du bør være forsiktig med ordbruken din. Ja, de fleste er oppegående selv om de er unge. Men ofte så er det å ta ansvar for sine egne handlinger, å se den løsningen som kanskje i det tilfellet er aller best. I noen tilfeller er det abort, i andre ikke.

Skrevet

Hva er galt med ordbruken min? Jeg har jo skrevet at jeg ikke fant noe bedre ord for det, hva er galt da? Jeg som alle andre har vel lov til og ha mine egne meninger. Bare fordi jeg er i mot abort betyr ikke at jeg hater og ser ned på dem som har tatt abort.

Beklager for at jeg brukte feil ord hvis noen følte seg truffet.

Good night!:)

Skrevet

Jeg hadde samme diskusjon med en "vennine" idag - og når jeg mener feil ordbruk, går det i form av at du bruker ord som kan tas svært ille opp av andre. Blant annet egoistisk, eller måten du formulerer deg. Uansett, det er som regel det de fleste abortmotstandere gjør. Som venninnen min som mener det er et drap, og dermed bruker hun et ord hun virkelig ikke bør bruke. Klart du kan ha egne meninger, men jeg har lite til overs for folk med slike meninger - og dermed vil jeg også snakke til de på den måten (en ting er å personlig mene at for dem er det feil, en annen er å ville gjøre abort ulovlig....) Jeg skiller mellom de to typene av "abortmotstander" - tiltross for at førstnevnte type ikke direkte kan kalles en abortmotstander.... Can't help it, men jeg dømmer de med slike meninger.

Skrevet

Ja du får dømme så mye du vil.. Jeg mener ikke at abort burde vært ulovlig, da det faktisk finnes tilfeller der man feks. er blitt seksuelt misbrukt, og blir gravid - man vil jo helst slippe og minnes på at barnet man fikk er et resultat av noe så grusomt. Men, jeg syns det blir feil og bruke abort når man i utgangspunktet er skyld i det selv. (Greit, noen går på p-pille osv osv., klar over det)

Men la meg rette opp i innlegget mitt da. Det blir for lettvint og bare ta abort kun fordi man ikke er klar for barn, der og kommer det med og vokse opp og ta ansvar inn. Og jeg mener jo selvsagt ikke at de som tar abort er egoistiske sånn sett, det er jo som sagt ikke slik at jeg går inn for og hate de som tar det valget, men abort begynner mer og mer å bli en form for prevansjonsmiddel.

Jeg kunne kanskje virke litt ekstrem pga. måten jeg formulerte meg. Men det er som du sier, at abortmotstandere ordlegger seg litt ekstremt i blant. Jeg kunne aldri klart og ta bort et barn, men jeg unnskylder meg på det sterkeste for det jeg skrev, dette er kanskje ikke rette stedet og si min mening om abort da det mest sannsynlig har forekommet hos mange av de unge jentene som henger her inne. Jeg beklager så mye.

Skrevet

Fordi vi er unge, å har ikke utdannelse.

I norge er det sånn at man må ha ditt og datt for å bli godtatt.

Man må være selvstendig, jobbe osv...

Å det har ikke vi, derfor ser de ned på oss...

MEN, vi er da like gode mødre som de.

jeg føler ikke at det er noe negativt ved at jeg ikke har utannelsen å er i full jobb.Det er jo dumt økonomisk og sånn...Men vis man ser på det på en annen måte så er det egentlig bra.

Jeg har nesten 10 år framover med skole skole skole, blir jo praksis og...men er jo innen skole det og.

Å jeg vil at sønnen min skal se på meg når jeg gjør det, for det blir ikke lett...Å det skl han forstå at man må kjempe i livet for å få det man vil ha..Å at det ikke holde på sitte på ræva hjemme i sofaen å leve på 4500(?) som de får fra sosialen...Så det er jeg glad for...

Men det med at de ser ned på oss er ikke noe å henge seg opp i, for de kan enkelt og greit ikke sette seg i situasjoen vår å skjønne hvordan det er...For det er ikke lett...Så vi er på en måte sterkere enn de

Vi tok valget å beholde, selv om vi er langt i fra ferdig med skolen og har årevis igjen...Å det er tung!

Mitt motto er det man ikke dør, av gjør oss sterker...

Skrevet

Når jeg snakker fordømmende – så mener jeg i form av at jeg har lite til overs for folk som er motstandere av abort og uttaler seg veldig lite gjennomtenkt om det. Nå kan jeg egentlig ikke kvalifisere utsagnet ditt i den saken, i samme rekke – men det provoserte meg. Det fins utrolig mange abortmotstandere der ute som mener at man ikke skal kunne få ta abort tiltross for overgrep. Det synes jeg er helt på trynet, og kan ikke skjønne meg på slike personer uansett hva. Så klart er jeg og forhåpentligvis alle som er relativt oppegående (eller, for å si det enkelt – man er ikke oppgående hvis man ikke er enig i følgende utsagn) : faktisk ikke tar abort som en form for prevensjonsmiddel. Det er jo ikke lett å gå igjennom en abort, og dermed kan jeg ikke se for meg at en psykisk frisk person, kan gå igjennom en abort og ta så utrolig lett på det.

Uansett, man vet aldri hva andre har gått igjennom, og hvordan det kan såre. Ofte er man rett og slett ikke moden nok til å ta vare på et barn. Og det at noen kan innse dette, er ofte et tegn på modenhet det og:)

For min del behøver du for øvrig ikke å beklage, såfremt du står for utsagnene dine... :)

Skrevet

Det jeg i utgangspunktet ville frem til var jo ikke at jeg er i mot abort, jeg ville få frem at jeg synes det er flott at unge mennesker IKKE tar abort når man har blitt gravid ved et uhell, at de velger og beholde når de er skyld i det selv på en måte:

"synes man skal ha respekt for unge som ikke er så "egoistiske" (ja, jeg er imot abort) og tar abort når "uhellet" først er ute.. "

Og greit, egoistisk er IKKE det rette ordet. Burde vel heller rett og slett barekrevet: "som bortvelger abort" - Men det virker ikke som om du skjønner helt hva jeg mener.. Du trenger liksom ikke begynne og kjefte og ha moralpreken liksom. Jeg skrev ikke innlegget for og provosere noen, selv om det åpenbart provoserte deg på det sterkeste. Det var ei heller rettet mot noen her inne. Jeg vet jo godt at det kan såre, men trodde virkelig at folk ville skjønne hva jeg mente. Beklager så mye at alle ikke har like gjennomtenkt ordlegging som deg, Siklerotte :)

End of discussion:) Ha en fin-fin dag uansett!

Skrevet

Mulig at du i utgangspunktet ikke sa det, men det ble oppfattet slik. Det er også helt greit at du er imot abort - det må du da saktens få lov til å være. Men, jeg synes derimot ikke at det er forsvarlig å karakterisere og forhåndsdømme folk som tar det valget. Ved bruk av ordet "egoistisk", oppfattes det slik.

Jeg skjønner hva du mener - og det gjør jeg som regel med en gang du har sagt det klart og tydelig. Men, jeg er en kverrulant - og mener at når ting virkelig kan feiltolkes, så sier jeg ganske tydelig ifra. Det er en viss forskjell på det å si ifra og det å kjefte eller ha en "moralpreken" som du sier.

Provoserte og provoserte - jeg bare mente det var veldig feil ordbruk, og siden abort er et ganske sårt emne, også en sak man bør være forsiktig før man ordlegger seg i. Heller er jeg ikke så utrolig "gjennomtenkt" i ordleggingen min, men er så absolutt flink til å si ifra når ting kan opfattes veldig feil.

Klart, ha en fin dag du og!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...