Gå til innhold

sliter med ammingen...


solstjernen - seksbarns mor

Anbefalte innlegg

Noe eg syns er trist.

Vet at barn klarer seg like godt på MME, men det er så mye lettere med ammingen. Slippe å dra med på flasker og finne plass å varme den om en måtte det. Så mye letter å gi brystet - alltid med og klart. ;)

 

Men etter dei to dagene på sykhuset der hun ble sondet så er ikke ammingen tilbake. Hun tar men hun kan ikke ta så mye at det gjør henne mett virker det som. Virker som om hun ikke klarer å tømme brystet skikkelig. Tar bare fra det ene brystet også, det ene brystet klarer hun ikke å ta i det hele tatt. Hun mister og tar hele tiden, og til slutt blir hun helt kavt stakar.

 

Gir litt fra høyre bryst og pumper det andre... men vet ikke hvor mye lenger eg orker dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke dreven ammer (førstegangsfødende for 5 uker sida), men har fått god hjelp til å etablere amminga. (Var på sjukehuset 5 dager for å få det til ordentlig)

Men trenger hjelpemiddel for at velsA skal klare å få tak i venstrepuppen. Bruker derfor skjold. - Har du prøvd det?

Og ta kontakt med ammepoliklinikk for hjelp og tips kanskje?

 

Har stor medfølelse med deg; stå på, prøv å oppretthold amminga, det er mye bedre og mindre styrete enn mme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Har slitt selv og kavt meg opp og blitt frustrert og grått i strie strømmer fordi jeg ikke fikk det til. Har brukt ammeskjold, men har nå klart uten i flere dager. Til gjengjeld så har jeg fått veldig såre brystvorter. Skal på helsestasjonen på fredag så jeg får høre om jeg ammer han på rett måte da.

Det kan ta litt tid før han tar bryst hos meg også, så jeg må alltid "dra" litt og "vri" litt i brystvorta for at den skal komme bedre frem. Hvis ikke dette nytter så prøv med brystskjold.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg- det er det samme her -de som sier at MME er den enkle løsningen vet ikke hva de snakker om. Jeg er ganske sliten av pumping, forsøk på amming, sterilisering, vannkoking osv...det verste er som du sier å huske alt utstyr og hele tiden ha en plan for hvordan varme de- varmt vann på termos er et tips....

 

Vi er i flyttekaos og bor hos slekt, skikkelig styr med nattmating og flasker da.

 

Har dessverre ikke råd for hvordan du skal løse det. men lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei desembermammer!!

 

er bare på besøk fra oktober klubben, og skjønner godt hva dere snakker om... jeg måtte selv slutte og amme etter ca tre uker pga betennelse i sår på puppene, og jeg var kjempe sliten av pumping, amming, og også psykisk pga at jeg ikke klarte å gi barnet mitt mat...

 

men når jeg endelig tok beslutningen om å bare gi mme (melka ble mer eller mindre borte tilslutt) var det en lettelse, og etterhvert som tida gikk synes jeg flaka ble bedre og bedre.. selvfølgelig hadde jeg ammet om jeg hadde kunnet, men når ting skjer som gjør at man ikke kan må man prøve å se det positive i det.. her er en liten liste:

 

# man kan gi flaske hvor som helst..

# slipper såre pupper

# den er tyngre og fordøye, dermed sover de også lengre (tro meg, det er deilig det;o))

# man blir ikke så avhengig

# man kan spise og drikke hva man vil

# og ikke minst, far får delta i en mye større grad!!!

 

skjønner at det er frustrerende, det syntes jeg også, men nå er jeg blitt ganske glad i flaske.

 

og forresten, dattera mi trenger ikke nødvendigvis helt riktig temperert melk, så om melka er litt kald, gjør ikke det noen ting for henne.. jeg varmer flaske (20 sek i micro) om kvelden som jeg legger i sånn flaksevarmer, som hun da får når hun våkner i åtte tida om morran!! alt for tidlig for mor å stå op da;o)

 

skjønner det er trist jenter, men ikke ta det alt for tungt, det blir skikkelig trollunger av mme også!! fokuser på det positive i steden for det negative, amming er ikke så enkelt som en skulle tro!!

 

kos dere med flakse og babyene deres isteden på å bruke energi på hvorfor det ikke går!! (obs, et veldig langt innelgg, men håper dere tror på meg)

 

god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Stinepine :)

 

Jeg tror på deg! Jeg har selv dårlig samvittighet for å ikke få pumpet nok, ha nok melk på grunn av antistoffene, særlig nå som både jeg og faren er blitt syke (jeg med feber og forkjølelse og han med omgangssyke...) men på den andre siden- siden han får flaske så er det lettere å få avlastning når vi er syk, andre kan ta han noen timer uten problem - det er en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

jeg sliter også med ammingen. Det begynte vel for 2-3 uker siden. Først merket jeg at jeg hadde mye mer melk i høyre pupp en i venstre pupp. Så merket jeg at når han ble sulten på natten spiste han til han slapp, men våknet igjen 1 time etter ( og han pleide å sove 4-5 timer i strekk) Jeg har også merket at begge brystene mine virker så tomme liksom. Dette irritere meg fordi jeg har jo lyst til å amme, selv om jeg blir sår på brystvorten av og til.

 

Merker også at han kan ligge å spise i 5-10 min også plutselig begynne å lete. (han tar puppen ut av munnen og vrir hode rundt seg) da må jeg bare ta fram MME. Da blir han fornøyd. Men vil helst unngå å bruke MME. Noen som har noen tips om hvordan jeg kan få opp melkeproduksjonen igjen? (utenom at han suger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører egentlig til i novemberklubben men tok en titt inn her. Jeg sliter også med ammingen og det har jeg gjort siden gutten vår ble født. Synd å si det men det er litt minis feil, han sovner bare når han skal suge (han kan vel ikke så mye for det selv stakkars), husker de var oppgitt over han på sykehuset også. :P Når han ikke sovner så suger han helt fint i 3-4 minutter før han begynner å skape seg og vil ikke suge mer. Dette tipper jeg har med det å gjøre at han har fått så mye flaske at han rett og slett har blitt lat, er mye lettere å få ut melka fra flaska så han foretrekker vel det da. I tillegg til dette har jeg måttet bruke brystskjold (han har ikke hatt noen problemer med dette, men det er forferdelig kjipt å måtte bruke) for ellers klarte han ikke å få tak hos meg. For 14 dager siden fant han plutselig ut at han kunne suge uten brystskjoldet og jeg ble kjempeglad, melkeproduksjonen gikk opp og alt var fryd og gammen i et par dager, så var det tilbake til gamle uvaner med å sovne eller skrike, så melkeproduksjonen har gått ned igjen.

 

Jeg har stort sett grudd meg til hver mating siden vi kom hjem, for jeg vet at det kommer til å ta lang tid og bare bli slitsomt. Jeg pumper for harde livet og det har jeg også gjort hele tiden. Jeg misunner sånn de som bare kan slenge fram puppen og så bli ferdig med hele greia, her er det nesten en halv dags arbeid med ett måltid. Jeg har hatt lyst å gi meg lenge, men alle sier at det blir bedre snart, når han blir litt eldre. Har holdt på i nesten 3 mndr nå og har ikke merket noe bedring ennå, så ikke vet jeg. Jeg må styre med flasker uansett siden mini suger så lite hos meg, så sånn sett så hadde det ikke blitt den store forskjellen for oss om vi gikk over til bare det, men jeg har jo lyst at han skal få i seg morsmelk. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...