Gjest Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Jeg har et lite kjøkken på ca 5 m2, som virkelig trenger en face-lift. Det er av den typen en finner i alle gamle rekkehus: hvit-foliert innredning med bjørkefoliert benkeplate, samt trehvit-lakkerte lister over og under overskapene. Veggene har hvit/grå/gusj-strie over plater. Kun morgensola slipper inn gjennom to vinduer, så dette er grellt, og det må bort!!! Har imidlertid lyst til å gjøre det så billig så mulig, og vil derfor beholde benkeplaten i bjørk, gulvet som er eikeparkett og spisebordet i mahogni og smijern. Vet at disse tresort-kombinasjonene ikke er optimale, men gidder rett og slett ikke et altfor stort prosjekt med mage på gang. Jeg har tenkt å male veggene silkematt cafe latte, og kjøkkenskapene helblank cafe latte, med smijernshåndtak. Listene over og under overskapene blir sannsynligvis latte, og tak/øvrige lister/vindu blir krem eller eggehvit. Kjøkkenet er forøvrig et eget rom, så stuen osv spiller ingen rolle for hva som vil passe. Vil denne fargekombinasjonen se veldig halvveis ut, siden benkeplata fortsatt er i bjørk? Vet jo at det ville sett veldig mye finere ut med f.eks. merbau/mahogni, men vil det fungere med bjørk også? Blir VELDIG takknemlig for råd!
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Dytter jeg, blir kvalm av å se på det håpløst utdaterte kjøkkenet mitt.. =)
ticalinda Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Jeg ville tenkt på latte vegger, cafelatte kjøkkenskap, og krem lister, tak og vindu. Det tror jeg hadde blitt veldig fint. Siden golvet er eikeparkett, ville jeg valgt heltre eik i bordplata, men ikke nødvendig å bytte den ut. Å, det er sååååå spennende med oppussing, så du må si hva du går for, og hvordan det blir!
BarnNr.4 :) Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 jeg ville hatt cafe latte på veggene og latte på inredningen... det har jeg min svigermor har det omvendt.. å det ser litt .. ja.. det er finere at veggene er mørkere enn innredningen å listene ville jeg ikke hatt eggehvit.. for den er ganske gul av seg.. jeg ville heller hatt dem silkehvite når du skal ha latte å cafe latte på resten av kjøkkenet. Å det blir driit fnt med smijernshåndtak på innredningen;)
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Hei og takk for svar! Har sett litt rundt på nett, og ser at mange foreslår latte på veggene ja, som du sier. Går jo kanskje ann og eventuelt bytte ut benkeplata senere, hvis malingen ikke blir som jeg trodde? Vet jo at det hadde blitt fint med eike-bordplate, men kan jo sjekke om det blir fint med bjørke-bordplate først? Ja, det tror jeg. =) Takk for tipset! Har liksom alltid tenkt at kaffe-navn-farger kun passer til mørke tresorter, men jeg skjønner at jeg kanskje er litt på villspor?
power puff Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Jeg pleier og sjekke ut litt på www.ifi.no når jeg skal ha tips til oppussningen, masse bra tips og ideer! eller kjøpe interiørblader og titte i, der også finner du en del gode råd og inspirasjon.
Lene 1. Mai Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Du kan jo evt kjøpe en ny benkplate i laminat merbau/mahogni. Det koster ikke spesielt mye. Tror de har det på både IKEA og Smart-Club bl.a. Av og til kan du finne det i billig-kroken på IKEA også hvis du er heldig. Jeg hadde malt veggen latte hvis skapene skal være caffe-latte. Og så ville jeg malt alle lister (rundt skap og vindu) i en og samme farge (lysere enn latte - krem? Eller helt hvit).
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #8 Skrevet 14. januar 2008 Hm, ja det kommer jeg jo aldri til å klare å bestemme meg for! Latte på veggen og cafe latte på skapdørene, eller omvendt???
Glad-mamma:) Skrevet 15. januar 2008 #9 Skrevet 15. januar 2008 Jeg støtter forslaget over her, om å ha veggene latte, og skapene caffe latt. Jeg synes caffe latte fargen er for mørk å ha på hele flater, men det er jo en smaksak da.Listverket ville jeg dessuten som malt halvblank hvit, ikke noe annet som er tilnærmet hvit. Det blir ofte for gult/"gusj" om du skjønner. Lykke til!!! Blir sikkert fint:)
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #10 Skrevet 15. januar 2008 Blir det for gusj med kremfarge på listene også? Har jo masse halvblank hvitmaling fra før, så sparer jo på det i forhold til å kjøpe kremfarge da. Men blir ikke kombinasjonen caffe latte, latte og krem bra?
Mamma til rakkerunge Skrevet 15. januar 2008 #11 Skrevet 15. januar 2008 caffe latte er ganske mørk.. og 5 kvadrat er veldig lite. Tror jeg ville gått for enda lysere farge.. kanskje latte på vegg og krem på innredningen? hvis det er aktuelt. Eik benkeplate fra ikea 246x60cm koster 1200 kr ca.. så det er jo ikke så ille. Kjedelig å senere måtte ta benkeplaten fordi man ikke gjorde det med en gang. Hadde gått for den halvblanke hvitmalingen på listene.. penger spart der. dessuten synes jeg personlig at lister stortsett er penest hvite dersom de skal være malt
Mamma til rakkerunge Skrevet 15. januar 2008 #12 Skrevet 15. januar 2008 forresten hvis du kunne tenkte deg fliser på mellom over og under skapene.. så er jo januar mnd å kjøpe det på. Masse gode tilbud nå.. og du trenger ikke mange kvm.
mto2 Skrevet 15. januar 2008 #13 Skrevet 15. januar 2008 Eg ville ikkje hatt cafe latte på veggane. Den vert for mørk for eit så lite rom. Latte på veggane og ein lysare farge på skapa. Spør på fargebutikken om dei kan ha halv dose latte-farge. Slik blir det samme fargetone, men lysare. Benkeplata vil koste litt å bytte ut, men det ville eg prioritert. Det har SÅ mykje å seie for heilskapen til kjøkkenet. Kostar ned mot 300 kr pr meter ferdig tilskjært.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå