Gå til innhold

sitte i vognen....??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammel må babyen være før man kan sitte dem litt mer opp i vognen? tenker ikke helt oppreist men med litt helling slik at de kan se litt mer enn rett opp i himmelen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helst skal de ikke settes opp (hverken rett eller skrått) før de kan sitte selv. Men det er jo helt umulig.. Husker snuppa skreik og styra for å få se litt.. Men brukte ikke sportsvogn før hun satt selv, støttet opp med pute/dyne slik at det ble litt skrått. Hva som er best og mest greit aner jeg ikke..

Skrevet

jeg lot tulla sitte skrått fra hun var 3mnd,da hadde jeg "kranglet" med henne fra hun var 2 mnd.Hun lå på ryggen og tok "sit ups" for å kunne titte.Fikk mye kjeft av mamman min,de skal absolutt ikke sitte opp før de kan selv!! Men de er jo nysgjerrige og jenta vår har det fint hun:)

Skrevet

Vi har simo kombi. Pia vår på 3mnd får sitte på første hakket når vi er på senter. Da nekter hun å sove! (Blir for varmt, for mye bråk og for sterkt lys til henne)

Fungerer fint det. For oss alle. Men har fått mange stygge blikk, og et par kommentarer.

Men seriøst. Synest det sier mer negativt om de enn meg egentlig.

Det er slik at barn ikke bør sitte før de kan sette seg opp selv!

I dag sitter de også veldig mye. Sitter jo ganske oppreist både i bil og vippestol. Kanskje en dårlig unnskyldning....

Fikk et tips av ei her inne at når de siger til siden er de slitne i ryggen. Da bør de legges ned igjen. Jeg merker at hun er sliten før det skjer. Ting blir ikke like spennende lenger, og hun blir litt fjern i blikket.

Synest det er mye værre ryggmessig å ikke la barna ligge på magen.

En annen diskusjon - jeg vet!

Var på 3mnd kontroll, og la pia vår på magen på venterommet. Hun løftet seg opp og strakte seg etter smokken. Ei anna som også var til 3mnd prøvde på det samme. Stakkars jenta fikk bare nesen opp fra underlaget å gråt. "Så flink de er da" sa moren.

Så gjekk hun til ei anna å sa "det kommer når det kommer". Fikk så lyst å protestere! Si at de burde legge henne mye på magen, og la henne bli sterk i ryggen. (Jeg er overbevist om at det har mye å si for senere livskvalitet)

Men klarte å holde inne. Tenkte at det er noe HS likevell ville spørre om, se etter og ta opp.

Hos oss har hvertfall vognen blitt mye kjekkere, og handleturene mye enklere etter at hun fikk sitte litt oppreist -se seg rundt, skjønne hva som skjer og ikke minst få bedre øyekontakt med oss.

De små leser jo på oss foreldre om noe er farlig eller ok. Hvis du studerer barnet ditt, ser det ofte på deg/dere før det tar et standpunkt.

Skrevet

"Så gjekk hun til ei anna å sa "det kommer når det kommer". Fikk så lyst å protestere! Si at de burde legge henne mye på magen, og la henne bli sterk i ryggen."

Mini her lå masse på magen, men allikevel brukte han mye lenger tid på å løfte hodet enn de andre ungene på barselgruppa. Så hun du traff på helsestasjonen hadde helt rett. Det kommer når det kommer.

Skrevet

Du fikk nok ikke hele historien. Hun sa først til venninnen sin at hun ikke hadde vært noe flink til det. At hun bare glemte det.

Klart det kommer når det kommer, men det må hjelpes frem.

"Trening gjør bedring".

Det kan også være som du sier. Før hun spurte meg om alderen på mi, og fortalte alder på hennes. Satt jeg å lurte på hvor gammel hun var. Fant ut at hun var for stor til å bare være 6mnd, men syntes ikke den motoriske utviklingen generelt passet til 3mnd.

Så, kan være at det virkelig var noe som ikke var helt som det skulle.

Skrevet

ok ... da blir saken en litt annen :-)

Forøvrig er det jo vanlig at noen unger er kjappere enn andre og at utvikling gjerne skjer i rykk og napp.

Skrevet

ok ... da blir saken en litt annen :-)

Forøvrig er det jo vanlig at noen unger er kjappere enn andre og at utvikling gjerne skjer i rykk og napp.

Skrevet

blæ, mini hjelper til her, og da har jeg visst ikke helt kontroll på tastaturet ... ble postet en gang ekstra :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...