Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det anbefales og ta folat 3 mnd FØR man prøver å bli gravid og i første trimester. Men det jeg lurte på er hva med de som ikke oppdager at de er gravide før ca 2 mnd? Er jo veldig mange som blir gravide uplanlgt? Har disse fostrene større sjanse for skader ol. da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

aner egentlig ikke..

men vårt barn er jo planlagt, så jeg begynte med folat når jeg slutta på prenvensjonsmiddelet jeg... og så tok jeg det første trimester ca..

Skrevet

Risikoen for å få ryggmargsbrokk, som er det vi forebygger ved å ta folat, er i utgangspunktet veldig lav. Men det er vist at det har en forebyggende effekt, og det er en alvorlig tilstand, så da anbefaler man alle å ta det før man blir gravid, og i første trimester. Men det er altså ikke slik at hvis man ikke tar folat, så blir barnet sykt!

Hvis man ikke begynner å ta folat før man er 2 mnd på vei, så går det i de aller fleste tilfeller bra likevel. Man får jo også en del folat i kosten, spesielt i grønnsaker.

Skrevet

Ok :-) Tusen takk for svar! Har tatt folat en stund selv nå, så det skal nok gå bra her i alle fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...