Gå til innhold

Gro Nylander- en engel eller en djevel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere? Jeg satt på toalettet isted og leste en bok om henne, "Mor for første gang" tror jeg den het.. Og jeg ble litt sjokkert jeg da.. Visste dama var litt sånn merkelig i synet på ting,men blei satt ut av boka... Måten de snakker om fødsel og amming i boka.. Om du blir nødt for å ta keisersnitt så er det veldig galt,og faren for depresjoner osv øker. Fikk nesten inntrykket av at om man ikke kunne føde vaginalt, kunne man bare droppe å få barn..

Samme når det gjaldt amming. Fikk du det ikke til,var du ganske dårlig mor og måtte bare prøve og prøve helt til du fikk det til. Uansett...

Og etter det klappet jeg igjen boka.. Hehe! Noen andre som mener den dama har litt merkelig syn på ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg leste denne boka forrige svangerskap, har ikke lest så mye denne gangen. Men jeg husker dette du skriver om amming, at det sto at ALLE kunne amme, men det var mange som ikke klarte å gjøre det riktig. Husker jeg var sykelig opptatt av å gjøre alt "riktig" med barnet mitt, og jeg slet med en fryktelig brystbetennelse.

Jeg sluttet å amme tilslutt, og det gjorde noe med selvfølelsen min den gangen.

Sneversynt hu dama....

Skrevet

Jeg er meget uenig med deg. Gro Nylander har ALDRI sagt at du er en dårlig mor om du må gi opp amminga. Jeg har lest alle tre bøkene hennes, samt lest og sett intervju av henne. Og det sier hun bare ikke.

Hun sier amming er best for barnet. Og det må hun sannelig få lov til. For det er det.

For å bruke din terminologi vil jeg heller si at du møter djevlene på fødeavdeling og helsestasjon. Møter du Gro så har du mer flaks enn du fortjener....hehe.

Gros bøker har vært gode å ha. De gir en beskrivelse av kvinnens naturlige adferd og instinkt, kombinert med solid medisinsk kunnskap. Det er en fin kombinasjon som har gått hjem her i gården iallfall.

Skrevet

Ammenazist, det er det hun er!

Fy søren, altså. I stedet for å kjefte og smelle og lage press og styr, burde hun personlig gi pris og medalje, heder og ære til ALLE norske kvinner som føder, fordi 98 prosent (98!!) forsøker så godt de kan å amme. Vet du hva tilsvarende tall er i England? Ca 20 prosent! 20!!

Så hun må pinadø ta seg litt sammen og være GLAD! Vi gjør så godt vi kan, alle som en!

Og så er hun faktisk stemora til han der Almås i nytt på nytt. Holdt på å dette av stolen da jeg hørte det..!

Skrevet

Jeg har også lest alle bøkene hennes, og syns de er fine. Hun sier jo ikke at du er en dårlig mor om du ikke ammer, tvert imot forteller hun at hun selv ikke fikk til ammingen når hun selv ble mor!

Men det er ingen tvil om at det er best for barnet å få morsmelk, så at hun prøver å oppmuntre til amming er virkelig bare bra! Syns det er urettferdig å stemple henne som ammenazist... Jeg forstår jo at ikke alle får til å amme, og det tror jeg nok hun også gjør, men det hun prøver på, er jo å få oss til å prøve i alle fall, og hjelpe oss til å få det til!

Om man føler seg som en dårlig mor fordi man ikke får til amminga, så er det ikke Nylanders feil, vil nå jeg si... Men man kan jo velge å bli fornærma av så mangt.

Når det gjelder vaginal vs keisersnitt: Det er viktig å informere om bivirkningene av et keisersnitt. Enkelte jenter synes å tro at å ta keisersnitt er den lettvinte utveien, mens sannheten er den at det faktisk er et ganske stort og dramatisk inngrep. Å føde er ikke lettvint uansett... Men det er viktig å vite dette, slik at man ikke velger ks og tror at da blir alt bare fryd og gammen. Hvis man ikke vet om alt som skjer med kroppen etter ks, kan man jo få et ganske stort sjokk, vil jeg tro..

Skrevet

den dama er ikke helt god !

Skrevet

Jeg har også lest mamma for første gang. Synes det er en god bok, jeg. Mange nyttige tips og råd. Hun fokuserer mye på amming, men det synes jeg er helt greit. Hun gir også mye info om hva som skjer umiddelbart etter fødselen, og mye om stell. Dette er en bok jeg med glede anbefaler videre, og kommer til å bruke som oppslagsverk når vesla kommer.

Skrevet

jeg holder på å lese "mamma for første gang" nå, og synes det er en kjempe bra bok med masse informasjon og gode eksempler. Hun snakker mye om amming, og jeg syns det er bra at hun viser til at det ikke alltid er enkelt å amme og gir råd til dem som vil prøve. syns det er bra at jeg blir forberedt på at det er noe jeg må øve på...

Skrevet

Gro Nylander er legende og ressurs for norske mødre! Vi skulle hatt flere leger som henne som bryr seg om mor og barns helse, de fleste leger kan ingenting om amming og er ikke interesserte i det. Utenom Mor- Barn undersøkelsen som går nå, er forskning på mor og barn et svært forsømt emne i medisin!

Hurra for Nylander, og til alle som blir snurt av henne, gå inn dere selv og finn ut hvorfor du blir så sint. Klart man blir fortvilet når man ikke får det til, for man vil jo så gjerne. Vi tar alle egne valg, så liker du ikke det du hører er jo bare å lukke ørene. Vi må ikke alle mene det samme her i landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...