Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Gutten min på 3mnd starter ikke natta før ca 03.00, Jeg prøver å legge han 22-23 tiden i mørkt rom, minst mulig stimuli, men hvis han sovner våkner han fort igjen, sutrer, trenger trøst og etter hvert mat. Smokken hjelper ikke. På kveldene vil han ofte ammes hver time eller annen hver time fra ca 19-03 - jeg har tydeligvis mindre melk på denne tiden av døgnet. Dette sliter på meg og jeg vurderer nå om jeg skal begynne å gi han en flaske mme (ca 120ml?) på kvelden for å se om det hjelper. Noen synspunkter? Synes ikke det er alternativ å pumpe ut mm, da han på formiddag spiser av begge brystene for å bli mett (ca 10-15 minutter pr. bryst). Så der er det lite å hente.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Jeg var nødt å gi han mme på kvelden, han ble aldri mett. han er 7 uker nå. Trodde jeg skulle tørne gal. Helsesøster som anbefalte det da jeg var så sliten. Det er tross alt bedre at mor bevarer sin mentale helse. Nå kan vi legge han kl 23 og så sover han 5 timer, fantastisk. jeg er kommet til et punkt der jeg driter i om produksjonen min går ned, det var en nødvendighet at han fikk flaske ellers hadde jeg grått meg ihjel. Sånn er det bare:)
Hanne31 Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Tenkte å prøve det samme i kveld. Han legger på seg og alt er fint men han sovner ikke uten puppen og våkner hele tiden og vil ha pupp. Tenkte kanskje han ble mer søvnig dersom han fikk mme. Men hvor mye skal man gi? Han er 12 uker.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Jeg skrev Hovedinnlegget. Helt enig at det er grenser for hvor mye man skal slite seg ut med ammingen. Tror det største ammepresset er det vi legger på oss selv. :-)
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Her gir vi 100 ml, da er han mett, men jeg hadde gladelig gitt mer ved behov. Det viktigste er nå at ungen får mat, av den ene eller andre varianten. Høres jeg resignert ut så er det helt korrekt:) Aldri hadde jeg ant at det å amme var så inn i granskauen komplisert..
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Fortsatt jeg som skrev Hovedinnlegget - så ikke svaret ditt Hanne før jeg hadde lagt inn mitt. Jeg vil gjette på rundt 100-120ml? Jeg har hørt at en tommelfingerregel er 150ml x babyens vekt for 1 døgn. F.eks 150x6kg=900ml, f.eks 100ml og 9 måltider pr. dag eller 150ml og 6 måltider pr. dag - men det jo ikke så lett å vite hva babyen spiser når vi ammer... Men barnet kan jo bestemme selv hvor mye det vil drikke av det man har gjort i stand av mme. Kanskje bedre å lage litt for mye enn litt for lite?
Hanne31 Skrevet 14. januar 2008 #8 Skrevet 14. januar 2008 Ok. Takk for info. Får prøve å se om han vil ha noe i det hele tatt i første omgang da. Krysser fingrene for mere nattesøvn.
Cilie with the testpipeboy ;) Skrevet 15. januar 2008 #9 Skrevet 15. januar 2008 Jordmor sa til meg på sykehuset at hvis vi ga mme om kvelden, så sov de ofte roligere/lengre. Dette var fordi det va tyngre å fordøye. Mettet mer. Fikk tipset fordi jeg hadde litt lite melk i begynnelsen. Som sagt så gjort. De første 4 ukene ga vi mme hver kveld, han sov 5 timer, jeg ammet, så sov han 4 timer til. Fra uke 5 sov han rundt. Gjør det ennå. Er nå 12,5 uker. Legges kl 21 og våkner kl 09. Helt fantastisk! (Ammer alle de andre måltidene, og pumper meg før jeg legger meg, ellers blir det superspreng!) Mulig at vi har vært veldig heldige, men er vel verdt et forsøk?
Cilie with the testpipeboy ;) Skrevet 15. januar 2008 #10 Skrevet 15. januar 2008 Gir forressten 160 ml til kvelds. Øker til 200 ml nå når han blir 3 mnd. Står oppskrift på NAN pakken. Junior er en sulten liten herremann, så har alltid gitt han max av anbefalt dosering i forhold til alder.
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #11 Skrevet 15. januar 2008 Hei, Jeg som skrev hovedinnlegget, vet egentlig ikke hvorfor jeg trykket på anonym - synes vel det er litt vanskelig og mye tabu dette med amming og tillegg. Som jeg skrev tidligere, det største ammepresset er nok det jeg legger på meg selv :-) Har ikke prøvd mme enda - natt til i dag var ikke noe særlig bedre, ammet annen hver time fra 18.30-03.30 - så sov han urolig til 06.30 - men jeg måtte gi han smokken flere ganger (=også lite søvn å meg). 07.00 sovnet han og sover fortsatt. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at han spiser så ofte på kvelden/natten fordi det ikke kommer så mye melk i hvert måltid - og at dermed situasjonen ikke vil bli noe bedre for meg? Selvsagt hvis han plustselig skulle snu døgnrymen og sovne 19 ville det være en annen sak....
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #12 Skrevet 15. januar 2008 Jeg svarte her oppe, jeg som er resignert med en på 7 uker. Ammer det jeg kan om dagen. I går kveld fikk han 120 ml mme klokka elleve, og tro det eller ei, han våkna av vekkeklokka vår klokka 7!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! YES jeg ser konturene av et liv!
malla Skrevet 16. januar 2008 #13 Skrevet 16. januar 2008 jeg har ei datter på 11 uker nå å hun, jeg sleit veldig med det der at hun skulle ligge på puppen hele tiden når det led mot kvelden.. så jeg begynte å gi henne en flaske om kvelden.. nå får hun pupp først og flaske etterpå ca 120 - 140 ml.. begynte med mindre. ca 60 til 80 kommer ann på hvor gammel hun/han er. men det fikk henne rolig i allefall.. natte søvn er viktig for dere begge om dere skal være i form om dagen .
du og jeg og vi to Skrevet 16. januar 2008 #14 Skrevet 16. januar 2008 Jeg ville bare kommentere det du skriver om at han spiser ofte på kvelden fordi det ikke kommer så mye melk til hvert måltid - for det stemmer nok. På kvelden har visst alle mindre melk, men den er fetere enn resten av døgnet - og de fleste små regulerer dette med å spise litt oftere på kvelden (eller veldig ofte...) Da skal de liksom kunne sove lengre av gangen, fordi de har fylt opp magen med fet melk som varer litt lengre. Men det er vel kanskje en mager trøst når han starter natta så seint.
trollet66 Skrevet 16. januar 2008 #15 Skrevet 16. januar 2008 Dette er et problem som mange møter og mange resignerer og gir mme. Jag slet med det samme med tulla som nå er straks 6 mnd. Hun hang i puppen fra kl 18 til midnatt og jeg holdt på å bli tussete, på dagtid spiste hun hver 2.time... Hun sov da maks 4 timer i strekk. Var bortskjemt med nummer 1 og 2 som sov rundt ganske fort. Jeg begynte da hun var ca 6 uker å pumpe til henne, (har alltud hatt nok melk) ga henne flaske med mm om kvelden i tillegg til pupp, og hun begyte å sove mere. Hadde en del netter ettehvert hvor jeg kun ga tutt hvis hun begynte å grynte ¨på feil tidspunkt¨, vant på den måten noen ekstra timer hver natt. Hun har i lang tid nå sovet rundt, dvs fra en plass mellom 20-22 til 07-09 alt ettersom. Med de to første kom altså nattesøvnen gratis, nummer 3 måtte jeg lære det, og det går an dersom man er avslappet tålmodig og flink til å hente seg inn søvnmessig der man kan, en dupp her og en dupp der!! Jeg må opp og pumpe en gang hver natt, ellers får jeg knallvondt(tette mlekeganger etc), så her er det nå pupper og ikke baby som gjør at mor må opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå