Gå til innhold

helsekort for gravide.


Lafamilia

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har vært på sin første legetime og kommet ut igjen uten helsekort og blodprøver??fikk beskjed om at det kunne vi ta neste gang_4uker.(er i dag 6+4).har vert gravid før, men mistet da i uke 18. litt dårlig oppfølging eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke. Har aldri vært gravid før. Skal prøve å få time hos lege i morgen eller dagen etter. Skal spørre han/henne om hva som er normalt og gi tilbakemelding til deg.

 

Kyoto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette er helt nytt for meg, men da jeg sa til legen min for en stund siden at vi skulle prøve å få barn - så sa hun at jeg ikke trengte å komme til legen før etter ca. 3 måneder... er ikke det litt rart?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme "problemet" her. Første gang jeg er gravid og ringte til lege for jeg ville vite hvor langt jeg var på vei, men fikk beskjed om at det ikke var "normalt" å komme på kontroll før i uke 10-12 så jeg må vente i 5 uker før jeg får vite noe. Dårlig mottak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som følge av nye retningslinjer for svangerskapskontroll. Første kontroll i uke 8-12, neste "kontroll" er ordinær UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt er det faktisk helt vanlig nå å ikke få første svangerskapskontroll før i uke 10-12. Jeg var hos legen når jeg var litt over 10 uker på vei og syntes det var helt greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig at det er dårlig mottak!! Selv om reglementet sier at kontroll ikke trenger være før uke 12, så kan det jo være ganske mye det er ok å avklare med en lege...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært gravid før, og synes i ettertid at det ikke var noen vits med de første "kontrollene" jeg var på... kommer ikke til å gå til legen enda jeg iallefall... Har man spørsmål rundt graviditeten kan man jo bare bestille en "vanlig" legetime...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg MadamMim *2pp* ! Er ikke noe poeng med de første legetimene. Men husker jeg var SÅÅÅ stressa fordi jeg ikke fikk time før det var gått 6 uker ;) Er nok lett å være litt mer avslappet med nestemann.

Kanskje litt anderledes i HI sitt tilfelle da. Siden hun hadde vært gravid og mistet før. Da hadde jeg nok satt pris på litt ekstra oppfølging....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig. Ikke så mye vits med kontroll før uke 10-12. Er ikke så mye man kan gjøre fra eller til i de månedene uansett... Det er jo lett å få informasjon om hva man bør spise/ikke spise osv. Evt kan man jo hente brosjyrer hos jordmor hvis man ønsker det.

Med tanke lange ventetider hos jordmødre og leger er det jo fint at man prøver å luke ut alle de unødvendige kontrollene?

Andre synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også gravid for første gang. Jeg var hos legen sist torsdag og da var det full rulle med blodprøver, blodtrykk, vekt og bakterieprøver. Igrunnen det meste. Jeg er 6 uker på vei. Fikk beskje om at han ville følle meg opp vær måned og de to siste måneden vær 14 dag. Jeg følte det veldig trykt og godt. Fikk også en bok som svangerskapet der alle mulig tips står. Denne boken er kjempe nyttig fra første uke.

 

Hvis du føler deg uretferdig behandlet ta det opp med din lege eller bytt til en annen. Det ville iallefall jeg gjort. Har hørt masse positivt om de som går til svagerskapskontroll på helsestajonen sin også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei =)

Jeg er på besøk fra mai klubben..

 

Det er egentlig ikke noe poeng å ha legetime før i uke 10-12.. Hvis man lurer på om alt er bra med den lille i magen er egentlig innvendig ultralyd det beste, og det er det vel ikke så veldig mange vanlige legekontorer som har..

Jeg har mistet 2 ganger tidligere i MA, og uansett hvor mange legetimer jeg kunne hatt i begynnelsen, så hadde det ikke hjulpet noen ting.. Så det eneste jeg har gjort annerledes denne gangen er å bestille privat ultralyd i uke 10..

 

Denne gangen er alt bra og jeg er i uke 22 =)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn aller først, så vil jeg si at jeg skjønner at du er skuffet.

 

Husker selv da jeg var førstegangsgravid, jeg tenkte på det h e l e tiden, at jeg var gravid, og jeg kunne ikke få legetime fort nok, for å få bekreftet graviditeten, og snakket med "fagfolk" om svangerskapet mitt.

 

Denne gangen, (nummer to) merker jeg at jeg er roligere, jeg vet hva som venter meg, og jeg tar ting som det kommer. Jeg vet at jeg ikke kommer til å merke stort til graviditeten før jeg er passert uke 12, og det er i grunnen helt i orden for meg å ikke få komme til lege før 20.februar. Jeg bestilte time i går, og de fortalte meg at det er nye retningslinjer, slik at nå er det vanlig å komme til første gangs konsultasjon i uke 10-12. Og for meg er det helt greit, denne gangen.

 

Hadde det vært forrige gang derimot, hadde jeg nok som deg, syntes det hadde vært forferdelig lenge, og jeg mener derfor at det kunne vært forskjell i tilbudet til førstegangs gravide, og flergangsgravide :)

 

Og hvis du er veldig bekymret/irritert på grunn av dette, så synes jeg du skal ta kontakt med legen din igjen, og forlange en ordentlig kontroll. I dette landet har man rett til helsehjelp :-)

 

(Og langt ble det...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei igjen,og takk for alle svar og meninger:)

det som kanskje ikke kom frem i mitt spm var; at jeg er tidligere konisert pga.forstadige til kreft i livmorhals tappen.jeg ble raskt sendt tilsykehuset sist,med god oppfølging.siden jeg da mistet i uke 18,sa legen at jeg skulle bli henvist til sykehuset før uke 8 nestegang jeg ble gravidNår jeg nå etter 1 år endelig har blitt gravid igjen, syns jeg bare at legen tok litt vell lett på det. men nå har jeg fått litt mere ro i kroppen, og har trua på at denne gangen vil det gå bra:)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...