Gå til innhold

vi blir ikke enig om dette med navn og etternavn:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi var egentlig enige om navn helt frem til uke 30, har jo kalt jenta vår det i lang tid, men så syntes plutselig samboer at det ikke var fint lenger. jeg er liksom innstillt på dette navnet, har gått og sagt det til jenta vår i magen. også snakket vi her om dagen hvordan vi skal gjøre det med etternavn. vi er ikke gift har vært sammen i 10 år og han sier han aldri vil gifte seg. han har et etternavn som nesten hele norge heter men mitt etternavn er bare i min familie som heter. blir så oppgitt. nå er jeg i uke 36 er så redd for og føde uten at vi blir enige. siden vi ikke kommer til og gifte oss vil jeg at barnet skal ha mitt etternavn også. hvordan gjør de dette på sykehuset når man ikke er gift.høres sikkert teit ut men vi blir ikke enige. tips ønkes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener at barnet automatisk får mammaens etternavn, men skal ikke si det sikkert.

Skrevet

Hva de gjør på sykehuset? Mange barn som ikke har navn når de ligger på sykehuset. dere har vel 6 mnd etter at barnet er født til å bli enige om dette.

Rett og rimelig vil være å ta begge etternavnene. Det har vi gjort. Fornavn må dere bare bli enige om etterhvert :o)

Synd at du skal bekymre deg for slike ting på dette tidspunktet i svangerskapet...

Skrevet

I Norge trenger du ikke å ha navn eller noe klart. Barnet vil jo bare hete ditt navn og så -'s pike- bakom.

Tror jeg ville hatt ditt etternavn sist, siden det er mye sjeldnere. Men mannfolk kan være gammeldagse sånn. Når det gjelder fornavn har jeg ingen tips, men vet det er flere som har brukt opp navnet i svangerskapet, derfor har jeg selv aldri kalt babyen i magen for navn.

Lykke til :)

Skrevet

her var navn klart ganske fort...

den lille skal ha mitt etternavn først å pappaen sin sitt til slutt.....

dette var det jeg som ville og ønsket....

og han ble veldig glad for dette.....

synd dere ikke blir enige da:s

kjedlig og måtte gå å tenke på dette mot slutten

Skrevet

Vi har litt det samme problemet...

Men hos oss er det slik at jeg vil at babyen skal ha mitt navn som etternavn og pappan`s navn som mellom navn, fordi vi babyen skal ha begges etternavn men mitt etternavn er fredet og skjeldent og hans er vanlig..... Men jeg kommer ikke igjennom med det. Hvorfor skal barna på død og liv ha pappas etternavn og mammas som mellomnavn?? Det virker som at alle mener at det skal være slik... Men har vi ikke kommet lengre i utviklingen og likestillingen enn det?????

Skrevet

Hei.

Ting kan fortsatt forandre seg når ungen kommer ut. Kanskje mannen din ser at navnet passer barnet like vel?

Vi har litt av det samme, bare at vi spøker med det og er vel egentlig i bunn og grunn enige. Jeg bruker likevel å tulle med å si at hvis han ikke skjerper seg så får han ikke skrive under på farskapspapirene, og da er det mor og bare hun som velger navn ; )

Håper nå likevel dere finner ut av det!

Skrevet

han vil egentlig at vi skal ta hans etternavn men jeg vil ha begge. han vil bare bruke et av etternavnene.så da får vi se hva det blir. helt enig med ovenfor. hvorfor skal man alltid bruke hans og bare hans etternavn???????????? vi finner vel ut av det

Skrevet

Som som vi har gjort det da, jeg heter Traa (ja i slekt med Kari Traa) ;) og sambo heter Magnussen, så ungen blir hetende ..... Traa Magnussen :)

Skrevet

Her i gården går vi for samboers etternavn, det er iallefall det vi tenker nå!!

Har alltid selv hatt 2 etternavn og synes det har vært et tungt. Har et kort og enkelt fornavn, og et særegent etternavn fra mor (synes ikke det er noe fint eller at det klinger bra,har ikke noe forhold til det, 3 stavelser) og et "vanlig" et fra fars side (bruker det mest i dag, det klinger best med mitt navn, 3 stavelser)... så tilsammens har det vært tungt!

Derfor velger vi samboers etternavn som er fint,enkelt, 2 stavelser og jenta vår får et enkelt fornavn. Så det blir et lett navn!

Her var det jeg som" tok avgjøreslen":) Har ikke noe å si om det var mitt eller hans, tok det som hørtes finest ut og vi var enige om at lillemor skulle få et enkelt og lett fornavn med ET etternavn.:)

Skrevet

Lite tips;

Man kan i følge den nye navneloven lage ett nytt etternavn- inkl. begge foreldres med binnestrek mellom.Men blir kanksje samme problemstilling- hvem skal være først og sist....

Utdrag fra ssb:

Etternavn med bindestrek måtte man bli født til, eller gifte seg til. Den nye navneloven som kom 1. januar 2003 endret dette. Nå kan par, man behøver ikke være gift, lage felles familienavn med bindestrek, og barnet kan få begge foreldrenes navn med bindestrek

http://www.ssb.no/navn/arkiv/art-2004-01-16-01.html

Skrevet

Hvis dere ikke bestemmer noe annet får barnet automatisk morens etternavn. Det fikk vi i allefall beskjed om. Så dere må melde fra om barnet skal ha et annet enn ditt etternavn..

Skjønner at du syns det er dumt at han plutselig har ombestemt seg ang fornavnet, men kanskje han først nå har blitt vant til det, og blitt ferdig med å "smake" på det, og da kanskje han skjønt at han ikke liker det så godt likevel? Det er vel bedre at han sier ifra enn å bare gå med på et navn han egentlig ikke liker?

Vi velger samboers etternavn for det er det kun hans familie som heter her i verden, og den slekta er ikke særlig stor. Så vi gjør en innsats. hehe :-p

Skrevet

her skal babyen ha samme etternavn som meg og ene etternavnet etter sin far.jeg er ikke gift og ønsker da å ha en fot i sprekken på døra hvis det skulle bli slutt mellom oss.svigerfar mener at babyen skal kun hete etter sønnen men det er min baby og jeg og sambo bestemmer selv.ha begge eller ta kun ditt

Skrevet

Hei!

Vi er gift, men jeg mener at barnet allikevel skal ha mitt etternavn også. Jeg har mitt pikenavn og hans etternavn.

Derfor skal han hete det samme som meg.. :-) Min mann mente babyen kunne hete bare hans etternavn, men jeg har ett ord med i laget jeg også... :-) Det er bare å skrive det på papiret det - han kan jo ikke nekte deg det.... :-)

Vil ikke barne hete ett av navnene når det er eldre (12 år) kan de få det fjernet selv. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...