Xzux Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Jeg prata med nav før jul. Da sa ei dame der at pappan kunne få overtavpermisjon min fra 3.mars. til 14 april.Pga at jeg måtte begynne på skolen før permisjonen min egentlig var slutt. Jeg har bare fått engangsstøtta. Hun prata om nye regler, og at pappan hadde rett til det av sine egne optente penger... VI skulle ring tilbake etter jul,og sifra, og dette gjorde sambo idag. Da fikk han beskjed om at han ikke hadde rett på pappapermisjon fordi jeg fikk engangstøtta. Var ikke samme person som jeg prata med før jul. Men hva betyr dette da????? Fra NAV; Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Far kan, dersom han har rett til foreldrepenger, benytte seg av sin selvstendige rett til å ta ut vanlige foreldrepenger. Faren har jobba lenge og full jobb så han har a tent nokk til og ta permisjon...
___ Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Jeg tror det er denne reglen du er på jakt etter: Folketrygdloven: "§ 14-14 Særlige regler der bare faren har opptjent rett til foreldrepenger Utarbeidet av NAV Drift og utvikling, Fag drift og utvikling, Pensjon og ytelser 18.12.2006 Gjelder fra 01.01.2007 § 14-14 Første ledd - Fars stønadsperiode Når mor ikke har opptjent rett til fødselspenger kan faren ta ut foreldrepenger i opptil 145 eller 195 dager (29 eller 39 uker). Departementet uttalte i forbindelse med innføring av selvstendig opptjeningsrett følgende i Ot. prp nr. 52 (1999-2000): “De tre ukene før fødselen og de første seks ukene etter fødselen som etter ftrl § 14‑8 første ledd er forbeholdt mor, bør etter departementets mening komme til fradrag i fars totale stønadsperiode. Ettersom det ikke er naturlig å snakke om en obligatorisk fedrekvote i situasjoner der bare far har rett til fødselspenger, kan det etter departementets mening forsvares å trekke fra disse 4 ukene. Dersom de ukene som er forbeholdt mor og fedrekvoteperioden kommer til fradrag, vil faren maksimalt kunne ta ut 29 uker med full lønn og 39 uker med 80 prosent lønn. Engangsstønaden kan etter dette resonnementet betraktes som en kompensasjon for at familien mister 13 uker av stønadsperioden.” Faren må avvikle sin stønadsperiode innenfor den ordinære stønadsperioden på 205 eller 255 dager (41 eller 51 uker) etter fødselen eller omsorgsovertakelsen. Dette medfører at faren må begynne sin stønadsperiode senest tolv uker etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, såfremt han ikke vil ”tape” stønadstid. Dersom faren påbegynner sin stønadsperiode senere enn tolv uker etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, vil antall dager påløpt etter de tolv ukene og fram til han starter sin periode, gå til fratrekk i hans maksimale stønadsperiode. Dersom moren frasier seg retten til løpende foreldrepenger og i stedet velger engangsstønad, likestilles dette med tilfeller der moren ikke har rett til foreldrepenger. Det er en forutsetning for farens uttak av foreldrepenger at vilkårene i § 14‑13 er oppfylt under hele farens stønadsperiode. Farens stønadsperiode reduseres dermed dersom vilkårene i § 14‑13 ikke er oppfylt. § 14-14 Andre ledd - Vilkår Faren kan bare ta ut foreldrepenger dersom han fyller vilkårene for rett til fødselspenger. Dette kommer ikke eksplisitt fram av bestemmelsen med er beskrevet under merknadene til § 14‑6. I tillegg kan faren bare ta ut foreldrepenger når vilkårene i § 14‑13 er oppfylt. Se merknadene til denne bestemmelsen. Forrige side | Neste side | Startsiden " Som du ser kan ikke mannen din ta ut fedrekvote, men han kan ta resten av permisjonen, med untak av det som er forbeholdt mor. Engangsstønaden kompanserer for de 9 ukene som er forbeholdt deg.
Xzux Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. januar 2008 Takk for svar, men jeg skjønner enda ikke helt... Innvikla greier dette her..:/ [som du ser kan ikke mannen din ta ut fedrekvote, men han kan ta resten av permisjonen, med untak av det som er forbeholdt mor. Engangsstønaden kompanserer for de 9 ukene som er forbeholdt deg.] Hva mener du med dette? Jeg fikk barn 18 april.07, og har hatt permisjon siden da. Kan pappan ta resten av permisjonen min, som er fra 3.mars til 12 april? Det er vell ikke noe her som er forbeholt mor i den perioden fra 3/3-12/4?
___ Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Far skal kunne ta ut resten av permisjonen ja, men han må be om 80% utbetaling, ikke 100%, hvis ikke får dere problemer med at permisjonen hans må avvikles innen den ordinære stønadsperioden er slutt. Jeg får det ikke helt til å gå opp med den 12/4 som siste stønadsdag, men det stemmer muligens. Ikke gi dere på dette. Mange hos NAV som ikke kjenner detaljene i regelverket godt nok.
___ Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 12/4 stemmer foresten, bare jeg som regnet feil ;-)
Xzux Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 14. januar 2008 Tuller du????? :) Men det er da helt teit at de der ikke har peiling på dette? Nei det med 12/4 er igrunn bare når permisjonen fra skolen er slutt... Altså at det er da jeg har søkt om permisjon til. Men jeg får jo ingen penger fra nav nå, vist det er et år man har permisjon så kan kanskje pappan få permisjonen helt til 18 april da eller?? (da han ble født) Eller terminen 23/4 Vegrer meg litt for og ringe igjen nå og spøre og grave for har lest så mye opp og ned at jeg aaaner ikke hva som er riktig og ikke.... Men vist du sier det, så stoler jeg på deg,hehe:) for vi har syns at dette har vært litt rart....
___ Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Ta med deg kopi av loven. Hvis du ikke får medhold må du kreve en skriftlig begrunnelse. Det har du krav på. Jeg kan ikke garantere at det er faktorer her som jeg ikke kjenner til, men ikke gi deg før du er 100% sikker på at de har rett. Det er veldig mange som får medhold i klager nor det gjelder foreldrepenger. En del av reglene er ganske nye. Mange som jobber med dette som ikke er helt oppdaterte.
Xzux Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 14. januar 2008 Ja jeg får ringe de igjen i morgo. Er 2,5 timer dit, så får ikke dratt dit nå... Tusen takk for svar vertfall... Hadde det ikke vært for det hadde vi nokk ikke finni ut av noe og bare trodd på det de sa......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå