Trultemora er presseklar!! Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Ikke bestandig! Kommer helt an på hvor stor nakkefold fosteret har og hvordan nesebenet til fosteret er! Men har de en mistanke så får du fostervannsprøve! Går nok så bra atte! Klem!
Kjukka Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Tja, de kan vel se det... men er ikke alle leger som er kompetente nok akkurat der... De måler nakkefolden på fosteret, og om den er for lang, så blir man sendt videre. Men jeg tror ikke det er vanlig at man sjekker slikt, om man ikke i en risikogruppe.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Det må sjekkes innen uke 14. Så man må ta privat UL for det.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Ok.. Hva ser de på nesebenet? stort eller lite neseben?
Misses*fødeklar* Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Ofte har barn med Downs også hjertefeil. Det gjelder for så vidt mange typer syndrom. Jeg tenker at så lenge helhetsvurderingen av viktige organer etc. ser bra ut, så er det små sjanser for at det er noe galt. Man har inger garantier, men det vanlige er jo å føde friske barn. Det går nok så bra, skal du se. Og når dette er sagt (høres kanskje rart ut), så er ikke Downs det verste som kan skje... Prøv å tenke positivt og på at alt så fint ut på orinær ul ;-)
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Skal du undersøke om barnet har downs må det gjøres mens barnet er mellom 11 og 13 uker. Det er kun da man kan se kromosomfeilen ved å undersøke nakkefolden. Ved ultralyd i uke 18 er det for sent,
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #8 Skrevet 14. januar 2008 Det er sant som nevnt at nakkefold og neseben må undersøkes i uke 11-13. Jeg fikk for 2 år siden en jente som ikke var frisk. Hadde da vært til ul privat flere ganger, uten at noe "feil" ble oppdaget. Alle indre organer så fint ut, veksten hele tiden bittelitt over gjennomsnittet. Nesen var tydelig litt liten, høy panne, ja noen påfallende trekk. Dette var da ikke downs syndrom, men antakelig et sjelden syndrom. Da hun ikke fikk leve har vi heller aldri fått noe ordentlig svar på hva dette kan ha vært. Denne gangen får vi god oppfølging. Jeg leter etter de samme ansiktstrekkene hver gang jeg er på ultralyd. Men det er visst veldig vanskelig å oppdage små feil ved ultralyd, spesielt når fosteret er sprell levende og det ikke foreligger noen mistanke. Jeg tviler på at downs i seg selv er lett å oppdage på ordinær ul. Men finner de noe galt med hjertet vil det indikere at noe er galt. Fortell at du er engstelig for dette på ultralyden din. Så kan de se litt ekstra etter. Alle er vi redde for at det er noe galt med barna våre, men noen garanti får vi ikke. Selv en fostervannsprøve som er normal gir ingen garanti. Det finnes over 2000 syndromer, downs er bare ett av de mest vanlige vi har. Det er heldigvis sjeldent at noe er galt, men risikoen er det for alle. Det har jeg opplevd. Dette er ikke ment for å skremme deg eller noe, men regner med at du vil ha realistiske svar. Jeg har blitt fortalt nå i min situasjon, for jeg er livredd det samme skal skje igjen, at sjansene for å få sykt barn er uhyre små. Lykke til, som sagt ville jeg nevnt din bekymring til de du går til kontroll hos.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå