KaMa Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Du er her inne også, mener jeg, så jeg legger denne her, så forsvinner den ikke så lett. Jeg har hørt "hadde det vært deg" som en ganske vanlig kommentar når man henviser til hva andre skulle ha følt og gjort i gitte situasjoner, men ikke "det skulle vært deg". "Det skulle ha vært deg/dine unger" står for meg som en fryktelig stygg ting å si. Og nei, for meg og i de miljøene jeg frekventerer er ikke det sosialt akseptabelt å si. Skal det selvsagt sies at jeg knapt nok har satt mine bein i Fana, og dermed ikke kan uttale meg om hvilke normer som råder der ute. Uansett syns jeg at når man skriver så bør man være så korrekt som mulig, så man ikke blir misforstått. Og blir man misforstått så bør man være i stand til å ta selvkritikk.
piano♫ Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Jeg er enig i alt det du skriver, KaMa. Særlig de to siste setningene dine. For man _kan_ faktisk gjøre feil, det bør man ha takhøyde for. Blir man da misforstått, kan man jo klargjøre det og beklage. Ikke beklage at man mente at Pilas unger skulle vært utsatt for dette (hvis man ikke mente det), men beklage at man uttrykte seg klønete og at hun oppfattet det slik.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Du har virkelig hengt deg opp i den setningen du KaMa. Du må vel ha bedre ting å bruke tiden din på.
Gjest ->>- Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Det var da en fantastisk irrelevant argumentasjon.
KaMa Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 14. januar 2008 Niks. Jeg er nyoperert og hjemmeværende for halv maskin. Med unntak av pensum som må leses, så har jeg ikke noe bedre å ta meg til. Plager det deg nevneverdig, så tror jeg du bør vurdere hvordan du disponerer tiden din. Kanskje på tide å logge seg av?
Miss Foster Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Nå gjentar vel Lamela gang på gang i Pilas innlegg at Pila har misforstått setningen hennes/ikke var det hun skrev? Og jeg ser ikke noen grunn til at Lamela skal be om unnskyldning for at noen ikke forstår/eller misforstår det hun ville si? Da bør som sagt heller den personen som startet det innlegget legge temaet død. Og alle prøver vel å være så korrekt som mulig når man skriver? Men uansett hvor korrekt du kan være så vil det vel alltids være noen som kan misforstå det du skriver. Skal du da be om unnskyldning for at noen misforstår det du skrev? Tror ikke det. Og ser vel heller ikke at hvis noen misforstår det du skriver så er det du som skal ta selvkritikk? Da bør vel heller den som misforstår ta selvkritikk - i hvertfall når det en del ganger etterpå gjentaes at man har misforstått? Og ikke kverne om og om igjen på det samme?
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Jeg bør vel holde meg litt utav diskusjonen her siden jeg ikke har deltatt i den, men synes det hele har blitt noe blåst opp, tviler på at lamela mente noe med det, men det var svært unødvendig av henne. I det hele tatt har mange tatt litt av og påstår at "pila" mener ting hun slett ikke mener også..pga at hun påpeker at det er visse kulturelle forskjeller når det gjelder feks følelse av skam, noe som er et helt klart faktum, og hvis ike folk skjønner det bør de virkelig sette seg ned å lese noen bøker, for da har de noen mangler i kunnskapen som de fleste BURDE ha.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #8 Skrevet 14. januar 2008 Du har helt rett. Det er på tide å logge av.......
Gjest ->>- Skrevet 14. januar 2008 #9 Skrevet 14. januar 2008 Det var det hun skrev. Det er ikke så mye å diskutere, uavhengig av vestlandske dialektfenomener. At det ikke var det hun mente er helt kurant, men det er noe med holdningen i responsen som ikke gjør meg spesielt velvillig innstilt til å være forståelsesfull.
KaMa Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 14. januar 2008 Når man setter sammen ord til en setning som gir en mening som normalt vil leses som en ondskapsfull kommentar (du vet hvilken setning jeg mener?) når man leser selve setningen, så har man vel et ansvar for å beklage om ikke hensikten var å levere en onskapsfull kommentar? Når man ikke har mulighet til å sitte inne i hodet på den som skriver den, ei heller kjenner vedkommende privat og vet hva som er normalt for denne personen å si, så mener jeg bestemt at det ikke er den som leser og forstår setningen ordrett slik den er, som skal unnskylde at hun har reagert på den. De fleste normale mennesker ville reagert når noen skriver at ungene dems skulle vært utsatt for grove ting. Jeg syns så absolutt at personen som skriver noe slikt (selv om det er helt egne regler for noen mennesker i forhold til bruk av språket vårt) bør ta høyde for at folk flest leser ordene de leser, og forstår det de leser utfra ordenes betydning, og dermed være hakket mer ydmyk når man ser hvilke konsekvenser det har hatt. Og det er ikke pila som dro frem innlegget, det var jeg. Og nei, ser ikke ut til at jeg gidder å legge saken død. For ordens skyld, det er ikke et fåtall som leste Lamelas innlegg slik pila gjorde det. Ja, man ber om unnskyldning når man skriver noe, men mener noe helt annet, som andre ikke har forutsetninger for å vite.
Miss Foster Skrevet 14. januar 2008 #11 Skrevet 14. januar 2008 Men så lenge Lamela ikke ser at det hun skriver og det noen av dere velger å tolke/tyde ikke er det samme, så kan du vel heller ikke forvente at hun skal be om unnskyldning? Nå sitter vel heller ikke hun inne i hodet på alle andre, og kan på forhånd "se" hvordan noen kommer til å ta hennes setninger/formuleringer? Og som sagt, ikke alle forstod den setningen ordrett slik som f.eks du og Pila heller da...... Og så lenge Lamela mener at hun har skrevet setningen slik hun ville si den - uten å være ondskapsfull - så kan man vel evt. vente på den unnskyldningen til det fryser i helvete, eller? Det er det jeg mener om å la saken ligge død, for man kommer bare til å kverne om og om igjen på akkurat det samme.
KaMa Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 14. januar 2008 Siden du mener setningen var grei når den kom fra Lamela, kan du forklare hvorfor setningen plutselig ble så ugrei når det var noen andre som sa den (Tilab)?
Miss Foster Skrevet 14. januar 2008 #13 Skrevet 14. januar 2008 Har svart deg inne på den andre linken jeg KaMa ) Som sagt - leste for fort og var faktisk irritert på "angrepet" mot Lamela - derfor ble det også svart for fort. Men legger meg langflat der og ber om unnskyldning. For jeg forstod det faktisk som at Tilab med viten og vilje skrev det slik for å "såre"/angripe. Mens Lamela ikke har skjønt at hennes setning kan mistolkes. Noe Tilab ved å skrive det faktisk skjønte - hm ble det litt innvikla å forstå denne? (ikke vant til å skrive norsk lengre skjønner du - noe som egentlig er irrelevant).. hehehehe... Du/dere får fortsatt ha en fin ettermiddag - nå skal jeg faktisk prøve å jobbe litt her.....
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #14 Skrevet 14. januar 2008 Hei =) Så ikke dette før nå. Jeg har bodd i sentrum i mange år også og mener at det er et vanlig uttrykk. Er egentlig lei hele denne diskusjonen nå, men får vel si at jeg er helt enig i at man bør formulere seg så korrekt som mulig (prøver det selv), men at man bør legge godviljen til når man leser. At Lamela burde sagt "Å, dere misforsto meg. Sorry" er jeg enig med, men jeg syns dere drar det langt nå, og fremstår som noe arrogante/ åndssnobber.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #15 Skrevet 14. januar 2008 Og forresten, pila: trodde du helt seriøst at hun mente det sånn?
KaMa Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #16 Skrevet 14. januar 2008 Du får ha en fin ettermiddag du også, Sim69. :-)
KaMa Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #17 Skrevet 14. januar 2008 Vi er vel arrogante noen og enhver i denne diskusjonen.. Jeg syns det var fryktelig arrogant av Lamela å legge munnkurv på andre, men den begrunnelsen at vi umulig kunne ha opplevd det samme selv. Jeg holder fast ved at den vanligste måten å ordlegge seg på er si "hadde du vært...". Men godt mulig vi beveger oss i forskjellige miljøer med forskjellige normer. Bare sånn for å påpeke det... Jeg tror jeg er ganske langt fra å være en åndssnobb, men jeg vet hvor viktig det er å være seg bevisst på hvordan man uttrykker seg. Og der tror jeg at jeg også hadde fått nok. Phu! :-)
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #18 Skrevet 14. januar 2008 Jeg har selv Universitetsbakgrunn og ser hva dere mener, men vi har jo mange ulike bakgrunner her inne. Noen har kanskje ikke gått på skole/ studert på 15 år, og da kommer man kanskje litt ut av det? Andre ser kanskje ikke viktigheten av det, og skriver sånn de prater. Sier ikke at dere er åndssnobber, men dere fremstår litt sånn i denne debatten, ja! Har vært interessant uansett. Jeg har ikke tenkt så mye på muligheten for misforståelser her inne før ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå