Gå til innhold

Fødselspermisjon.... har pappan 6 uker nå??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo skikkelig tåpelig at de ukene faller bort hvis pappaen ikke vil ha de... Hvorfor kan det ikke bare være at de første ukene forbeholdt mammaen, og så kunne mammaen og pappaen fordelt resten av ukene på hverandre slik som de ønsker...? For det er jo slettes ikke alle hverken mammaer og pappaer som ønsker å ta hele permisjonen alene, og i andre tilfeller så er det mammaer som forguder de få ukene av barnets første år at hun helst kunne tenke seg å ha flere uker hjemme!

Argh... Kjenner jeg blir litt frustrert her!

Går det an å dele opp pappaens permisjon, altså at han tar to uker denne sommeren, og så et par uker på høst/vinters-tid, og så de siste to ukene neste år, på nyåret? Og at jeg tar mine ferieuker samtidig?

Vi er gammeldagse av oss, vi er ikke et nymoderne par. Vi liker at pappa står for hovedinntekt, og mamma står for hovedansvar av hus og unger. Vi trives best sånn! Så skal staten komme og fortelle oss at mamma ikke får ansvar for ungene sine i seks uker, men må ut å tjene penger, mens pappa må klumse hjemme med hus og barn... nei, fysj! Dårlig gjort!

Videoannonse
Annonse
Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Er dette kødd?

Skrevet

Dere kan jo ta permisjon samtidig da eller du kan ta ferie eller permisjon uten lønn så slipper mannen din å klumse hjemme med hus og barn som du sier.

Staten sier ikke at du ikke skal ta ansvar for ungene dine......? Merkelig formuliering, men du er kanskje opprørt når du skriver dette? For 20-30 år siden var det ikke vanlig med 1 års permisjon. Fødselspermisjon er et velferdsgode i Norge som er under stadig utvikling. Det er ikke sikkert slik ordningen er nå vil fortsette i framtida.

I framtida kanskje staten "tvinger" mannen din til å være hjemme 6 mnd i stedet for 6 uker.

Skrevet

Jeg håper du tuller.

Uansett står dere helt fritt til å være hjemme eller la være å være hjemme så mye dere lyster. Dere kan bare ikke forvente at staten sponser det når dere driter i det som er basert i barnets behov for tilknytning til begge sine foreldre og helst ser deres eget behov for å gjøre det dere liker best.

Skrevet

HI: Man KAN fatisk fordele permisjonen slik man vil. www.nav.no

Men 6 uker er bare til Pappan ja. Og det syntes jeg er flott. Er bra at vi er inne i en trend som likestiller mamma og pappa =)

Og PS: Er ikke bare mamman som forguder hver eneste dag i permisjonen..

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Det er nettopp fordi det finnes par som dere at det er greit med "tvungen" pappaperm...fordi det finnes fedre som ikke gidder å være hos barnet, og det finnes mødre som ikke vil at far skal slippe til. Dere taper kanskje litt på det økonomisk at far må være hjemme med maks 6 G denne halvanna måneden, men jeg antar at dere ikke blir økonomisk ruinert pga det. Skal du få ekstra tid med barnet ditt fordi mannen din ikke gidder å være far? Han skal bare være en arbeidende kar som skaffer penger? Dere skal være glade at faren faktisk har rett til permisjon...svært få land som praktiserer det, og til og med fedre i Norge har ikke rett til det hvis mora ikke har tjent nok. Gidder han ikke bruke den retten så får det bare være.

Men det finnes ordninger med fleksibelt uttak da...er bare å lese på NAV sine sider!

Skrevet

Det er ingen som tvinger mannen din til å ta 6 uker permisjon. Det er ingen som tvinger deg til å ta permisjon heller. Det et fantastisk godt tilbud til foreldre.

Jeg synes ungene fortjener å få både en far og en mor som føler ansvar for barnas primærbehov så sant det er mulig. Håper etter hvert andelen av permisjon som forbeholdes pappa økes betraktelig. Det vil være et stot fremskritt for likestillingen.

Permisjonen kan for øvrig deles opp. Mor kan til og med ta ferie mens pappa har permisjon. Det er superfleksibelt.

Skrevet

Hei! Vi har gjort sånn som du beskriver; delt opp pappapermisjonen slik at han hadde 2 uker på våren, 2 uker på høsten og 2 uker til jul. Da har jeg tatt ut ferie samtidig. Bortsett fra på slutten da han skulle vært hjemme alene med barnet, men så ble det ikke slik fordi jeg er blitt sykemeldt og kan ikke begynne i jobb enda.

Vi gjorde det fordi vi hadde lyst til å ha et år med mye fri sammen som en familie. Kjenner mange som har gjort samme.

Skrevet

Jeg skrev kanskje litt før jeg tenkte ista, men jeg ble litt frustrert over vår situasjon. Jeg har snakket masse med sambo om det, og han trives ikke like godt som jeg med å gå hjemme, men for andre pappaer som vil gå hjemme så er jo dette med fedrekvote en kjempefin ting! Man kan dele resten av permisjonen, det vet jeg, men hvorfor må 6 uker være forbeholdt far når det finnes fedre der ute som heller vil jobbe?? Jeg VET at samboeren min ikke er den eneste mannen i Norge som ikke vil ta ut sin fedrekvote uten at mor er hjemme. Og jeg vet jo at vi i norge har et supert system når det kommer til fødselspenger, det var bare det at før var det fire uker forbeholdt far, og da kunne jeg ta ut sommerferien min mens han hadde permisjon. Etter hans ønske! Men nå har de økt det til seks uker, og gjør det litt vanskeligere for oss...

Så jeg vil ha svar på om det går an å dele opp permisjonen hans i to-tre økter, og at han ikke må ta hele fedrekvoten på en gang?

Skrevet

Hva er problemet?

Utifra hva jeg forstår så er vel du hjemmeværende. Siden mannen din er hovedforsørger og du tar hånd om hus og barn.

Men det er jo bare å la han droppe hele greia, best sånn for barnet tror jeg. Så han ikke mister han/hun fra stellebordet osv.

Forøvrig kan dere dele opp pappaperm. Med vår første tok mannen min 2 dager i uka til 5 uker var tatt.

Mens med sistemann tok han heldigvis 5 uker sammenhengende.

Mannen din får vel lønn fra jobben sin for det?? Her ble mannen min sin innsats belønnet med full lønn i 5 uker.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Om det var spørsmålet, så er svaret ja!

Pappaen til eldste var hjemme 13 fredager. Han hadde ikke krav på mer. Har du jobba 100 % da? For da skal han jo ha 6 uker, men JA, det kan deles opp akkurat som du vil.

Om du velger og være hjemme da, er opp til deg, men da taper du penger for den dagen, altså 4-5 dager i mnd, men det er jo nesten ikke noe..

Skrevet

Ja men det har du jo fått svar på; hans permisjon kan deles opp! Vi delte pappas del av permisjoene opp i 3 gg 2 uker.

Skrevet

Ring NAV så får du svar på alle dine spørsmål...

JA DU KAN DELE OPP PAPPAPERMISJONEN. Han trenger ikke ta alle 6 ukene på engang.

Skrevet

Takk for saklige svar dere som gav meg det ;o) Jeg har supertregt internett, så jeg så at jeg fikk svar på det jeg lurte på før jeg rakk å poste det jeg skrev igjen....

Det er morsomt å se hvordan dere tolker livet mitt utifra det lille jeg har skrevet om vår situasjon =)

Sambo klarer ikke en dritt hjemme, gjør ingenting husarbeid, rører såvidt ungene, og tjener massevis med penger som gjør at han taper på å gå ut i permisjon.... og jeg er hjemmeværende.

Det er heeeelt galt, og jeg får lyst til å forsvare meg, men da klarer dere sikkert å vri på det så vi høres mannsjåvinistiske ut både jeg og sambo.

Slik som en sa litt lenger her oppe så vil vi dele opp permisjon og ferie slik at vi får ett år med mye familiekos. Familie, samhold og samarbeid er veldig viktig for oss og vi er lykkeligst slik!

Skrevet

Husk bare på at mannen din MÅ begynne sin permisjon første dagen etter at du er ferdig med din del. Hvis ikke mister han retten på de 6 ukene. Kan godt bare være en dag, men det må taes ut og dere må gi beskjed til nav om det, og fylle ut et skjema om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...