Gå til innhold

Thailand med 2 mnd baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde dere dratt?! Hun vi bestilte turen hos var veldig positiv, hadde gjort det samme selv når barnet var 6 uker! Europeiske reiseforsikring var heller ikke skeptiske, men helsestasjonen anbefalte det ikke. Samtidig som de heller ikke frarådet det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er visst delte meninger om det, og noen er veldig harde i kritikken av foreldre som reiser med baby.

Vi skal selv reise til Thailand med vår snart og hun er akkurat 4 mnd gammel når vi reiser.

Jeg er selvfølgelig klar over at i Thailand er det helt andre farer og problemstillinger enn det vi har her hjemme, men jeg mener også at vi har forberedt oss godt og kommer til å få det fint. Både lege og helsestasjon er veldig positive, mens de på vaksinekontoret holdt på å sette kaffen i halsen og rive av seg håret!

Jeg personlig hadde ikke villet/kunnet/orket å dra da min datter var bare 2 mnd. Da hadde jeg ennå ikke fått tilpasset meg livet med babyen og kommet til hektene med henne ordentlig (hun har vært veldig høylytt og krevende med både sove og måltidsrutiner). Men der er vi jo forskjellige, så hvis du føler at du har taket på tilværelsen og overskudd til en lang reise så går det nok bra.

De viktigste tingene å ta hensyn til når man reiser til Thailand med en baby er:

-Varmen er intens! Skygge, hvile, solkrem og masse å drikke er viktig!

Ikke vær for lenge ute i varmen av gangen, se an babyens form og gå evt til rommet og hvil og avkjøl dere hvis den lille plages av varmen.

-Det er stort sett veldig rent og pent i Thailand, og det holdes høy standard og god hygiene på hotellene. Likevel er bakteriefloraen der en helt annen enn vi er vant med hjemme og det varme, fuktige klimaet gjør at bakteriene formerer seg utrolig raskt. Vær derfor supernøye med håndhygienen og ta med mange pakker antibac servietter eller tilsvarende håndsprit og vask hendene med dem før dere tar i babyen.

-Ammer du? I så fall er den lille nokså godt beskyttet av dine antistoffer og har en viss immunitet både mot det du er vaksinert mot og det du har gjennomgått av sykdommer tidligere. Hvis du ikke ammer så ville jeg forhørt meg om 3 mnd vaksinen evt kunne gis tidligere eller om det er andre tiltak som kan gjøres for å forebygge sykdommer.

-Ta med myggnett og gjerne et ekstra myggnett i reserve også! Myggen kan være et problem i Thailand om kveldene og selvom det ikke er malaria i f.eks Phuket området, så kan man få andre infeksjoner av stikkene.

-Bestill bosted på forhånd og velg et som passer til deres behov. Mange steder finnes det vannkoker på rommet, eller kokeplate hvis dere skal bo i bungalow slik at dere kan koke vann til drikke, vaske flasker og smokker etc. Hvis ikke så går det an å ta turen til et kjøpesenter å få kjøpt en billig vannkoker.

Dette var kanskje mer info enn du trenger, kanskje er du både kjent i Thailand og vet alle disse tingene allerede. Du spurte jo egentlig bare om alder/reising. For å komme tilbake til det så vil jeg bare si at det er bestandig en risiko å reise med barn til fremmede steder. For en på 2 mnd er det noen farer som f.eks heteslag, infeksjonssykdommer etc. Men det er jo ikke risikofritt å reise med en aktiv og nysgjerrig 5 åring som snubler og detter, går seg bort, liker ikke maten og klår på alt han ser og glemmer å vaske hender heller da....... Eller å reise med en 15 åring som gjerne vil ut å gå på bar om natta.......En baby har man i allefall nokså god kontroll på og kan beskytte godt tenker jeg.

Ønsker dere en god tur og håper dere får det fint!

Skrevet

Det hadde jeg aldri i livet turt!!! No way! Jeg hadde nok i allefall ventet til barnet var 1 år, men det er meg.....

Skrevet

Jeg hadde ALDRI reist med en 2mnd gammel baby!

Hva dama på et reisebyrå eller på Rimi har gjort hadde ikke spillt noen rolle..

Skrevet

Ja. Hvis dere har lyst til dette og mener at dere får det til, så bare reis.

Vi tokk med oss sønnen vår til Mellom Amerika da han var 3 mnd. Og har senere vært i både Tanzania og Thailand med små barn. Det er helt topp. Men så har hverken vi eller barna vært syke, skeptiske eller redde. Også tar vi dagene helt med ro. Det samme med flytur, ikke stress, ha god tid og roen vil smitte over på barnet som, forhåpentligvis raskt sovner i fly duren.

God tur, dette går så greit.

Skrevet

Hei!

Vi bestilte også reise til Thailand, men så fort hun ble født avbestilte vi med en gang. Hadde ALDRI reist med en på 2mnd. Har jobbet på reisebyrå selv og har reist mye selv. Trodde at dette skulle gå greit for oss, men det ville bare bli pes å reise. Mye bekymring pga varme, hva hvis hun skulle bli syk osv... Vi turte rett og slett ikke. Det hadde ikke blitt noen ferie på oss om vi skulle bare sitte inne pga varmen. Flyturen kan også bli forferdelig, men også selvfølgelig gå bra..

Masse lykke til om dere reiser. Vi turte ikke...

Skrevet

Jeg ville ikke dratt. På helsestasjonen vår sa de at de ikke anbefalte turer til subtropiske strøk før de er 4 år. Grunnen er at de ikke har utviklet immunforsvaret. Jeg tenker også at de er ekstra utsatt når de er under ett år, for da er de ikke beskyttet av de vaksinene man tar når de er 3,6 og 12 mnd - og det er større sjanse for å bli smittet av de sykdommene når man er i subtropiske strøk.

Det er ikke noe problem å være i Thailand så lenge det går bra, men dersom de faktisk blir smittet så er det så mye farligere...

Meningen til han du bestilte turen av hadde jeg nok ikke vektlagt særlig. Han har kanskje ikke tenkt på smittefare osv men tenkt mer på hvor deilig det nok er å feriere på en strand med små barn.

Det er heller ikke noen tvil om at reiseforsikringen din gjelder, så det er nok med bakgrunn i det at europeiske har uttalt seg.

Så jeg hadde nok definitivt hørt mest på helsestasjonen.

Thailand er sikkert ikke blandt de værste stedene å dra siden de har mye turisme. Men kan dere ikke ha det til gode og dra til et sted i Europa i stedet? Drar dere i sommer lover jeg dere at dere vil kose dere med babyen i solen. Da tåler den nok litt mer, flyturen er kortere, dere har kommet mer inn i rytmen som foreldre og det er tryggere.

Skrevet

Så spørs det da... møter man en helsesøster som er glad i å reise og som faktisk har reist litt.. så er det sikkert helt greit og fint... men hvis man derimot møter det motsatte.. ei som aldri har reist og som liker seg best hjemme på bjerget.. hun vil nok si at alt er huff huff farlig og må ikke finne på å dra! Så tror vel man må stole mest på seg selv jeg da... ville såklart ikke reist til thailand hvis man aldri har reist noe særlig før... men vi er godt vant med reiser.. reiser nok ganske så mye mer enn de fleste.. har vært i thailand før... og såvidt jeg vet selv så har vi da greit med sunn fornuft... så stoler på at vi skal klare det ganske så bra jeg! Klarte meg da helt alene i 3 mnd i asia sist.. tar så klart forhåndsregler...så burde vel klare to uker med mann og barn nå! MEN SOM SAGT... OPP TIL HVER ENKELT HVA DE GJØR!

Skrevet

Vi reiser til Thailand når mini er 5 mnd. Helsesøster var selvfølgelig veldig skeptisk, men alle LEGER jeg har snakket med, mener at det ikke er noe problem. For min del er de positive til at jeg kommer til å fullamme mens vi er der og at han akkurat rekker å få 5 mnd vaksinen før vi reiser. Men det er DU som er mamma og vet best for babyen din og deg selv. Er du veldig nervøs og redd for at noe skal skje, må du selvfølgelig bli hjemme, men om du gleder deg (som jeg regner med at du gjør), så syns jeg det bare er å pakke sakene og reise østover!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...