Gå til innhold

noen som har startet bedrift med bekjente? frustrert...

Anbefalte innlegg

Skrevet

har jobbet en plass i ni mnd, og bestemte meg for å slutte. Hadde snakket med kollegaen min lenge om at det hadde vært gøy å starte opp noe eget, da mn jo blir litt friere, artigere å jobbe for seg selv etc...Hun er en kjempekoselig dame jeg føler jeg har blitt veldig godt kjent med, så jeg lurte på om hun vurderte noe slik? Og det gjorde hun, hun hadde tenkt på det i mange år....Jeg snakker med gubben min, som sier at han kan stille penger, siden ingen av oss hadde noe særlig av det...Han ville da dele selskapet (AS ) i tre og gi oss en del hver, samtidig som han hadde en tredjedel, siden han ville ta all risken og stille alle pengene. Det ville ikke hun, hun hadde litt penger selv, så da ble det avgjort at han skulle spytte i halvparten og hun halvparten. Siden han stiller med pengene og står som eier, vil han jo gjerne se hva vi bruker de til, så han vil ha en plass i styret,sammen med revisor eller en annen, så ikke hun blir alene på sin side... Dette har vi vært klar på siden dag 1. Men nå sier hun plutselig NEI, det vil hun ikke, hun vil at bare hun og jeg skal styre alt selv....Det var det hun hadde sett for seg....Cluet her er at jeg hele tiden har sagt at jeg er avhengig av å ha med han, siden han stiller pengene for meg....Vi har sagt at hun skal få være daglig leder, hun skal få bedre betalt siden hun sitter med mer kompetanse etc....Hun har også allerede sagt opp jobben sin, så nå føler jeg en viss skyld i det også, siden det ikke ser ut til at vi klarer å bli enige her...Jeg skjønner at hun har sett for seg bare oss to- uten at jeg skjønner hvordan siden jeg aldri har lagt skjul på at han må være med, men at han ikke skal legge seg borti den daglige driften, siden det er vi damene som skal drive firmaet, og siden han kan absolutt ingenting av dette yrket..Er det bare meg eller virker det som om hun plutselig tror at vi er avhengige av kopmpetansen hennes, og prøver å presse oss til å få den hele og fulle styringen over alle pengene og hele firmaet?? Og hva gjør jeg da??

Er det noen bedriftsledere her som har innspill?? HJELP !!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke erfaring selv, men har familie som har brent seg på det der. Farmor starta et skyssselskap sammen med en bekjent for endel år sia og siden han mangle kapital så stilte hun med penger, da selskapet gikk konkurs tapte hun alt og satt igjen med regninga.

Lurt å fordele risikoen på flere, og aldri starte buisness med venner, bejente går, men da må man kunne bli enig om hvilke andeler hver enkelt skal ha.

Vi har planer om å starte noe selv når vi får kapital nok, og er svært skeptisek til å dra inn andre i foretaket.

Skrevet

Jeg forstår henne. Tror faktisk jeg ville stilt samme krav som henne. Jeg forstår ikke helt hvorfor mannen din skal sitte i styret når han ikke har noe å bidra med i forhold til driften. Er det ikke bedre at du låner pengene av mannen din og så får dere med dere et styremedlem som har kompetanse som dere trenger?

Skrevet

Jeg ville ha satt meg ned og hatt en god samtale med henne. Si det som det er: du er avhengig av at din mann tar del i firmaet, eller så vil du gjerne gå videre uten henne. Som du sier så har ikke du økonomi til å starte noe uten din mann. Det at han må utebli taper jo hun bare på - for da kan ikke du bli med.

Ikke noe godt nå det allerede nå blir knute på tråden. Kan du klare dette alene- uten henne? Uansett er hun en voksen dame som selv har tatt avgjørelsen om å si opp jobben allerede nå. Ikke føl deg ansvarlig der.

Skrevet

Han vil sitte i styret fordi han står som eier av halvparten av firmaet, og fordi det er snakk om mye penger - ikke bare 100 000 for å si det sånn.... Han kunne ha lånt meg penger, men det har aldri vært i diskusjonen, både fordi jeg ikke vil låne så mye penger av han, og fordi det var hans ide til å begynne med å starte opp, at vi to skulle starte opp. Men så sa jeg at hun var interessert, og da bestemte vi at det var lurt å ta med henne pga kompetansen hennes....Og han kan hjelpe oss med masse kunder, så det er ikke helt sant at han ikke kan bidra, for antagelig kommer hna til å skaffe oss mye buisness, pluss hjelpe med å kjøre ut varer, pakke og lempe, ordne elektrikk etc....Så i utgangspunktet gjorde han dette for at han også skulle kunne finne på noe annet når han ikke lenger orker å være håndverker.....Og da ville han jo gi henne aksjer gratis, uten at hun stilte med NOE penger eller noe....Så det er han som er hjernen bak kan du si....

Skrevet

Kan jobbe alene ja, men har forholdsvis lite erfaring i bransjen. På den annen side har jeg vært selger i ti år, så det kan jeg :-) Bare at jeg gruer meg for å starte opp helt på egen hånd- litt skummelt.....Men har fått bare gode skussmål fra leverandører og kunder i bransjen etter at jeg sluttet, så jeg har vel ikke gjort det så dårlig den korte tiden jeg jobbet med dette heller:-)

Dumt når det blir misforståelser slik, hun har vel alltid sett for seg en ting, og når vi kom og ga tilbudet på hun kunne være med og starte, så har vel hun sett for seg at det skulle bli slik som hun hadde sett det for seg, uten tanke på hva jeg faktisk har sagt.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...