Gå til innhold

Når kan man søke barnehageplass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man vente til barnet er født, eller kan man søke om plass mens man går gravid? Vet noen hvordan det er med barnehagedekning i Skedsmo kommune? Er vel ikke fullt så ille som i Oslo vil jeg tro..

Hvordan søker man om plass?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange kommuner har opptak via barnehageweb. Her (Sandnes/stavanger) er det søknadsfrist for augustopptaket 1. feb. og du må ha personnr for å søke. Men du kan søke hele året utenom hovedopptak.

Ring servicekontoret i kommuen din og spør, eller sjekk nettsidene deres - eller lokalavisa :-)

Skrevet

Er det opptak bare noen ganger i året? Vi har termin i mai og jeg kommer til å være ute i permisjon i ett år. Må vi da vente fra mai til august før gutten kan gå i barnehage??

Skrevet

Det er som regel et hovedopptak i forbindelse med oppstart av nytt barnehageår i august. Da er det jo et lass med ledige plasser som skal fordeles. Dette har som regel søknadsfrist i februar/mars. (vet at det noen steder er opptak til jul og)

Men det er mulig å søke hele året fordi det kan jo være det er/blir noen ledige plasser f.eks. fordi folk flytter, det er overkapasitet ol.

I kommuner som ikke har full dekning eller overdekning er det ofte vanskelig å få plass uten om hovedopptak, men man kan jo være heldig.

Så ja, det kan være at dere ikke får plass i mai, men jeg ANER ikke hvordan det er i din kommune. Der jeg bor påstår de at det skal være mulig å få plass når som helt på året fordi de skal få full dekning, men jeg skal nå se det før jeg tror det...

Dessuten er detmange som har ansinitetsprisipp på ventelistene slik at det er lurt å søke med en gang ungen er født...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...