pandabjørn Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 er det flere menner som ikke skal gjøre det?? i går var vi hos mine foreldre og snakket om bryllupet om sanger og taler....jeg sa at A ikke hadde særlig lyst til å holde tale til meg og heller ikke lage sang..mamma sa at det må han heller ikke, (jeg har også sagt det før) da mine foreldre ble gift så holdt heller ikke pappa tale til mamma.....dette var for 48år siden da hehe... tror min samboer ble 10kg lettere etter den praten så nå gleder han seg til bryllupet enn å grue seg, pga han trodde han måtte holde tale eller lage sang
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Men på den annen side...... Jeg har vært i 18 bryllupp (er bare 27 år), og ALDRI opplevd at brudgommen ikke har holdt tale. Det forventes at brudgommen skal holde tale, så det kommer nok en del bemerkninger på det (iallefall litt hvisking med bordene, desverre...). I fjor sommer var jeg i 7 bryllupp, og alle talene var rørende og morsomme. Joda, brudgommene var nervøse, men det gikk fort over underveis. Skal være litt slik da :-)
pandabjørn Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. januar 2008 INGEN kan forvente at brudgommen skal holde tale..og heller ikke brudens far !! for å si det slik... hvis det er noen som kommer til å vise og tiske ja da får de bare gjøre det da.......jeg vil IKKE tinge min samboer til å holde tale....ville du gjort det kanskje?? og du er så feig som ikke tørr å skrive nicket ditt! regner med at gjestene får greie på at ikke min samboer skal holde tale så da blir det heller ingen visking og tisking rundt borde hehe
FuriLaks Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Hvis det blir sånn at brudgommen syns det er HELT forjævlig å holde tale og går og gruer seg skikkelig til sitt eget bryllup, syns jeg virkelig han skal få lov til å la være. Noen har seriøst angst for å prate i plenum og det syns jeg man skal respektere! Pappa har sagt til meg at han vil gjøre alt som trengs, UTENOM å holde tale. Tror han hadde blitt psyk hvis han hadde måttet det. Jeg var forresten i et bryllup i fjor der mannen ikke holdt tale, husker at jeg syns det var litt rart, men han hadde skrekken stakar, så folk hadde full forståelse for det.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Synes det skal være opp til hver enkelt jeg:) Vet selv kor forferdelig det kan være å snakke foran en stor forsamling, og atpåtil snakke om følelser over kor gla man er for å funnet drømme dama kan bli litt mye for noen!! Ville hatt full forståelse for at noen ikke vil gjøre det.... ville ikke klart d selv, så d så
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 jeg hadde ALDRI tvunget min mann til å holde tale. vet han hadde grudd seg noe helt grusomt derfor syns jeg han skal slippe. Noen begynne faktisk å stamme osv når di skal snakke i store forsamlinger! hvorfor er det mer akseptert at dama ikke har tale??? nei vettuhva det er VÅR dag. ikke bare brudens dag. Vi skal kun være 8 stk i vårt bryllup så der blir det ingen taler da:o) håper jeg..
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Neida, mente da slettes meg ikke at en skal tvinge han til å holde tale. Men det er VELDIG VANLIG, og det "foreventes" at brudgommen skal gjøre det. Jeg hadde reagert viss ikke, selv om jeg hadde fått vite på forhånd at han ikke kom til å holde tale. Det er liksom en del av det å gifte seg det....at brudgommen holder tale til sin tilkommende. Men vil han ikke, så må han jo selvsagt ikke! Det bestemmer jo han selv. Bare sier at det er uvanlig, og kanskje litt rart jeg..... men likevel helt greit. Talen fra brudgommen kalles manndomsprøven(en av de....he he), og det er jo ikke uten grunn. Mange gruer jo seg litt da. Men så løser alt seg opp siden en er omgitt av mennesker en kjenner og sin elskede :-)
Mamman til Mari Skrevet 14. januar 2008 #8 Skrevet 14. januar 2008 Jeg synes heller ikke at noen MÅ holde en tale i et bryllup. Har det samme i vårt i bryllup, bare at det gjelder faren min. Moren min synes at han må, jeg synes han bør velge det selv. Ønsker ikke at han skal grue seg til bryllupet pga talen, noe han nok helt sikkert ville gjort. Ønsker at det blir en dag der alle koser seg, og ingen gruer seg :-) Synes det er fint at samboeren din gjør det nå, s@nder og Linnea :-) Men selvsagt er det forskjell på folk.. Noen kan helt sikkert "ta seg litt sammen" og si noen få velvalgte ord selv om de i utgangspunktet ikke har så lyst, men for andre ligger det bare ikke til å tale i store forsamlinger.
Pappas fultreffer :) Skrevet 15. januar 2008 #9 Skrevet 15. januar 2008 Jeg har ikke lyst til å holde tale selv, så da forventer jeg ikke at min mann gjør det heller. Men det hadde vært veldig kos om han ville gjør det da Men han skal få slippe om han ikke vil.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #11 Skrevet 15. januar 2008 i vårt bryllupt holdt vi ingen taler til hverandre eller sang, mannen min har angst for og holde tale.... og gledet seg masse til bryllupet da vi fant ut at vi ikke skulle holde tale.
pandabjørn Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 15. januar 2008 akkurat som min tilkommende mann det da man skal ikke grue seg i sitt eget bryllup bare pga at man må holde en tale...
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #13 Skrevet 16. januar 2008 Vel, jeg er i prinsippet enig i at man ikke skal behøve å grue seg, men samtidig er det veldig skikk og bruk (jeg har heller aldri vært i noe bryllup der brudgommen ikke har holdt tale, men kjenner noen som var det en gang, og de synes det var veldig rart og nesten litt pinlig). Jeg hadde faktisk blitt skuffet hvis min tilkommende ikke hadde sagt noe Litt sånn at det må være mulig å ta seg sammen den ene gangen og si noen få ord (trenger jo ikke være en lang tale), i stedet for bare å velge "the easy way out" og la være. Dette er en anledning da man skal vise å sette pris på hverandre, og de færreste (men sikkert noen) har vondt av å manne seg opp og si noen ord. Dersom man bare skal unngå ting som er vanskelige vil man heller ikke vokse på det. De første gangene jeg holdt tale var jeg kjempenervøs, men nå er det overhodet ikke noe problem. En gang må være den første - sjelden man kan gå igjennom livet uten å noengang behøve å snakke i forsamlinger - og hvis det er noen som fortjener at man prøver, ¨så er det den personen man har valgt å dele resten av livet med. Litt nervøsitet har aldri skadet noen. Så beklager, men lite medfølelse å få herfra...
Spent28! Skrevet 16. januar 2008 #14 Skrevet 16. januar 2008 Mannen min er av den stille typen, og innmari sjenert. Jeg ville ikke at dette skulle bli en dag han gruet seg til, så jeg sa at det var ehlt greit at han ikke holdt tale. Da jeg kom til middagen lå det et nydelig brev til meg fra han, på tallerkenen min! Det var uventet, og innmari kos!
Pappas fultreffer :) Skrevet 18. januar 2008 #15 Skrevet 18. januar 2008 Min samboer har sagt han ikke vil holde tale, men igår så var det visst ikke så sikkert lenger. Jeg sa jo til ham at han kunne lage en PowerPoint presentasjon om han ville. Kanskje med en morsom tittel, foreksempel: "Da han møtte henne" Også med bilder og forskjellig fra den tiden vi først traff hvernadre og frem til den dagen vi gifter oss. Syns det hadde vært vel så kos jeg da
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #16 Skrevet 18. januar 2008 Jeg har alltid vært sååå glad for at jeg er jente og at jeg da slipper å holde tale for er det noe jeg IKKE liker så er det å snakke foran mange mennesker, men vet dere hva? Jeg skal faktisk holde tale for min min mann! Jeg vil at ALLE som er der 90 stk skal få vite akkurat hva jeg føler for den fantastiske personen som han er og jeg har sommerfugler i magen når jeg tenker på det! Kommer jeg til å grine? JA! Kommer jeg til å være drriiiiit nervøs? JA! Men jeg vil virkelig fortelle ALLE hvor mye jeg elsker den mannen! Forstår ikke at ikke deres menn kan ta seg sammen i et par minutter for dere.
Mamman til Mari Skrevet 18. januar 2008 #17 Skrevet 18. januar 2008 Det er da virkelig forskjell på folk... Ikke greier å ta seg sammen sånn. De fleste kanskje, men ikke alle.... Hvis en gruer seg i ukesvis/månedsvis i forveien, bør en la være spørre du meg, og heller kunne nyte tiden før og forberedelsene med glede og spenning. Jeg har aldri holdt tale før, men gleder meg faktisk til å si noe på denne dagen. Samboeren min har holdt "hundre" taler, vært toastmaster flere ganger, så han takler det fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå