ruffen Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Jenta vår på 1 mnd vil ikke sove i egen seng på natta. Hun kan sovne ved puppen eller i armene våre, men etter få minutter i senga våkner hun igjen. Viss vi bare lar henne ligge, blir sutringa etter hvert hyling. Noen som har tips til å få henne til å trives i senga si? Hun er også litt urolig på kveldene, Vet ikke hvorfor... Får hun ligge i senga vår, sover hun veldig søtt. Hun ligger ikke tett inntil meg, men med egen dyne, så det er litt rart... Har lagt ammeputa rundt hodet hennes for å få det litt tettere, og hun ligger på lammefell. Er redd hun skal få som vane å ligge i vår seng, og det vil jeg helst unngå, men hvordan? I natt prøvte jeg i flere timer. Tok henne opp og gikk litt med henne i armene. Hun sovnet hver gang, men våknet i senga si. Til slutt var jeg så trøtt at jeg ga opp og vi slokna etter amming i senga begge to. På dagen er hun lett å legge. Kan legge henne våken i lekegrinda i stua og hun sovner selv.
Solskinnsjenta Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Har du prøvd å sette senga hennes helt inntil deres? Slik at hun kan merke at dere er der, selv om hun ikke ligger sammen med dere i sengen. Noen barn har mer behov for nærhet enn andre. Kan hende det at hun ligger i deres seng kan være greit en periode. De ligger der ikke akkurat til de er konfirmanter... Tenk litt over det, og tenk over hvorfor du gjerne vil ha henne i egen seng. Spedbarn kan ikke bli bortskjemt, ihvertfall ikke på kos og nærhet! Det å sove i samme seng er jo også mer praktisk i forhold til nattamming, ingen av dere trenger å våkne helt opp, og sover derfor bedre. Ellers så sier de at hvis du kan telle 100 tunge pust, så sover barnet tungt nok til at du kan legge det fra deg.
SaDa Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Prøv å legg en t-skjorte el. som du har hatt på deg et par timer i sengen.. Da får hun lukten av deg..
ruffen Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 14. januar 2008 Skal prøve å flytte senga litt. Den står litt bortenfor vår nå. Vet at spedbarn ikke kan bli bortskjemt på kos, men vet også at det blir enda vanskeligere å venne av vaner etter hvert som månedene går. Hovedgrunnen til å ligge i egen seng, er rett og slett at det blir litt trangt i vår, og at faren sover dårligere når hun ligger sammen med oss. Jeg og babyen sover som steiner, men jeg blir litt øm i ryggen pga at jeg ligger litt skeivt. Skal prøve med ei t-skjorte, men har prøvd å ligge på fellen hennes ei stund, slik at den skulle lukte litt mamma, men det funka ikke... Det er bare så rart at hun sover bra alene på dagen... Tar i mot alle tips med takk! )
Sofiamamma Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 hei! jenta vår var akkurat sånn de første 2 mnd. prøvde å legge en t-sjorte jeg hadde brukt i sengen hennes, satte sengen helt inntil vår seng osv. men hun våknet alltid noen min etter vi la henne ned, å da kunne hun være våken i flere timer. Dersom hun fikk ligge i vår seng (med egen dyne) sov hun kjempegodt! Hun var også urolig på kveldene i begynnelsen. Nå er hun 3 mnd, å ligger i egen seng. legger seg kl 8-9, og sover hele natten til kl 8 (med 1-2 ammepauser). Vi ga nesten opp å prøve, men det ble liksom bare slik av seg selv etter hvert. Kanskje hun bare trengte litt ekstra nærhet/trygghet i begynnelsen. Håper det går slik med deg også!!
Hanne31 Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Gutten vår er 2 1/2 mnd og helt lik. Har prøvd alt og det ender bare med at vi sovner mellom kl 4 og 6 og er slitne begge to. Han sovner sent når han får lige i vår seng nære puppen også, men som regel ikke så sent. Har fått det rådet og vente litt så vil det gå seg til av seg selv når han blir rundt 3-4 mnd. Må sikkert jobbe litt for det, men slipper unna den forferdelige hylinga iallefall. Får krysse fingrene for det.
simsalabima Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Hei! Jenta mi var helt lik de første 3 mnd. Jeg holdt på å klikke:) Men prøvde hver kveld noen ganger å legge henne fra meg etter at hun hadde sovnet med puppen. Plutselig så gikk det;) Dette skjedde da hun var ca 3mnd, etter hvert fikk jeg henne til å sovne der også. Er nå 4 mnd og går stortsett greit. Det har tilogmed blitt sånn nå at når jeg ammer henne på natten så våkner hun noen ganger veldig og vil prate og styrer felt. Men når jeg løfter henne over i senga si så sovner hun, og det gjør hun ikke i min seng;). Mitt råd, er å prøve hver kveld noen ganger, så er jeg ganske sikker på at en kveld så går det greit når jenta di blir trygg nok. Men ikke stress med det.. Jeg stresset veldig, å angrer nå, for det gikk jo tilslutt:). Merket veldig forskjell på mange ting den siste måneden. Jeg lekte også med henne hver gang hun våknet i senga si om dagen noen minutter før jeg tok henne opp, sånn at hun skulle forbinde senga si med noe positivt. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå