Tredje bolla i magen :) Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Har man automatisk sameie når man gifter seg? Vi har ikke satt opp noen form for avtale eller testamente. Vil det da si at alt vi eier er felles uansett hvem sitt navn det står i? Og hvordan blir det ved et eventuelt dødsfall eller skilsmisse? Nå har vi både bil, skuter, campingvogn og henger i mannen min sitt navn. Han betaler huslånet og jeg betaler regningene og det utgjør like mye i mnd. Huset står på oss begge... Vi tjener like mye og betaler like mye i mnd. I tillegg sparer vi en del i mnd, på fond som står i hans navn. Har jeg rett på halvparten av dette hvis vi skulle gått fra hverandre?
*Super*Mamman* Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Ved skilsmisse har du rett på halvparten, om dere ikke har særeie på noe. Hvis han dør, er det du som arver det,men har dere barn sammen mener jeg dere må dele likt. Ikke helt sikker på akkurat det. Har dere dødsforsikring?? Er iallefall veldig lurt å ha om dere har mye boliglån. Da blir halvparten av lånet dekkt opp ved et dødsfall..
Mammaen til Turid Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 dersom en ikke har særeie når en gifter seg, blir det automatisk delt dersom man skulle gå fra hverandre.. ved dødsfall faller vel alt på deg regner jeg med, dersom dere ikke har testamente..
Lykkeliten123 Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 *Tihi* Jeg leste feil, jeg... "Hvordan går det med samleie når man er gift?" Hehe, skulle til å si STRÅLENDE ;o)
mareritta nr2påvei*høygravid* Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 He he he, det var det jeg leste også.... Jeg lurte på om det var noe forskjell... Tydeligvis ikke i følge Lykkeliten 123 Ha ha ha
Nordlyspar♥ Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Trodde at det man hadde med seg inn i ekteskapet, tok man også med seg ut.....
sydilla Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Tror det er sånn at det du har med inn tror jeg du har med ut. Alt som skaffes etterpå er sameie hvis ikke annet avtales spesielt. Hvis du arver noe fra noen tror jeg du får særeie på det, men jeg er ikke helt sikker. (Mamma har i alle fall særeie på noe penger hun har arvet, fordi det ikke skal gå med i sluket vhvis gården til pappa går konkurs. Men jeg vet ikke om det er avtalt eller automatisk at det blir sånn...)
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 14. januar 2008 #8 Skrevet 14. januar 2008 Hehe....jeg leste også samleie...off. Joda,man har det som gift også...hihi.
Mininni Skrevet 14. januar 2008 #9 Skrevet 14. januar 2008 Først en liten oppklaring: Det heter ikke egentlig sameie når man er gift, det heter felleseie . Utgangspunktet er at man har felleseie når man er gift, hvis ikke annet er avtalt. Det er også regler om skjevdeling (som innebærer at du kan ha rett på å ta med deg det ut som du hadde med deg inn hvia du skiller deg, litt enkelt sagt). Hvis man får arv eller gaver fra noen andre, kan giveren bestemme at gaven skal være ditt særeie. Felleseie/særeie får imidlertid bare betydning ved skilsmisse. Ved dødsfall arver ektefellen etter loven en god del, og hvis avdøde ikke har barn fra før (særkullsbarn) har man også rett til å sitte i uskifte, dvs at man blir sittende med alt og disponerer det uten å måtte skifte med eventuelle (felles) barn. Han noen av dere særkullsbarn, må disse gi sin aksept for at man skal kunne sitte i uskifte. Så, i utgangspunktet er alt felleseid når dere er gift, men det kan altså være unntak ifm. skjevdeling (det kommer bare på spissen ved skilsmisse) - det er imidlertid en så konkret vurdering at jeg går ikke nærmere inn på den. Det har således ikke egentlig betydning om noe formelt står registrert på den ene eller den andre. Men blir det mye krangel ifm skilsmisse, så krangles det ofte om dette også, uansett... Har noen av dere særkullsbarn vil jeg sterkt anbefale både testamente og ikke minst en livsforsikring, så man ikke risikerer å måtte kjøpe ut særkullsbarna og ikke kunne bli boende i huset/beholde bilen mv.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #10 Skrevet 14. januar 2008 Trodde også det var samleie. er ikke gift da, så var bare nysgjerrig:) hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå