Gå til innhold

Jeg føler at jeg sliter....

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en 2 åring her.

Han er verdens beste når han er i godt humør. Men så fort vi gjør noe han ikke liker så er helvete løs.(bleieskift,vasking ol feks.)

Han slår,biter og klyper. Og det ser ut til at han gjør dette med vilje. Prøver å være rolig,si det ikke er lov.ol.At mamma får vondt.(han vet hva det betyr)

Men Prøver også å bare overse.

Men ofte så blir jeg og irritert.Når han ikke gir seg. Det blir jo sikkert ikke bedre av det.

Prøveråforberede han på hva som skal skje."nå skal vi gå på badet og skifte bleie" Spør om han skal ha med den leka han driver med feks og.

Har noen no lure tips?No konkret hva jeg kan gjøre?Er så utrivelig når det er slik=(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine råd:

-Ikke spør han om han vil f.eks.pusse tennene. Si heller "Etter barnetv skal vi pusse tennene". Si så etter barnetv at "Nå skal vi pusse tennene!".

Om barnet slår seg vrang sier du: "Skal jeg bære deg eller går du selv?"

Fungerer veldig godt her i hus å bruke en slik metode på nesten alt.

-Ikke gi for mange alternavtiver. Ikke spør om han vil ha f.eks. grønnsaker - bare legg grønnsaker på tellerkenen hans. Ikke alltid han vil spise det, men en dag prøver han - før eller siden. Ros mye!

-Det er lov å gi en 2-åring time-out. Min sønn får først en advarsel :

"Din tullegutt! Du må ikke hoppe i sofaen". Deretter sier vi "Ikke hopp i sofaen" - med streng steme. Om han fortsatt ikke hører sier vi "nå teller jeg til tre.....1.....2...." . Da hopper han iallefall ikke da han vet at han får time-out. Her er det heller ikke lov til å slå.

- Ros barnet! Si konkret hva han er flink til. "Så flink du er til å tegne".

-Velg dine kamper....

-Rutiner hjelper mye. Er barnet klar over at man må i seng etter barnetv så går alt mye lettere. Her har vi rydding før leggetid. Dette gjør vi hver dag - slik er det bare.

Det verste jeg vet er å måtte mase. Ingen liker å mase og ingen liker å bli maset på. Derfor bestemmer foreldrene. Alltid! Sånn er det bare! (Tror iallefall min sønn) Han får da bestemme mye han også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...