Gå til innhold

Kan det finnes en mulighet? (økonomi)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med 3, og sliter veldig med økonomien. Jeg har for mange smålån, og hele tiden kommer det på noe, enten hvitevarer, bilgreier, tannlege osv. Jeg kommer mer og mer på etterskudd, og det sliter noe veeeldig.

Har overgangsstønad som inntekt, og eier en leilighet som er verdt godt over dobbelt så mye som jeg har i lån på den. Pga sykdom er inntekten min litt usikker fremover, men noe blir det jo - og jeg har liksom ingen klar plan for skolegang eller hva jeg vil jobbe med, så har liksom ingenting å "slå i bordet" med i så måte...

Men jeg hadde trengt å lånt på leiligheten for å komme helt ajour med ting for å klare meg i det månedlige. Jeg har lån i husbanken, og de driver ikke med refinansiering. Prøvde tidligere å flytte lånet til banken min, men dette gikk ikke pga inntekten ikke er "varig". Dette er et par år siden.

Nå vurderer jeg å prøve å få flexilån eller evt få flyttet boliglånet og lånt på, men gruer meg så ille til å ta den telefonen, for jeg er så redd for å få nei... får jeg nei aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Det nytter ikke komme ajour, og dette sliter veldig psykisk også.

Jeg tenker... det er ille at jeg ikke skal klare meg, og samtidig ha en leilighet som har så stor verdi. I verste fall ser jeg jo for meg å måtte selge, og ut på leiemarkedet, noe som i alle fall ikke lønner seg. Eller enda ett forbrukslån... noe som føles heeelt vanvittig.

Noen råd? Evt hvor kan jeg henvende meg om banken sier nei?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, det er en mulighet for kommunalt lån. Har dokke servicekontor i kommunen din, så er det her du kan spørre om sånt. Eg fekk nettopp refinansiert mitt lån av litt samme grunn som du har.

Du kan også snakke med økonomisk rådgjevar på sosialkontoret:)

Håpar dette var til litt hjelp for deg.

Skrevet

Kunne Husbanken gått med på noen avdragsfrie mnd/år i stede da? Ellers er jo en del av leiligheten din som er nedbetalt helt din, så du har det som sikkerhet i en annen bank (men da er det jo dårligere rente).

Skrevet

Kjenner ikke til muligheten for avdragsfri mnd/år i husbanken, men det skal jeg sannelig undersøke.

Ja... det er noe med renta - vil jo ikke at det skal bli mye dyrere for meg heller da, samtidig så blir det jo dyrt når jeg aldri er ajour heller, i forhold til gebyrer o.l.

I forhold til kommunalt lån.. jeg har allerede ett jeg ikke klarer å betjene. Så om de er villige til å la meg låne mer vet jeg ikke... Skjønner jo at de vil sikre seg å få inn pengene, men det nytter jo ikke å betale på ørten forskjellige ting, når månedlig inntekt ikke tillater det. Om jeg hadde fått økt huslånet, og betalt en fast sum er det jo mye lettere å forholde seg til. Hmm ja, får vel ta noen telefoner... gruer meg til å kontakte sosialkontor osv. det er ikke noe skøy....

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...