Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Hei! Her er historien: Va student fra august til desember 07. Valgte så å avslutte året siden jeg ble gravid og har termin i eksamenstiden juni 08. Fikk meg jobb nå i januar, 50% stilling.. Men, rekker bare jobbe 5mnd.. Må mnd være sammenhengende, eller telles august med, siden jeg da var i lønnet arbeid? Har pengene fra lanekassen noe å si for eventuelt utbeltaling av foreldrepenger.. Lurer virkelig på dette her... PS: Jeg får jobben tilbake med engang jeg er ferdig me permisjonsåret, kan det hjelpe på??
*Super*Mamman* Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Det trenger ikke å være sammenhengenede, men må utgjøre 6 mnd tilsammen i løpet av de 10 siste. Når de beregner dagene, så får du ikke telt med tidsrom hvor det går 14 dager mellom hver gang du er på jobb...
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Av de siste 10 månedene må man ha hatt inntekt i minst 6 måneder. Det har ingen betydning at du får jobben tilbake etter endt permisjon. Hvis du fortsetter med studiene så får du jo permisjon fra skoleåret, og da får du jo utbetalt permisjonspenger fra lånekassen, om jeg har forstått det rett. Hvis ikke, så har du jo rett på engangsstønad.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 de 6 månedene kan fordeles over de siste 10 før fødsel så den måneden rekker vel akkurat ikke å bli med. Kjipe greier.
*Super*Mamman* Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Pengene du fikk fra lånekassen, har inegnting å si nå når du har avsluttet studiene.... Altså, du får ingenting i fra dem, og pengene der i fra kommer ikke inni beregningen av dine fødselspenger.
2måsøte Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Hei Jeg var student da jeg fikk min førstefødte i 2004. Jeg fikk vanlig stipend/lån fra lånekassen (fulltidsstudent) og engangsstønad fra trygden. I tillegg fikk jeg et foreldre/forsørgertillegg på ca 1300 kr mnd fra lånekassen. Hvor mye får man i støtte i dag? 8000 mnd (mer første mnd og ca 6000 månedlig)? Og ca 1300 kr i tillegg og engangsstønad? Du kan jo prøve å regne deg frem til selv hva som lønner seg, men tar du permisjon fra studiene får du ingen penger. Man kan la studieåret løpe uten progresjon og få støtte, da ca 40 uker omgjøres alt til stipend. Dette kan nok din lokale studentsamskipnad svare deg mer utfyllende på. Men om du ikke oppnår 6 mnd i arbeid får du vel bare engangsstønad? Husk barnetrygen kommer mnd etter du har født, 970 kr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå