Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 har en lite på 2 mnd hjemme og eldste på 2,5 år i barnehage. han er der fra ca 9-9.30-16.15, mandag-torsdag og blir hentet kl 14 på fredag. har litt dårlig samvittighet for at han er så lange dager når jeg er hjemme, men føler jeg får så liten tid til han når den minste krever så mye. i barnehagen har han jo mange og leke med og stortrives der, er det bare min samvittighet? hvordan ville dere gjordt det?
Duracella Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Jeg ville valgt det jeg syns passer best for oss (og meg selv), på en slik måte at jeg ikke hadde dårlig samvittighet over det. Gjør det du syns er best! Dårlig samvittighet er ikke en bra ting å ha, det vil gjøre livet ditt vanskeligere og du vil bli en mindre bra mamma på grunn av det! Finn din egen løsning som du trives med.
xxx71 Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Jeg kjenner meg veldig igjen i det. Gutten min var 3 år da lillesøster ble født. Jeg hadde mye dårlig samvittighet for å levere han i barnehagen når jeg var hjemme, selv om jeg visste at han hadde det bra der. Nå er de to og fem år, og nå skjønner jeg ikke helt at jeg ikke lot han være litt mer hjemme... Det skal ikke være lett! Kanskje det hadde hjulpet på samvittigheten om han ikke hadde hatt så lange dager? Hva om du hentet han litt før, så får dere litt lengre ettermiddager sammen? Jeg hentet i halv tre- tretiden.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Hadde jeg hatt mulighet så hadde jeg nok hentet litt før. Kvart over 4 er litt sent siden du har mulighet. halv 3-3 hadde nok jeg hentet. Og kanskje en dag i uken hjemme med dere. Men det er meg. Du må finne en løsning som passer for alle
JonathanTheamamma Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Jeg har det på samme måte... Gutten vår er lenge i barnehagen. Men, nå har han vært veldig mye syk etter at lillesøster kom, så har ikke merket det helt enda. Vet ikke helt hvordan jeg skal ordne det. Men, han kjeder seg fort hjemme, så de dagene han blir hjemme med meg, må vi finne på noe.
pappatilto Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Kjent diskusjon, men en baby og et litt større barn har veldig forskjellige behov, så jeg tror at i mange tilfeller er det vel så stimulerende for storesøsken å være i barnehagen fremfor å være hjemme og ofte måtte ta hensyn til småsøsken som skal sove/spise til bestemte tider. Vi har to med knapt 2,5 års mellomrom, og storesøster hadde ikke avbrudd i barnehagen mens lillebror var hjemme. Hadde imidlertid en del lavere terskel for å la henne være hjemme om hun ikke var 100% frisk enn ellers.
nybebis Skrevet 15. januar 2008 #7 Skrevet 15. januar 2008 Hei. Kjenner meg igjen!! Datteren vår er i BH fra ca 9.30 -9 og blir hentet i 15 -15.30 tiden. Hun er en veldig aktiv liten jente og kjeder seg hvis hun er masse sammen med bare meg og lille gutt. Da blir det til at hun vil se på TV( håppe foran TV'en), og det er jo ikke aktuelt midt på dagen ;o) Så selv om jeg har dorlig samvittighet så vet jeg at hun leker og har det gøy i BH. Det går jo ann å ha dejm hjemme en gang i mellom og hente tidligere osv. ;o)
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #8 Skrevet 17. januar 2008 Kjenner meg veldig igjen! Hvis jeg var deg ville jeg fått pappa til å vært sammen med den minste i helgene hvis det er mulig? Så ville jeg tatt med han eldste på tur ut et par timer, på butikk o.l For å vise at du fortsatt ER mammaen til den også Det er vanskelig å få alt til å gå opp. Men jeg trengte den roen når han var i barnehagen slik at jeg fikk gjort husarbeid, hvilt ut litt osv. Man skal jo lade batteriene. Og ungene blir syke også, å da MÅ man være uthvilt for å ta den bragden Jeg ville laget faste,trygge rutiner for den største. Lag fine leggerutiner, og stå opp rutiner med den eldste, og lag timeplan der du forteller hva dere to, eller far og barn skal gjøre i helgen f.eks:) Det gjorde ihvertfall jeg,og det fungerte veldig bra! Da fikk jeg ikke fult så dårlig samvittighet når jeg sendte han i b.hagen. Å der har de det fint:) de leker jo å får utfoldet og utviklet seg på en positiv måte:) Good luck;)
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #9 Skrevet 17. januar 2008 Jeg er gravid og sykemeldt og har jenta mi i barnehager fra 08.00 til ca. 15.30. Og kommer til å fortsette med det når babyen kommer, men ha henne hjemme en del dager når det passer og jeg er mer vant til situasjonen med to barn. Jeg har heldigvis klart å legge vekk dårlig samvittighet og har det mye bedre nå.
ALIICE Skrevet 17. januar 2008 #10 Skrevet 17. januar 2008 Hadde kommet til å fått magesår av den dårlige samvittigheten, dersom ungen min hadde så lange dager i bhg og jeg var hjemme! Ser ikke helt den store problematikken i å ha to unger hjemme! Hvis det er et sånt innmari stort problem, kanskje dere skulle hatt bare et barn, eller ihvertfall ventet med neste unge!
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #11 Skrevet 18. januar 2008 kjære zikkzakk. Du er så utrolig ufin og bastant i dine meninger. Har du to små? Har du eller er du i den samme situasjonen? Kanskje du burde la være å uttale deg hvis du egentlig ikke har greie på hva du snakker om?
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #12 Skrevet 18. januar 2008 Hei. Jeg ville nok kortet ned dagen hans litt bare. Tatt fri fra bhg av og til. 2 man får aldri like mye oppmerksomhet som liten, som 1 man, sånn er det bare,og det må begge barna bli vant til fra første stund. De lærer også å bli mer tålmodige av det. Når minsten blir litt større kan du ha 1 man enda mer hjemme, da får de mer glede av hverandre. Synes ikke du trenger å ha dårlig samvittghet. Før var det mer lek i gata på dagtid siden flere mødre var hjemme. Men siden de fleste foreldre jobber nå, blir det lek i bhg'en istedenfor. Jeg er en av de foreldrene som gruet meg til barnet mitt skulle være i bhg. Hu begynte rett før hu var to år, og hu stor koser seg. Når 2 man kommer her skal jeg de første månedene ha 1 man fullt i bhg, etterhvert som dagene blir lettere, kommer jeg til å hente henne mye tidligere og ta fri av og til.
sekke Skrevet 18. januar 2008 #13 Skrevet 18. januar 2008 barn i 2 års alderen har utrolig godt av å leke med andre barn. nå har jeg bare et barn på 2 år så kan ikke sette meg helt inn i din situasjon. jeg kan bare svare ut fra min situasjon. jeg jobber 100 %,men turnus. dette gjør at jeg ikke behøver å bruke familie barnehage hver dag. dette er jeg veldig glad for og vi koser oss hjemme de dagene jeg har fri. jeg forsøker også å bytte vakter slik at jeg noen dager jobber 16 timer og har heller flere dager fri. hun er i barnehage 2-3 dager i uka. dette synes jeg er passe. jeg får ikke så dårlig samvittighet og dessuten koser vi oss sammen. vi håper at 2 mann kommer om ikke alt for lenge. jeg ville da søkt 60 % barnehage plass og heller ikke da hatt veldig lange dager. jeg forstår godt at du har dårlig samvittghet,men du kan jo feks korte ned dagene el ta noen dager fri. selv om du betaler for full plass må du ikke benytte deg av det. det med drålig samvittghet er et mødre syndrom. ikke mange menn som har det slik. du må uansett gjøre hva som er best i din situasjon. man må bare huske på at disse barneårene får man aldri tilbake. men alle er vel enig om at det kan være hektisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå