Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skal det være så vanskelig å holde barn unna voldelige foreldre?

Jeg leser og har hørt om tilfeller der barna blir nesten tvunget til en av foreldrene for sammvær. Selvom voldshandlinger i familien er nærmest dokumentert.

Det triste er at flere av slike situasjoner har endt opp med drap eller nesten?

Da spør jeg, etter dokumenterte voldshandlinger i hjemmet med begge eller kun en av foreldrene, det må finnes noe slags terapi de må igjennom før barna blir gjennforent på heltid eller helgesammvær, eller at BV burde ha en overvåkings system over disse sammværene, slik at barna har mulighet å få i det minste litt verdig liv uten vold.

Selv kjenner jeg til et tilfelle hvor far har blitt anmeldt av sin eldre datter for vold, noe jeg vet er tilfelle. Hvorfor er det nesten umulig for mor da å hindre yngre barn å dra til den samme faren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det biologiske prinsipp i praksis rævkjører prinsippet om barnets beste, og dermed hemmer barnevernet i å faktisk beskytte barn mot sine foreldre. Vold er ingenting - det er jo en juridisk nyvinning at det ikke lenger er automatikk i hvorvidt omsorgen for et barn går til en forelder som nettopp har tatt livet av barnets andre forelder, liksom.

En mor kan i tur og orden mishandle sine fire barn til omsorgsovertakelse, men det er ikke dermed noen automatikk i at hun skal miste omsorgen for ungen hun føder året etter av den grunn.

Skrevet

Ja det også. I tilegg til mødre som føder kan jeg tenke meg det er en del fedre også som pga vold og lign. ikke har noe med sine andre barn å gjøre også pluttselig skal denne faren fint få kunne delta i et nytt menneske liv fordi han har en ny *mor* i livet?

Altså det burde vært noen lovregler innenfor dette og oppfølging.

Både mor og far som evt ikke får ha omsorgen for barna de allerede har også setter de i gang på ny med evt andre partnere. Her vi bor er ikke alltfor stor by, men jeg kan se flere episoder innenfor begge emnene.

Så snakker de om barnas rettigheter og skjerming av barna, men jeg lurer på i praksis hvordan de bruker dette når barna pent i redsel må gå hånd i hånd med foreldrene sine i helgene og lig.

Skrevet

Og en ting til.

Hvorfor er det slik at foreldrene skal få opp til flere sjanser etter da voldshendelser, HVA med barna og deres sjanser her. De burde virkelig fått servert x antall foreldrekurs og lign for å klare å dokumentere at de kan virkelig få en ekstra sjanse med barna, mens barna burde fått god trening i hvordan barn i utgangspunktet skulle blitt behandlet, slik at barna kan ha en mulighet å si i fra hvis situasjonene skal falle tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...