Gå til innhold

Fødselsmerke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med fjerning/bleking av fødselsmerker?

Min datter på 8 måneder har et stort fødselsmerke på leggen sin. Nå ser det jo ikke så stort ut, men vi har fått beskjed om at det sannsynligvis vil dekke hele leggen hennes når hun blir større, og vi er derfor blitt anbefalt å ta det vekk.

Jeg synes jo at hun er verdens nydeligste og at det bare er en liten bagatell, men skjønner jo at det kanskje kan bli plagsomt for henne etterhvert som hun vokser til. Det er flere ganger at barn på 4-5 år har sett fødselsmerket hennes og sagt: "Æsj, se hun har bæsj på foten sin." Ungene mener jo ikke noe vondt med det, men det blir jo ikke så kjekt for lille-gullet dersom det skjer når hun skjønner hva det er de sier.

Det er derfor jeg lurer på om noen har erfaring med fjerning/bleking av fødselsmerker? Gjør det veldig vondt for barnet?

Leste på internett at små barn får lett narkose dersom de skal bleke dem med laser, og synes det høres litt skummelt ut. Det stod også at behandlingen burde begynne i føste leveår. Har spurt noen leger om hva vi bør gjøre med det, og når evt. behandling bør begynne, men har ikke fått noe skikkelig svar.

Aller helst vil jeg jo ikke gjøre noe med det før hun blir gammel nok til å kunne bestemme selv om det skal fjernes. Men vil for all del unngå at hun skal bli ertet for det.

Hva ville dere ha gjort??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ikke erfaring med fjerning/ bleking, men min sønn hadde også et fødselsmerke da han ble født. Det var også på leggen, og det var veldig rødt. Legen sa det kom til å bli større og rødere, og kanskje ruglete. Han nevnte ingenting om fjerning da. Meeen, poenget er, at nå, 14 mnd senere er det nesten borte. Hadde vi ikke visst hvor det var hadde vi ikke sett det.

Så- jeg hadde nok ikke brydd meg om å fjerne det... Det er jo på leggen, liksom....

Skrevet

bare dytter litt oppover, jeg

Skrevet

Jeg har selv fødselsmerke fra midt på låret til helt under foten. Ser ut som et rødt utslett. Har fått mange spørsmål om det opp i gjennom årene, men aldri i den grad at dette har plaget meg. Vises mindre på sommeren når jeg får litt brunfarge på kroppen.

:)

(var vel kanskje ikke svar på det du spurte om, men....)

Skrevet

Det blir vel til at vi fortsatt venter litt med å gjøre noe med det. Det er jo ikke farlig, og dessuten så har jeg lest at de fleste som har den typen fødselsmerke som hun har, har det i ansiktet eller nakken/halsen. Så egentlig er hun heldig : )

Skrevet

sjekk nøye om flekken blir større og hvis den gjør det: fjern den.

og haller vent hvis den er stabil eller blir mindre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...