Gå til innhold

Dere med 2 åringer i huset!

Anbefalte innlegg

Skrevet

MIn gutt er passert 2 år no å hr enda ikke sover hele natten gjennom... Han har slått til å sovet til seks da, men det kan telles på en hånd. Han våkner som regel mellom 3 og 6 engang, får da komme oppe i vår seng. Det hele er vel blitt en vane, som ikke er så greit å vende... HVordan er det hoss dere?? Han legger seg rundt halt åtte, har fortsatt en dupp på dagen på 1 og 1 halv time. Står som regel opp rundt 7.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei... Vi har også en 2 åring som bruker å våkne en gang om natta!

Hun kommer da tusslende inn til oss, noe vi måtte løse på grunn av plassproblemer i senga:) Stor mage og etterhvert ny baby!

Vi satte inn ei junior seng inne hos oss som hun nå legger seg i hver natt - merker ikke at hun kommer engang, før hun kommer oppi til oss om morgen:) Hun legger seg i sin egen seng på rommet sitt hver kveld og sovnet der, og noen netter sover hun igjennom uten å komme til oss også. Men de fleste morgener ser jeg hun ligger i senga inne hos oss.

Vi syns dette har fungert veldig godt for oss - vi får god nattesøvn alle sammen =) Hun har forresten akkurat slutta å duppe på dagtid, og legger seg omtrent kl 19 hver kveld...

Skrevet

hei hei.. Jeg har ogå latt min lille prinsesse komme opp i sengen hos oss hvis hun våkner på natta. skjer nesten hver natt. Men hvis jeg syns hun våkner for tidlig har jeg sagt at hun må sove litt lenger i sin egen seng da gråter hun litt men så legger hun seg ned og sover videre.. har gått bra men syns det er vondt når hun gråter men tror ikke hun har no vondt av det.tror heller ikke det skal så mye til å vende de av med det men det krever litt av oss.. syns det er koslig at hun kommer opp i sengen på morrakvisten men ikke alltid like lett å sove godt med mage og ei som marker ved sidenav..

Skrevet

Jeg har en gutt på to og et halvt år. Han legger seg klokka halv sju/kvart på sju (etter barnetv) og sover til jeg vekker ham klokka 7.15 på hverdager og gjerne til åtte/halv ni på helgene. I tillegg sover han en til halvannen time på formiddagen.

Kanskje gutten din legger seg litt sent? Barn som blir overtrøtte sover gjerne dårlige og kortere enn de egentlig trenger. Det er jo også en del barn som ikke trenger dagsøvnen lenger når de er rundt to år, så kanskje dere skal prøve å kutte ut og se?

Skrevet

Det er det som er, tror han abselutt har behov for den duppen på dagen enda. Han er kjempeklar for å legge seg i vognen sin halv tolv. Sover bestandig ute i en og 1 halv time, må ofte vekker han. Nei det er vel mere vanlig at småtrollene våkner i løpet av natten å vil i foreldrenes seng enn at de ikke gjør det kanskje? hadde bare vært godt å sovet en hel natt uten å måtte opp...

Skrevet

Hei! Vi har en gutt som fyller to i feb. Vi legger han i 7-halv åtte tiden og han sover som oftest til 7 neste morgen. Vi har en litt dum uvane med at han vokner i elve/tolv tida nesten hver kveld og er tørst. Har derfor begynt å sette ei flaske vann i hjørnet på senga så han kan forsyne seg selv( noe som han faktisk gjør). Tidligere voknet han i 4-5 tida å kom tuslende inn til oss. Hadde også en del probelmer med å få han til å legge seg i egen seng på kvelden. Det hele ble en vane, å vi sov dårlig alle tre. Du skriver ikke noe om gutten deres kommer av seg selv eller om du henter han.... Men i i vårt tilfelle så klatret lillegutt over sprinkelsenga å kom selv. Min løsning ble faktisk å kjøpe en sånn pose/kjole som er sydd sammen i bena. Da klarte han ikke å komme over senga, men klarer å bevege seg fritt oppi senga forde...den er ganske romslig. Jeg vegret meg litt i begynnelsen for jeg syntes det virket så slemt gjort. Han kom jo ikke på natten for å være slem, men ville ha kos å ligge ilag med oss. Men vi gjorde alle forsøk på å leie ham bestemt tilbake til sengs om natten osv. alt endte i skrik å at vi alle ble lys vokne. Med den posen tok det to netter med litt sutring. Første natten gikk jeg inn til han å forklarte at det er natt, du må sove. Mamma og pappa sover de også.Alle sover nå, å du må ligge her sammen med bamsene dine å passe på de, for de synes det er så godt å ligge her sammen med deg. Neste natt var han sinna å ville ha av posen men jeg sa det går ikke, å var litt bestemt,legg deg ned å sov nå. Den tredje natten hørte jeg ham inne på rommet hvor han pratet litt med seg selv, men jeg gikk ikke inn. Alle netter siden har han sovet over. Vi sluttet med posen etter en 3-4 uker...ikke klatret over en gang i ettertid. Det rare er at det skal bare 2-3 netter til med litt skrik å det å være bestemt så er de omvendt. Gutten våres sover mye bedre nå når han sover hele natten, å er uthvilt neste morgen. han også sover 1-2 timer for da...fra halv 12. Ikke lengre utover enn 13.30!!

oi dette ble langt hehe....Men kjempemasse lykke til til dere hvertfall!

Skrevet

Takk for mange svar. Han kommer ikke av seg selv. Han står i sengen å roper etter oss og gråter. Har enda sprinkelseng, men skal byte om en ukes tid til juniorseng. Så da kommer han kanskje selv.... Å ja, vi HAR prøvd å legge han ned og si alle de tingene du skrev:) Har også latt han gråte i 5 min for så å gå inn igjen og legge han ned. Men det begrenser seg hvor lenge man orker når man skal på jobb og bare vil sove fortest mulig igjen.... Har også et alt for svakt mammahjerte til å ligge å høre på at han gråter og roper mamma, mamma....

Skrevet

Huff nei det er ikke lett dette. Jeg tror nok at vi er flere som sliter med dette enn de som ikke gjør det. Åsså er det noe med at ungene må komme på det selv også. Heldigvis for oss så virker det som lillegutt har skjønt det nå hehe men snart kommer det vel en ny periode med mareritt osv. å da er er vi tilbake til utgangspunktet. Vi vurderer også juniorseng til sommeren, å da blir det helt sikkert nye runder med utfordringer. Å ja det er slitsomt når vi alle trenger den nattesøvnen vi kan få for å fungere i jobb osv...lykke til! håper juniorseng blir løsningen for dere:) så lenge han kommer selv så slipper du hvertfall å stå opp osv. man blir jo så voken av det. Vårt problem med at gutten vår kom selv, var at han ofte tok en runde i hele huset før han kom inn til oss...jeg hadde ikke nerver til det så derfor ble posen vår løsning forløpig :) men unger er jo så forskjellige da!

Skrevet

2 åringen vår har et godt sovehjerte. Har sovet natten igjennom sidenhan var ca 3-4 mnd gammel. Nå legger han seg til halv åtte, og såver til sju. På dagtid sover han ca 3 timer, fra tolv til tre....

Men førstemann var ikke slik. Skulle ikke sove. Det er viktig å IKKE ta dem opp av sengen når de skriker og vil opp. La dem bare være, og stikk innom en tur i blandt å si at nå er det natta, og nå skal du sove. Ikke noen kosing osv.... Dette tipset fikk vi fra helsesøster, og det fungerte bra. Ikke noe farlig at dem gråter!

Lykke til!!

Skrevet

Sitt med han i en stol på rommet og bare vær der til han sovner igjen. Det går noen uker men det går og kortere og kortere tid for hver natt.

Skrevet

Her sluttet vi med soving på dagtid når hun ble to år, for hun våknet og holdt leven på nattestid da. Hvis gutten din ikke sover sammenhengende om natten, prøv å kutte ut dagduppen. Det funker her iallefall. Her legger snuppa seg kl.20.00 og sover til rundt 8.30-9.00.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...