Mamma Mirabell Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Noen her som har en oppskrift på det til meg ??? :)
Vipsenmamma Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Ingredienser 50 g gjær 5 dl vann 1 ss sukker 2 ts salt ½ dl olivenolje 12 dl hvetemel 100 g chorizopølse 100 g fetaost 1 ts salt , gjerne flaksalt Slik gjør du: 1. Løs opp gjæren i lunkent vann. Tilsett sukker, salt, olje og mel. Elt deigen godt sammen. Den skal være løs. Sett deigen til heving på et lunt sted til den har fått dobbel størrelse. 2. Smør en langpanne med olje eller bruk bakepapir. Hell deigen utover og trykk den jevnt utover. La deigen heve i ca. 30-40 minutter. 3. Dryss over chorizo i skiver og fetaost i biter. Dryss over litt grovt salt eller flaksalt til slutt. 4. Stek brødet på 225 grader midt i ovnen i ca. 25 minutter. Avkjøl og del i biter.
Babykilo Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Denne er vel ikke direkte i langpanne, men gyselig god! Fått mye skryt for dette brødet... deig: 6,25 dl lunkent vann 50 g gjær 1 kg hvetemel 2 ss sukker 2 ss salt La deigen heve til dobbel størrelse. Kjevle ut brødet til ca 2x stekeplate. Legg det slik at halvparten av brødet ligger utenfor plata. Så legger du på fyll. Fyll: 200 g god ost 50 g blåmuggost timian olivenolje salt Ha litt olje på halvparten av deigen, osten og strø med salt og timian. Legg over resten av deigen som et lokk og brett opp langs kantene slik at det blir tett. Spre litt olivenolje på toppen, sammen med timian og litt salt og dytt oljen litt ned i brødet på en møte. Stekes på 200 grader i ca 30 min. Nyyydelig!
☆Monkey Business☆ Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 1 pk tørrgjær 1 1/2 ts sukker 2 ts salt 5 dl lunkent vann ca. 700 g mel 1 dl olivenolje 2 ss hakket frisk rosmarin 1/2 dl olivenolje grovt salt Bland alle ingrediensene til deigen i en bakebolle. Arbeid deigen i 10-15 min i kjøkkenmaskin. Dekk med plast og hev til dobbel str. Trykk deigen ut i langpanne, bruk fingrene og trykk tett i tett med fordypninger i deigen. Dryss salt og urter over og drypp med olje. Ha på plast og hev til dobbel str. Stek brødet på 220 grader i 10 min. Senk temperaturen til 180 grader og stek videre i 25 min, avkjø på rist..... Kjempegodt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå